Groensmit1 Het motiveren van (onderpresterende) leerlingen drs.Miriam J.M.E.Groensmit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
HAVISTEN COMPETENT
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Kleuterschool De Zevensprong
situationeel leiderschap
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.

Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
INFORMATIE-AVOND VERBREDINGSPROJECT KLAS OPENING / VOORSTELLEN 19.40VERBREDING ALGEMEEN 20.20PAUZE 20.30VRAGEN 21.00SLUITING.
Kun jij de plusklas aan?.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Opvoeden van drukke kinderen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
Presentatie Executieve functies
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Motiveren: de ins en outs!
Het loopbaangesprek.
Module 6; didactisch handelen
Koningin Julianaschool,
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Persoonlijk Leiderschap
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Themabijeenkomst 14 november 2016
BOM-model PV 25/03/2014.
Profiel van een plusleerling
Heb jij ballen voor scrummen?
Motivatie en puberbrein
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Den Hulster Venlo Op is op???
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Groensmit1 Het motiveren van (onderpresterende) leerlingen drs.Miriam J.M.E.Groensmit

Groensmit2 Vandaag Deel 1 Aspecten van hoogbegaafdheid en onderpresteren. Deel 2 Handvatten om leerlingen te motiveren en daarmee onderpresteren tegen te gaan.

Groensmit3 Wat willen we dat een leerling heeft bereikt als hij de school verlaat? Bedenk 5 doelen

Groensmit4 Hersenontwikkeling pubers De hersenen zijn pas na het 20 ste jaar volgroeid Puberhersenen kunnen nog niet plannen Slimme leerlingen leggen sneller verbanden tussen feiten dan andere leerlingen, maar willen eerst (van ons) leren hoe ze dat moeten doen (leren leren, bv mindmappen) Zegt Prof.Jolles uit Maastricht

Groensmit5 Een omgeving waarin: niet wordt geluisterd het onderwijsprogramma niet bevredigt of te makkelijk/moeilijk is ouders en/of leerkrachten zeer dominant zijn de leerling overschat wordt Wat bevordert onderpresteren?

Groensmit6 Wat is een onderpresteerder Een leerling die niet laat zien wat hij/zij kan Een leerling die niet weet wat hij/zij kan

Groensmit7 Wie zijn onderpresteerders? Omdat onderwijs zich meestal op een gemiddeld niveau leerling richt: De slimme en/of hoogbegaafde leerling De zwakke, niet(voldoende) gestimuleerde leerling

Groensmit8 Kent de antwoorden Gefocussed en oplettend Houdt van simpele logica Werkt hard Presteert bovengemiddeld Technicus Heeft altijd vragen Diep betrokken, daarom soms afwezig Drijft op complexiteit, ook in woorden Hangt rond en test uit Kan bovengemiddeld presteren - ondermaats Uitvinder Slim? of hoogbegaafd?

Groensmit9 thuis intelligentie creativiteit motivatie school vrienden Een hoogbegaafd kind is niet per se een hoogbegaafde volwassene Wat is hoogbegaafd? Model van Renzulli & Mönks: 3 competenties, 3 invloedsferen.

Groensmit10 Hoogbegaafde leerlingen De succesvolle leerling –Perfectionistisch,risicomijdend,afhankelijk van docent:zoekt bevestiging De uitdagende leerling –Corrigeert de leerkracht, competitief, slechte zelfcontrole, stelt regels ter discussie De onderduikende leerling - Ontkent begaafdheid, vermijdt uitdaging, zoekt sociale acceptatie, wisselt in vriendschappen

Groensmit11 De drop-out –Verzuimt regelmatig,maakt taken niet af, isoleert zichzelf,is creatief,verstoort De leerling met leer- of gedragsproblemen –Werkt inconsistent,presteert gemiddeld of minder,verstoort, reageert af De zelfstandige leerling –Sociale vaardigheden,werkt zonder bevestiging,ontwikkelt eigen doelen,heeft passies Hoogbegaafde leerlingen (2)

Groensmit12 Uitspraken van leerlingen Ik ben hoogbegaafd, hoef dus niet te werken Ik mag/kan docent/medeleerling niets vragen Ik weet niet hoe het werk aan te pakken Ik kan beter niet aan deze taak beginnen, dan ziet niemand dat ik het niet kan Alles is saai, waarom zou ik me uitsloven

Groensmit13 Interesse- Geen interesse geconcentreerd- snel afgeleid taakgericht- slechte werkhouding perfectionist- slordig prestatiegericht- onderpresterend Motivatie van (hoog)begaafde leerlingen is fragiel

Groensmit14 De leerling gaat onderpresteren Als de leerling Zijn leerstijl niet kent vaardigheden mist Een star karakter heeft Afhankelijk is van waardering van anderen

Groensmit15 Vandaag Deel 1 Aspecten van hoogbegaafdheid en onderpresteren. Deel 2 Handvatten om leerlingen te motiveren en daarmee onderpresteren tegen te gaan.

