Groensmit1 Het motiveren van (onderpresterende) leerlingen drs.Miriam J.M.E.Groensmit
Groensmit2 Vandaag Deel 1 Aspecten van hoogbegaafdheid en onderpresteren. Deel 2 Handvatten om leerlingen te motiveren en daarmee onderpresteren tegen te gaan.
Groensmit3 Wat willen we dat een leerling heeft bereikt als hij de school verlaat? Bedenk 5 doelen
Groensmit4 Hersenontwikkeling pubers De hersenen zijn pas na het 20 ste jaar volgroeid Puberhersenen kunnen nog niet plannen Slimme leerlingen leggen sneller verbanden tussen feiten dan andere leerlingen, maar willen eerst (van ons) leren hoe ze dat moeten doen (leren leren, bv mindmappen) Zegt Prof.Jolles uit Maastricht
Groensmit5 Een omgeving waarin: niet wordt geluisterd het onderwijsprogramma niet bevredigt of te makkelijk/moeilijk is ouders en/of leerkrachten zeer dominant zijn de leerling overschat wordt Wat bevordert onderpresteren?
Groensmit6 Wat is een onderpresteerder Een leerling die niet laat zien wat hij/zij kan Een leerling die niet weet wat hij/zij kan
Groensmit7 Wie zijn onderpresteerders? Omdat onderwijs zich meestal op een gemiddeld niveau leerling richt: De slimme en/of hoogbegaafde leerling De zwakke, niet(voldoende) gestimuleerde leerling
Groensmit8 Kent de antwoorden Gefocussed en oplettend Houdt van simpele logica Werkt hard Presteert bovengemiddeld Technicus Heeft altijd vragen Diep betrokken, daarom soms afwezig Drijft op complexiteit, ook in woorden Hangt rond en test uit Kan bovengemiddeld presteren - ondermaats Uitvinder Slim? of hoogbegaafd?
Groensmit9 thuis intelligentie creativiteit motivatie school vrienden Een hoogbegaafd kind is niet per se een hoogbegaafde volwassene Wat is hoogbegaafd? Model van Renzulli & Mönks: 3 competenties, 3 invloedsferen.
Groensmit10 Hoogbegaafde leerlingen De succesvolle leerling –Perfectionistisch,risicomijdend,afhankelijk van docent:zoekt bevestiging De uitdagende leerling –Corrigeert de leerkracht, competitief, slechte zelfcontrole, stelt regels ter discussie De onderduikende leerling - Ontkent begaafdheid, vermijdt uitdaging, zoekt sociale acceptatie, wisselt in vriendschappen
Groensmit11 De drop-out –Verzuimt regelmatig,maakt taken niet af, isoleert zichzelf,is creatief,verstoort De leerling met leer- of gedragsproblemen –Werkt inconsistent,presteert gemiddeld of minder,verstoort, reageert af De zelfstandige leerling –Sociale vaardigheden,werkt zonder bevestiging,ontwikkelt eigen doelen,heeft passies Hoogbegaafde leerlingen (2)
Groensmit12 Uitspraken van leerlingen Ik ben hoogbegaafd, hoef dus niet te werken Ik mag/kan docent/medeleerling niets vragen Ik weet niet hoe het werk aan te pakken Ik kan beter niet aan deze taak beginnen, dan ziet niemand dat ik het niet kan Alles is saai, waarom zou ik me uitsloven
Groensmit13 Interesse- Geen interesse geconcentreerd- snel afgeleid taakgericht- slechte werkhouding perfectionist- slordig prestatiegericht- onderpresterend Motivatie van (hoog)begaafde leerlingen is fragiel
Groensmit14 De leerling gaat onderpresteren Als de leerling Zijn leerstijl niet kent vaardigheden mist Een star karakter heeft Afhankelijk is van waardering van anderen
Groensmit15 Vandaag Deel 1 Aspecten van hoogbegaafdheid en onderpresteren. Deel 2 Handvatten om leerlingen te motiveren en daarmee onderpresteren tegen te gaan.
