PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…: https://www.youtube.com/watch?v=El0_Vw7dJoE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Aanvang eerste leerjaar
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
18 oktober  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?
Logical Framework Approach
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Congres Appreciative Inquiry
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
preek over Deuteronomium 6:20-25
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Return to Sender.
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Studiedag 18 mei 2011 Docenten lerarenopleingen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Voortgangsgesprek LiO 2014
Lancering Traject
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Taalscreening fase 2: opvolging
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Passend onderwijs.
Omgaan met meerdere talen
School in Verbinding voor alle scholen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Wat is het Europees raamwerk?
Aanpak van laaggeletterdheid
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Info-avond 2018 Juf Karen.
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
GOK in BuO Korte geschiedenis
Welkom bij DAIly NURSE.
Cijferloos lesgeven bij talen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:

1) Wat is er reeds gebeurd? 2) Wat gaan we vandaag doen? 3) Wat moet er in de toekomst nog gebeuren? TO DO TODAY Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20162

A) vragenlijsten opgesteld ter analyse van de beginsituatie B) vragenlijsten ingevuld ter analyse van de beginsituatie C) Overleg met taalondersteuner VVKBaO; Johan De Bleser D) Analyse van de ingevulde vragenlijsten E) Terugkoppeling van de analyse van de vragenlijsten F) Oplijsting van materiaal ter ondersteuning van ons taalbeleid 1) Wat is er reeds gebeurd? Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20163

 De zeven pijlers of werkterreinen van taalbeleid  Nadenken over school- en buurtkenmerken  Op weg naar een talenbeleid C) Overleg met pedagogisch begeleider VVKBaO; Johan De Bleser Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20164

 Alle doelen werden overlopen.  Op basis van de antwoorden werd er gebrainstormd.  Kleuren geven aan de doelstellingen (groen – oranje – rood)  Eerste conclusies: -De meeste doelstellingen “zien er goed uit” (groen). -Enkele doelstellingen moeten nog bediscussieerd worden (oranje). -Sommige doelstellingen moeten zeker ‘aangepakt’ worden (rood). D) Analyse van de ingevulde vragenlijsten Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20165

DOEL 2 = zicht hebben op de einddoelstelling Nederlands (eindtermen) DOEL 4 = een interactieve aanpak hanteren om leerlingen hun taalvaardigheid te laten opbouwen DOEL 5 = de taalheterogeniteit van de groep positief kunnen aanwenden DOEL 6 = bewust omgaan met taal en taalvaardigheid bevorderen in alle activiteiten (taal in andere vakken) DOEL 7 = op een planmatige wijze hulp bieden bij taal- problemen Deze doelstellingen “zien er goed uit” (groen): Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20166

DOEL 3 = instrumenten hanteren om het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen te bepalen DOEL 10 = systematisch en regelmatig gebruik maken van interne communicatiekanalen en overlegstructuren DOEL 11 = samenwerken met externen, inclusief ouders Enkele doelstellingen moeten nog bediscussieerd worden (nog een kleur krijgen): Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20167

DOEL 1 = het aantal taalvaardige kinderen vermeerderen (luisteren, spreken, schrijven en begrijpend lezen) DOEL 12 = voeren van een professionaliseringsbeleid Deze doelstellingen moeten zeker ‘aangepakt’ worden (rood): Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20168

Vandaag = eerste aanzet. Later = verder doelstellingen omzetten naar probleemstellingen en acties Nog later = stilaan uitgroeien tot een actieplan en een “taalvisie” E) Terugkoppeling van de analyse van de vragenlijsten Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/20169

Juf Caroline = tijdschriften (“Het Jonge Kind”) gelezen en alle ‘nuttige artikels omtrent taal’ geselecteerd.  Lijst met artikels van verschillende onderwerpen binnen taal Nut: * materiaal uithalen om te gebruiken in onze klaspraktijk * Wetenschappelijk onderbouwde ‘visie’ uithalen F) Oplijsten van materiaal ter ondersteuning van ons taalbeleid Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/201610

DOEL 3 = instrumenten hanteren om het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen te bepalen DOEL 10 = systematisch en regelmatig gebruik maken van interne communicatiekanalen en overlegstructuren DOEL 11 = samenwerken met externen, inclusief ouders  Vragen herbekijken binnen deze doelstellingen  Bij een kleur gaan staan (groen – oranje – rood)  Korte brainstorming omtrent geselecteerde doelstellingen en ‘een kleur geven’ 2) Wat gaan we vandaag doen? Enkele doelstellingen moeten nog bediscussieerd worden (nog een kleur krijgen): Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/201611

Referentiekaders = Zeven pijlers van Werner Schrauwen en Johan van Braak Vijf bouwstenen van Kris Van den Branden Vier elementen uit de kwaliteitswijzer van de inspectie 3) Wat moet er in de toekomst nog gebeuren? Op weg naar een talenbeleid Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/201612

STAPSGEWIJS AAN DE SLAG MET TAAL IN DE KLAS Stap 1: is er nood aan? Stap 2: stel een kernteam samen Dora, Lore, Peter en Jan (ondersteuning VVKBaO: Johan De Bleser) Stap 3 en 4: visie ontwikkelen en communiceren Stap 5: een actieplan maken Stap 6 en 7: succeservaringen delen en eventuele transfer Stap 8: verankeren / institutionaliseren 3) Wat moet er in de toekomst nog gebeuren? Op weg naar een talenbeleid Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/201613

Eerste aanzet taalbeleid - PV 11/01/201614