Groensmit16 Herken de onderpresteerder Belangstelling voor iets onverwachts Sterk wisselende prestaties Zoekt ouderen op Zeer gevoelig Goed geheugen Mondeling beter dan schriftelijk Niks afmaken of slecht plannen Drang tot ontdekken

Groensmit17 Typen onderpresteerders Absolute onderpresteerders Relatieve onderpresteerders

Groensmit18 Onderpresteerders hebben zich gepantserd Ik kan het Ben zelfverzekerd Ben trots op mezelf Het gevoel van steeds te falen Maar leidt tot Machteloosheid Afstand houden Niet mijn schuld Kwetsbaar Onverschillig Complimenten Ketsen af Bij een onderpresteerder stagneert de ontwikkeling Is moeilijk om te buigen naar want: Dus:

Groensmit19 Hoe leerlingen motiveren Als docent -In de klas -Individueel Als ouders – omgang thuis Als school – verbetermogelijkheden bieden

Groensmit20 Denktrant leerling De begaafde: top down –Geef hem een tekst en hij zoekt de woorden die hij niet kent zelf op. De gemiddelde en zwakke: bottom up –Wil eerst de woorden leren en daarna de tekst lezen

Groensmit21 Hoe pakt de docent dit aan ? Luisteren naar de leerling (Vertrouwen opbouwen met de leerling) Topdown / bottom up stof aanbieden Haalbare successen organiseren Reflectie op eigen handelen: waarom gaat iets goed/fout (bij leerling én docent)? Verbetermogelijkheden bieden

Groensmit22 Waar kun je als docent aan denken ? Differentiëren in de klas door niveauvragen gericht te stellen: –Kennisvragen –Toepassingsvragen –Reflecterende vragen Opdrachten differentiëren, alleen méér werkt niet

Groensmit23 A andachtspunten Maak huiswerk bewust zinvol Laat toetsen (deels) docentgebonden zijn Zoek naar motiverende opdrachten (jongens andere dan meisjes?) Zorg voor wederkerigheid in de klas

Groensmit24 Besef van acceptatie Besef van eigen kunnen Intrinsieke motivatie En minder/niet door Extrinsieke motivatie Dreiging van afkeuring/angst Motivatie neemt toe door

Groensmit25 Valkuilen voor een docent Leerlingen teveel ruimte geven (logboek!) Oplossingen voorzeggen Te weinig tijd nemen om te luisteren Belonen van vermijdingsgedrag Verantwoordelijkheid van de leerling overnemen

Groensmit26 Handige vragen Wat moet je doen om dit tot een goed einde te brengen? Wat maakt dat je er niet toe komt dit te doen? Wat kun je hiervan leren? Wat heb je nodig? Welke actie ga je nu ondernemen? Breng een leerling in beweging! Wat voor mogelijkheden heb je nog meer? Hoe zal het voor je zijn als je je doel hebt bereikt? Welke kwaliteiten bewonder je in mensen?

Groensmit27 Verdere tips Bij het lesgeven: Wees enthousiast over je eigen vak Geef leerlingen de ruimte Bied maatwerk Bij de begeleiding Neem leerlingen serieus Help ze haalbare doelen te stellen Zet vergrootglas op wat goed gaat

Groensmit28 Tips voor ouders Prijs je kind alleen voor iets dat bereikt is na zijn/haar eigen inspanning Stimuleer je kind met ervaringen buiten de school (stof) Stimuleer je kind alles uit school te halen wat mogelijk is Wees trots op zijn/haar inzet en niet alleen op het resultaat

Groensmit29

Groensmit30 Omgaan met begaafdheid binnen school Bevorder: Differentiatie binnen de klas Individuele benadering Keuzeprogramma’s Vrijheid binnen grenzen Stimuleer uitblinken in één vak

Groensmit31 Wat willen we dat een leerling heeft bereikt als hij de school verlaat?

Groensmit32 Schoolloopbaan

Groensmit33 Méér weten? Inhoud Visie Signaleren en selectie Verbreden POP TOP Bijlagen