Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Beroep Pedagogisch Werker
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Arrangementen Groen Proeven
<Naam spreker en school/ gemeente
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Welkom in groep 3.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ik eet het beter ABC, maart 2010.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Integrale opdrachten-component voeding
Wat vooraf ging… Regionale stimuleringsregeling Samenwerking met milieu educatie centra Communicatiemiddelen –NME-krant –Persberichten.
Datum Naam school Naam presentator
De gezonde school en genotmiddelen
Gonnie Staaks tel
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
“Help mij het zelf te doen”
Scroll naar beneden voor de vragen en antwoorden
De weg van de leerling met specifieke
IPC Nederland.
Voedingsbeleid [naam school]
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisschool Op De Horst
Help kinderen veilig naar school!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Wij hebben een infographic gemaakt om de mensen bewust te maken van hoeveel Co2 uitstoot er in hun eten zit. Deze kunnen we bijv. flyeren. Wij hebben.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
TechniekPact Regio FoodValley
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Ouderkring groep 7 Welkom in groep 7 juf Heleen woe-do-vrij di-woe-do
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Voedingsbeleid [naam school]
Innovatief Basisonderwijs
Lifestyle Voeding.
Naar een typologie van scholen
Voedingsbeleid [naam school]
Ouders en school samen Maart 2016
Presentatie Rode Bosbes
Voedingsbeleid [naam school]
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Ongezond Voedsel en Preventie
Waarom meer fruit, groenten en water op school?
Transcript van de presentatie:

Introductieworkshop Rinelle van den Top

Een opwarmer!

Waarom Smaaklessen?  Minder aandacht voor voeding  Minder kennis over voedsel  Ongezond eetpatroon  Overgewicht en welvaartsziekten

Wat is Smaaklessen?  Lesprogramma over eten en smaak voor het basisonderwijs  Het beleven van voedsel staat centraal Proeven! Ruiken! Horen! Voelen! Kijken!  Positieve en speelse benadering

Wat willen we bereiken?  Interesse opwekken  Kinderen willen meer weten over hun eten Bewuste, gezonde en duurzame voedselkeuze

Financier Landelijke organisatie Lesmateriaal & onderzoek Regionale steunpunten

Een Smaaklesdocent aan het woord

De Smaakleskist  Lesmateriaal voor alle klassen  Houdbare- en moeilijk verkrijgbare producten  Posters

Lesmateriaal  Lerarenhandleiding  Kopieerbladen  Smaakpaspoort  Smaakdossier

Lerarenhandleiding  Vaste onderdelen  Extra onderdelen  Dits en dats  Ongeveer 10 lessen per 2 bouwjaren

Smaak GezondheidVoedselkwaliteit Smaaklessen

1. Smaak en smaakopvoeding  Wat is smaak?  Wat heeft invloed op smaak?  Culturele aspecten  Culinaire vaardigheden oefenen

2. Eten en gezondheid  Wat heb je nodig om gezond te leven?  Verhouding eten en beweging

3. Voedselkwaliteit  Herkomst en productie van voedsel  Hygiene en consumentenvaardigheden

Samenhang lessen  Cyclische opbouw 3 pijlers komen bij alle groepen terug Opbouwende diepgang  Specifieke focus Pauzehappen en dranken (1/2) Ontbijt en traktaties (3/4) Overblijven en lunch (5/6) Naschool eten en diner (7/8)

Inhoud lessen Basis van de didactische lijn:  Kerndoelen primair onderwijs:  34: Zorgdragen voor lichamelijk en psychische gezondheid van henzelf en anderen  35: Redzaam gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer en als consument  39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu  41: Leren over de bouw van planten, dieren, mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen Smaaklessen wordt ook ingezet bij taal- en rekenonderwijs  Competenties verantwoord voedingsgedrag van de Stichting Leerplan Ontwikkeling

Structurele inzet Smaaklessen  Smaaklessen koppelen aan andere methoden  Jaarlijks terugkerende activiteit.  Op vrijdag in het creatieve uur

Smaaklessen combineren  Beste aansluiting bij natuuronderwijs en wereldoriëntatie  Te gebruiken als vervanging, verdieping of verbreding van: Natuurlijk Wijzer door de Natuur Natuur De Grote Reis Het ei van Columbus Ik en Ko Boekje Smaaklessen combineren met andere methoden.

Smaaklessen combineren  Voorbeeld: De methode Natuurlijk  Zie ook:

Omgeving betrekken  Betrokkenheid omgeving Ouders Bedrijven  Beleid school / BSO Gezonde traktaties SchoolGruiten Gezond overblijven

Aanvullende activiteiten

SchoolGruiten & EU-Schoolfruit SchoolGruiten  Structureel groenten en fruit eten op school  Dé activiteit om samen groente en fruit te eten in de klas! EU-Schoolfruit  Opstapje naar SchoolGruiten  x gratis groenten en fruit  Verspreid over 5-10 weken

SchoolGruiten & EU-Schoolfruit  Coördinatie vanuit één landelijk steunpunt; Wageningen University  Meer weten? Kijk op Kijk op

Contact  Ondersteuning via regionale steunpunten  Ondersteuning via  Nieuwsbrief op  Aanvullende activiteiten