I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Renco Bakker BPMConsult
Advertisements

10 tips voor een gouden start Groeitips
Innovatieve arbeidsorganisatie Ir. Makkie Metsemakers Panta Rhei adres
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Motivatie van de professional Willy Limpens
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Management : situering en begrip
Loopbaancentrum Zwolle
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Workshop teamvorming en leiderschap
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Eenheid in verscheidenheid
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
Missie, visie, strategie & jaarplan
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Talentpools.
K.U.Leuven ~ Parkstraat 45 b 3601, B-3000 Leuven ~ Tel ~ Fax ~ G. Van Hootegem Synergy in de sociale.
Rijnlands organiseren en zelfsturing
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Van actie naar interactie
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
 A-94 A-94.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
DIENSTVERLENING VERSUS HULPVERLENING welke plaats krijgt hulpverlening in de nieuwe gemeente? 1.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Certificering van assetmanagement
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Werken in teams van de toekomst Prof. Dr. Geert Van Hootegem K.U. Leuven 27 oktober 2011 | Enjoy Concrete | Veurne.
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Werken aan Werkbaar Werk – Voedingsindustrie
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Zelf roosteren: regie naar de werkvloer
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Integratieproject Financiën
OPweg Innovatief project
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
‘…….Een afdeling Kwaliteit die bestaat uit
De teamleider is een duizendpoot
ONBEZORGD Leven & Werken in een geïntegreerd gezondheidssysteem Streekforum ZORG Zuid-West-Vlaanderen Kortrijk 4 oktober 2018 Prof. dr.
Workshop – teamgroei begrijpen
Autonome teams, hype of duurzame werkvorm?
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy – project ZIRKO Lerend Netwerk: 3 Voorzieningen VAPH en 4 Woonzorgcentra Projectbegeleiders: Veerle Herst (Arteria) en Ronny Leeten (In Profiel)

Hoe hebben we onze zorg georganiseerd? - splitsing van het werkproces - functionele structuur (veel werkstromen, structuur in afdelingen met specialisaties,…) - scheiding management en uitvoering - organisatie in kerstbomen

In tussentijd … willen we de ontwikkeling van onze cliënten veel korter op de voet volgen; wordt de zorg voor onze cliënten steeds complexer; zijn cliënten en hun context mondiger/veeleisender worden; evolueren we van aanbod gestuurd naar vraag gestuurd werken; doet de PVF vanaf 2017 zijn intrede; dienen we onze middelen efficiënter in te zetten; … ?

We ondervinden hoe langer hoe meer de gevolgen van onze arbeidsdeling … Voor de organisatie en haar slagkracht... Voor de werknemers en hun werkgoesting en de werkbaarheid van hun jobs... Voor de cliënten en hun gevoel echt klant te zijn …

Symptomen van een organisatie in kramp… - Vergaderitis - Knippen leidt tot nood aan afstemmingsrelaties - Toename van systemen en procedures en van wij/zij denken - Paraplusysteem – georganiseerde onverantwoordelijkheid - Smalle taakbreedte - SNIF syndroom - Toenemend verloop, stress, burn out -…

MAAR HET KAN OOK ANDERS!

Een integraal werkkader in een context van verandering: Model IAO zoeken naar en installeren van een nieuw evenwicht…

Innovatieve Arbeids Organisatie de 4 hoekstenen Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal

1. Procesgericht organiseren van een complexe organisatie met eenvoudige taken naar een eenvoudige organisatie met complexe taken Een verhaal van anders knippen en plakken

Vertrekken vanuit het netwerk dat werkt voor de ‘bewoner’ of ‘cliënt’ ??? OF… N=190

1. Procesgericht organiseren Orders ordersoort a ordersoort b ordersoort c Sorteercriteria Organisatiebouwsteen a Organisatiebouwsteen b Organisatiebouwsteen c Parallelliseren Denken in functie van orders en/of orderstromen = denken in functie van het proces = denken in functie van de klant = basis om te specialiseren is de klant ipv de functie

2. Verhogen van het regelvermogen van medewerkers Karasek Taakeisen Regelkracht Active Jobs Low strain Jobs High strain Jobs Passive Jobs 21% 32% 22% 25%

3. Het team is de hoeksteen van de organisatie Zelfsturende teams: wat is het niet ? Vrijheid, blijheid Chaos, onduidelijkheid Iedereen moet alles kunnen De teamleider heeft niets meer te zeggen en mag niet meer ingrijpen

4. Leiderschap vanuit geloof en vertrouwen Ondersteunen Voorwaarden scheppen Aanmoedigen Onzekerheid Extern gericht Niet-routine taken Tactisch – strategisch Op resultaat gericht Ontwikkeling Gericht op team Controleren Regelen Dirigeren Zekerheid Intern gericht Routine taken Operationeel Op werkwijze gericht Beheersing Gericht op individuen Leidinggevende is tegelijk veranderaar en object van verandering VANNAAR Paradigmashift

ONS TRAJECT : STAVAZA ONTWERP 1)Ontwerpgroep 2)Waaromvraag 3)Grensafbakening 4)Visie: missie – waarden –kernkwaliteiten- ambitieus project op lange en korte termijn 5)Strategische keuzes: doelgroep, dienstverlening, locaties,… 6)Primair proces cliënten ordenen en organiseren 7)Teamsamenstelling en leiderschap STRAK COMMUNICATIEPLAN !!!