Groensmit16 Herken de onderpresteerder Belangstelling voor iets onverwachts Sterk wisselende prestaties Zoekt ouderen op Zeer gevoelig Goed geheugen Mondeling beter dan schriftelijk Niks afmaken of slecht plannen Drang tot ontdekken
Groensmit17 Typen onderpresteerders Absolute onderpresteerders Relatieve onderpresteerders
Groensmit18 Onderpresteerders hebben zich gepantserd Ik kan het Ben zelfverzekerd Ben trots op mezelf Het gevoel van steeds te falen Maar leidt tot Machteloosheid Afstand houden Niet mijn schuld Kwetsbaar Onverschillig Complimenten Ketsen af Bij een onderpresteerder stagneert de ontwikkeling Is moeilijk om te buigen naar want: Dus:
Groensmit19 Hoe leerlingen motiveren Als docent -In de klas -Individueel Als ouders – omgang thuis Als school – verbetermogelijkheden bieden
Groensmit20 Denktrant leerling De begaafde: top down –Geef hem een tekst en hij zoekt de woorden die hij niet kent zelf op. De gemiddelde en zwakke: bottom up –Wil eerst de woorden leren en daarna de tekst lezen
Groensmit21 Hoe pakt de docent dit aan ? Luisteren naar de leerling (Vertrouwen opbouwen met de leerling) Topdown / bottom up stof aanbieden Haalbare successen organiseren Reflectie op eigen handelen: waarom gaat iets goed/fout (bij leerling én docent)? Verbetermogelijkheden bieden
Groensmit22 Waar kun je als docent aan denken ? Differentiëren in de klas door niveauvragen gericht te stellen: –Kennisvragen –Toepassingsvragen –Reflecterende vragen Opdrachten differentiëren, alleen méér werkt niet
Groensmit23 A andachtspunten Maak huiswerk bewust zinvol Laat toetsen (deels) docentgebonden zijn Zoek naar motiverende opdrachten (jongens andere dan meisjes?) Zorg voor wederkerigheid in de klas
Groensmit24 Besef van acceptatie Besef van eigen kunnen Intrinsieke motivatie En minder/niet door Extrinsieke motivatie Dreiging van afkeuring/angst Motivatie neemt toe door
Groensmit25 Valkuilen voor een docent Leerlingen teveel ruimte geven (logboek!) Oplossingen voorzeggen Te weinig tijd nemen om te luisteren Belonen van vermijdingsgedrag Verantwoordelijkheid van de leerling overnemen
Groensmit26 Handige vragen Wat moet je doen om dit tot een goed einde te brengen? Wat maakt dat je er niet toe komt dit te doen? Wat kun je hiervan leren? Wat heb je nodig? Welke actie ga je nu ondernemen? Breng een leerling in beweging! Wat voor mogelijkheden heb je nog meer? Hoe zal het voor je zijn als je je doel hebt bereikt? Welke kwaliteiten bewonder je in mensen?
Groensmit27 Verdere tips Bij het lesgeven: Wees enthousiast over je eigen vak Geef leerlingen de ruimte Bied maatwerk Bij de begeleiding Neem leerlingen serieus Help ze haalbare doelen te stellen Zet vergrootglas op wat goed gaat
Groensmit28 Tips voor ouders Prijs je kind alleen voor iets dat bereikt is na zijn/haar eigen inspanning Stimuleer je kind met ervaringen buiten de school (stof) Stimuleer je kind alles uit school te halen wat mogelijk is Wees trots op zijn/haar inzet en niet alleen op het resultaat
Groensmit29
Groensmit30 Omgaan met begaafdheid binnen school Bevorder: Differentiatie binnen de klas Individuele benadering Keuzeprogramma’s Vrijheid binnen grenzen Stimuleer uitblinken in één vak
Groensmit31 Wat willen we dat een leerling heeft bereikt als hij de school verlaat?
Groensmit32 Schoolloopbaan
Groensmit33 Méér weten? Inhoud Visie Signaleren en selectie Verbreden POP TOP Bijlagen