De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Begin van de twintigste eeuw:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begin van de twintigste eeuw:"— Transcript van de presentatie:

1 Begin van de twintigste eeuw:
Orientalisme en de Moderne Kunst Matisse ( ) Macke ( ) Klee ( ) Begin van de twintigste eeuw: De kleur van de Orient. Noord Afrikaans licht. Kunstreizen.

2 Algemene exameneisen Probleemstellingen
1 A. Waarom en met welk doel richten westerse kunstenaars, vormgevers en architecten hun aandacht op niet- westerse culturen en hoe komt dat tot uitdrukking in hun werk? B. Waarom en met welk doel richten niet westerse kunstenaars, vormgevers en architecten hun aandacht op westerse culturen en hoe komt dat tot uitdrukking in hun werk? 2 Welke opvattingen over niet-westerse culturen worden zichtbaar in beeldende kunst, vormgeving en architectuur van het Westen en aan welke veranderingen zijn deze opvattingen onderhevig? 3 Hoe zijn en worden niet- westerse culturen ge(re)presenteerd in tentoonstellingen en reisverslagen en welke veranderingen worden in die (re)presentaties zichtbaar? 4 A. Hoe en waardoor hebben niet westerse culturen invloed gehad op westerse beeldende kunst, vormgeving en architectuur en welke rol spelen reizen en tentoonstellen daarin? B. Hoe en waardoor hebben westerse culturen invloed gehad op niet westerse beeldende 5 Waarin verschillen opvattingen over kunst en kunstenaarschap uit verschillende culturele tradities van elkaar? 6 In hoeverre spelen concepten als culturele identiteit, globalisering en hybridisering een rol in hedendaagse beeldende kunst, vormgeving en architectuur?

3 Probleemstellingen, stofbeperking
Context Nabije Oosten Het Nabije Oosten en de veranderende beeldvorming van de Oriënt*; de 'dreigende & fascinerende', 'bijbelse', 'betoverende', 'sensuele' en 'onbedorven' Oriënt. De relatie met representatie van de werkelijkheid in de Islamitische cultuur t.o.v. de westerse kunst. De Oriënt verbeeld, in het werk van Henri Matisse, Paul Klee en August Macke. Waarom en met welk doel Matisse, Klee en Macke zich richtten op de Oriënt en hoe zij deze verbeeldden in hun werk.

4 Matisse in Tanger

5 Matisse naar 1912 N-Afrika Arabisch koffiehuis 1912 1913

6 SUR LA TERRASSE, 1912/1913 De Zittende Berber 1912

7 Odalisk volgens wiki: Een odalisk was een slavin of concubine in de harem van de Turkse Sultan. Het woord odalisque kwam waarschijnlijk via het Frans naar de Nederlandse taal, maar is afkomstig van het Turkse odalık, dat kamermeisje betekent (oda betekent kamer). De odalisk was tijdens de 19e eeuwse Westerse kunst een geliefd figuur voor kunstschilders. Zij schilderden graag een welgevulde naakte vrouw, meestal liggend op een divan. Deze schilderperiode wordt ook wel het oriëntalisme genoemd. Meestal kijkt de odalisk de aanschouwer van het schilderij direct aan. De erotiserende werking van deze schilderijen moge duidelijk zijn.

8 De Odalisk Boucher1753

9 La Grande Odalisque Jean Auguste Dominique Ingres 1814

10 Olympia 1863, Edouard Manet.

11 De Odalisk met rode broek Matisse 1922

12 Twee Odalisken Matisse Peep show van vrouwelijkheid en exoticisme, zoals ook op erotische/semi-antropologische foto’s uit die tijd Interieur als achtergrond voor toneelstuk met verschillende rekwisieten

13 Les Marocains herinneringen aan de winters in Tanger drie secties: compositorisch en inhoudelijk architectuur, stillevens en figuren rond leeg centrum tegen zwarte achtergrond zwart als een kleur va licht vernuftige analogieën en dubbelzinnigheden polyfonie van formele als representatieve analogieën

14 Interieur met aubergines 1911 Inspiratie Perzische miniaturen lijkt zichtbaar Perzische tapijen bestudeerd. Achtergronden worden betekenisvolle vlakken Stilering, herhaling verzadiging, motieven figuraritef of abstract, genre overschrijdend.

15 De pompoenen

16 De drie zusters, triptiek 1917

17 Decoratieve figuur met ornamentele achtergrond 1925-26.

18 Odalisken 1928

19 Roze Naakt 1935

20 Blauw Naakt IV 1952

21 August Macke 1887-1914 1887 geboren in Meschede
kunstacademie Düsseldorf schilderschool Berlijn 1907 Bernhard Koehler mecenas  Parijs Onder invloed impressionisme ontwikkeling eigen stijl: Manet Ook fauvisme, kubisme en orfisme

22 1910 contact kunstenaars Blaue Reiter
Kandinski, Franz Marc 1914 met Paul Klee en Louis Moillet studiereis naar Noord-Afrika van 3 weken In vervoering over land, werklust September 1914 leger, sneuvelt 26 september

23 Kairouan I 1914

24 1914

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37 Paul Klee (1879-1940) ritme sprookje duistere kracht zon ik en de kleur zijn een geworden
Zuidelijke tuinen 1919

38

39 Rode brug

40 Twee dromedarissen en een ezel

41 Rode en Witte Koepels

42 Klee

43 Revolutie van de viaducten

44

45 Moillet Tunis


Download ppt "Begin van de twintigste eeuw:"

Verwante presentaties


Ads door Google