Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Romantiek intro.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Beeldaspecten.
Cultuur van het Moderne
1851 Londen Realisme Afzetten tegen de vage en ongrijpbare Romantiek.
Plantagekolonies Transatlantische slavenhandel Abolitionisme
Owen Jones Nara en Murakami
Benedenverdieping Jaren ‘30 huis
De betekenis van de 19e eeuw NU Het Sierende in de Bouwkunst NU
Engelse tuinen & Het hemels paradijs
De 19de eeuw d Neo-classicisme
Groot Brittannië / Engeland / Verenigd Koninkrijk
2.3 Hispania Romana Kenmerk:
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Ontwerptheorie Wat is ontwerpen? Ontwerpproblemen Ontwerpleer
Colenbrander & Roy villevoye
TOETS cultuur van romantiek en realisme V5 en V6 januari 2014
ARCHITECTUUR IN DE MODERNEN
Design?.
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
Verzameling. Iedereen heeft in zijn leven wel eens iets verzameld. Het kan gaan om de kleinste dingen tijdens kindertijd of de grootste wanneer men volwassen.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Westerse wereld.
Meubelstijlen in de 19de en 20ste eeuw
Huisstijl en Trends Deze presentatie laat verschillende thema trends zien.
Modernisme Edsilia & Sanne.
10 verschillende kunststromingen
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Impressionisme kenmerken A.Renoir, Bal a la Galette
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Interieurarchitectuur en toegepaste kunst
Een polo bedrukken als bedrijfsuniform Uniformen worden al snel geassocieerd met het leger of de politie, of met bijvoorbeeld schooluniformen. Voor een.
Receptie.
MONITORING the Future of our Food project. Herkenbaar? Monitoren is vooral voor donoren Data verzamelen is saai en zonde van de tijd Intuitie werkt beter.
Hollands Classicisme. ca Volgt Strakke vormen, motieven en modellen na van de Griekse en Romeinse oudheid. Griekse en Toscaanse elementen van de.
Globalisering – Nabije Oosten. GL – Nabije Oosten - Examenreglement Tijdvak Eind 20e begin 21e eeuw Stofbeperking El Hema van kunststichting Mediamatic,
Kunstnijverheid en de Orient
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
Begin van de twintigste eeuw:
Kleur….
Nabije Oosten - Wereldtentoonstellingen
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Cordoba Mezquita en Alhambra
Art déco & Art nouveau.
de tijd van burgers en stoommachines
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Verre Oosten – Zero & Gutai
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 1 Vorm
Wij hebben (al heel lang) een Bijbel.
Receptie.
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
Woontrends 2018 Door STUDIO STEF.
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
Middag.
Nationale Onderwijsweek
Porselein en aardewerk
Vazen in de oudheid Wat een kleur!!!.
Michelle Langhout klas mm1a
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Porselein en aardewerk
Romeinse God BACCHUS.
Woon stijlen..
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 1 Vorm
Dan Walsh, Philadelphia 1960
Transcript van de presentatie:

Nabije Oosten – Kunstnijverheid

NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst, met speciale aandacht voor The Grammar of Ornament van de Engelse architect Owen Jones en de keramische ontwerpen van de Nederlandse architect T.A.C. Colenbrander Exameneis Waarom en met welk doel architecten en vormgevers zich in de tweede helft van de 19e eeuw richtten op het Nabije Oosten en hoe in hun werk oosterse invloeden zichtbaar zijn Hoe door de crisis in de kunstnijverheid in Europa in de 19e eeuw de blik gericht werd op de oosterse sierkunst

NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? - Men is er niet over te spreken - Arts & Crafts

Charles Macintosh Stoel 1901

Leonard F. Wyburd Wastafel 1894

Ernest Barnsley Kast 1902

Hamada Shōji Vaas 1923

Phillip Webb Groene eetkamer V & A, Londen

William Morris Patronen voor bedrukt katoen 1876

NO Kunstnijverheid – Inleiding Arts & Crafts Ambachtelijk vakmanschap – handgemaakt Vormentaal afgeleid van Engelse platteland Eenvoudige vormen zonder overtollige decoratie Bescheiden Kenmerken (textiel)druk, tapijten etc.: - Plant- en bloemmotieven - Gestileerde vormen - Natuurlijke kleuren onrealistisch toegepast - Symmetrisch Doel: verbeteren sociale omstandigheden arbeiders door voor iedereen kwalitatief goede producten te maken

NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? - Duidelijke identiteit: herkenbaar - Eenvoud - Heldere kleuren - Tweedimensionale stilering naar natuur

NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? George Birdwood (ideologisch) vs. Owen Jones (esthetisch)

NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? George Birdwood (ideologisch) vs. Owen Jones (esthetisch) Nieuwe kunstnijverheid in Europa ≠ kopiëren = principes en wetmatigheden van goed ontwerp

NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Engeland 1809 – 1874 Architect, ontwerper decoratieve elementen, theoreticus - Alhambra (1836 – 1845) - The Grammar of Ornament (1856) Grand tour (1832 – 1834) Wens: een moderne decoratieve stijl voor de 19e eeuw te vinden. Onderzoek, ontwerpen en verzameling Jones basis oriëntaalse collectie huidige V & A (Londen) Wereldtentoonstelling 1851 The Grammar of Ornament

Owen Jones Ontwerp Alhambra Court voor het South Kensington Museum 1864

NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Wereldtentoonstelling 1851 Jones verantwoordelijk voor decoraties en inrichting van het Crystal Palace Mogelijkheid om nieuwe theorieën in praktijk te brengen Toepassing van primaire kleuren werd niet gewaardeerd The Grammar of Ornament Joseph Paxton Crystal Palace 1851

Owen Jones Crystal Palace 1854

Owen Jones Alhambra Court Crystal Palace, Sydenham 1854

NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Wereldtentoonstelling 1851 The Grammar of Ornament 1856 Eerste druk, daarna herziene uitgaven Onderzoek naar de basisprincipes van het ornament Ornamentele motieven uit hele wereld van Oudheid tot Renaissance Onder andere veertien principes voor Moorse ornamentiek Algemene conclusie Jones: Beste ornamenten zijn gebaseerd op vormen van de natuur, geen kopieën wel geïdealiseerde (gestileerde) vorm

Owen Jones The Grammar of ornament 1856

NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische gegevens Nederland 1841 – 1930 Weinig van hem bekend Ontwerper van met name keramiek, in een tot dan toe ongekende stijl Inspiratiebronnen Kenmerken werk Colenbrander

NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische kenmerken Inspiratiebronnen Boeken met ontwerpen uit vreemde culturen (Jones) Wereldtentoonstelling van 1867 Kenmerken werk Colenbrander

Paleis van Tunesië 1867

NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische kenmerken Inspiratiebronnen Kenmerken werk Colenbrander –Grillige vormen van het keramiek –Grillige beschildering van het keramiek (benadrukt vorm) –Tweedimensionale aan natuur ontleende vormen (meestal op witte achtergrond) –Geen dieptewerking/ verschil in motief en achtergrond –Zeer felle en ook zeer donkere kleuren –Glanzend glazuur –Associatieve namen

T.A.C. Colenbrander Dag en nacht 1885

T.A.C. Colenbrander Diverse modellen 1900 – 1925

NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander