Het nieuwe curriculum en praktijkleren. Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleidingsplannen GGZ
VMBO Carrousel unieke samenwerking onderwijs en leerbedrijven.
Doorlopende leerlijnen
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Studieloopbaanbegeleiding
Mijn opleidingsbeeld.
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Stages Keuzen en kansen.
1. 2 Presentatie “Wat is er allemaal anders in klas 3” Verloop leerjaar 3+4 Organisatie Verandering weekrooster Verloop klas 3 Einde leerjaar 3; klaar.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Bijeenkomst September 2015
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Integraal sociaal werk
Met Minder Meer en Beter
De driehoeksverhouding
De Wever Zorg Innovatie Centra
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Kiezen voor keuzedelen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Welkom bij de Stage-informatieavond
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Presentatie door Mijke van As en Anemie Klomp op
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe curriculum en praktijkleren

Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens het praktijkleren  Deel 4: Implicaties voor zorgorganisaties

Deel 1: visie & uitgangspunten

Visie praktijkleren “Het in samenwerking tussen de school en de zorgpraktijk ondersteunen en begeleiden van studenten en zorgverleners in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en het ontwikkelen, delen en toepassen van (theoretische, professionele en contextuele) kennis, waardoor er een bijdrage geleverd wordt aan de verdere professionalisering van het verpleegkundige beroep en evidence based en persoonsgerichte zorg gewaarborgd wordt.”

Uitgangspunten  Gezamenlijke verantwoordelijkheid  Krachtige leeromgevingen  Persoonsgerichte begeleiding  Integratie theoretisch onderwijs en praktijkleren  Kennis uitwisselen en ontwikkelen  Ketengericht denken  Ontwikkeling van de zorgpraktijk, het onderwijs en alle betrokkenen

Deel 2: Het nieuwe leerplan

Leerplanschema (voltijd) Leerplanschema hbo-v voltijd Periode * 1Periode 2**Periode 3Periode 4 Jaar 1 De zorgvrager en de verpleegkundige e-wekene-weken BOBO De zorgrelatie e-wekene-weken Zorg verlenen Groep 1: 8 x 28 uur (224uur) e-wekene-weken Eigen regie e-wekene-weken Jaar 2 De kritische verpleegkundige in de context Groep 1: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) e-wekene-weken De samenwerkende verpleegkundige e-weken e-weken De verpleegkundige in de keten e-wekene-weken Jaar 3 De verpleegkundige in de organisatie*** Groep 1: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) e-wekene-weken Keuzeonderwijs (minor) e-wekene-weken Jaar 4 De verpleegkundige als beroepsontwikkelaar 3 x 32 uur (inwerken), dan 33 x 24 uur (stage)(888 uur), daarnaast praktijkgericht onderzoek **** e-wekene-weken * Een periode kent 10 weken waarvan 8 onderwijsweken en 2 e-weken voor toetsing en voorbereidingen volgende periode. Alles is weergegeven in weken x uren, met daarachter het totaal aantal uren. ** De beroepsori ë ntatie (BO) omvat 32 uur in de praktijk. *** Een andere mogelijkheid is dat een student na de stage in het derde jaar direct start met de jaarstage en praktijkgericht onderzoek, zodat hij daarna (jaar 4, periode 3 en 4) keuzeonderwijs volgt. **** Jaar 4 beslaat 40 weken waarvan 3 stageweken, 33 weken combinatie van stage en praktijkgericht onderzoek en 2 weken (in overleg te bepalen) praktijkgericht onderzoek.

Leerplanschema (spiegelgroepen) * Een periode kent 10 weken waarvan 8 onderwijsweken en 2 e-weken voor toetsing en voorbereidingen volgende periode. Alles is weergegeven in weken x uren, met daarachter het totaal aantal uren. ** De beroepsori ë ntatie (BO) omvat 32 uur in de praktijk. *** Een andere mogelijkheid is dat een student na de stage in het derde jaar direct start met de jaarstage en praktijkgericht onderzoek, zodat hij daarna (jaar 4, periode 3 en 4) keuzeonderwijs volgt. **** Jaar 4 beslaat 40 weken waarvan 3 stageweken, 33 weken combinatie van stage en praktijkgericht onderzoek en 2 weken (in overleg te bepalen) praktijkgericht onderzoek. Leerplanschema hbo-v voltijd Periode * 1Periode 2**Periode 3Periode 4 Jaar 1 De zorgvrager en de verpleegkundige e-wekene-weken De zorg- relatie BOBO BOBO BOBO e-wekene-weken Eigen regie e-wekene-weken Zorg verlenen Groep 2: 8 x 28 uur (224uur) e-wekene-weken Jaar 2 De samenwerkende verpleegkundige e-wekene-weken De verpleegkundige in de keten e-wekene-weken De kritische verpleegkundige in de context Groep 2: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) e-wekene-weken Jaar 3 Keuzeonderwijs (minor) e-wekene-weken De verpleegkundige in de organisatie Groep 2: 3 x 32 uur (inwerken), dan 15 x 28 uur (516 uur) ** e-wekene-weken Jaar 4 De verpleegkundige als beroepsontwikkelaar 3 x 32 uur (inwerken), dan 33 x 24 uur (stage)(888 uur), daarnaast praktijkgericht onderzoek **** e-wekene-weken

Leerjaar 1  Beroepsoriëntatie (één week, 32 uur) met voor- en nabespreking  Richt zich op oriëntatie op het beroep (voor 1 februari)  Kennismaking met het ‘beroep van (HBO-)verpleegkundige’ en de ‘zorgvrager’ (afname narratief interview)  In onderwijs wordt voortborduurt op ervaringen uit beroepsoriëntatie  Praktijkleren 1 (8 weken, totaal 224 uur/ 28u p.w.)  Onderdeel van selectie (studieadvies) eerste jaar  Leidt tot betere selectie van studenten naar leerjaar 2  Onderwijs gericht op methodisch werken, eigen context en zelfsturing/reflecteren

Leerjaar 2, 3 en 4  Praktijkleren 2 en 3 (18 weken, totaal 516 uur / 28u p.w.)  Veelal hetzelfde als in huidig leerplan (m.u.v. onderwijs tijdens praktijkleren)  Onderwijs gericht op ethische vraagstukken, kwaliteitszorg en organisatieprocessen  Praktijkleren 4 (36 weken, totaal 888 uur / 24u p.w.)  Geïntegreerde, lange stage in combinatie met afstuderen  Resultaten literatuur: geïntegreerde stage is gelijk OF beter dan blokstages  Nadrukkelijke vraag vanuit m.n. het werkveld, zodat afstuderen directer bijdraagt aan verbeteren beroepspraktijk  Leidt tot betere doorstroming naar de praktijk na afstuderen

Deel 3: Onderwijs tijdens het praktijkleren

Waarom onderwijs tijdens praktijkleren?  Bevordert integratie theorie – praktijk voor student (directe koppeling lesstof/praktijk)  Instellingen worden meer betrokken bij onderwijs; docenten meer betrokken bij de praktijk  wederzijds participeren en leren van elkaar  Abstractie informatie (generiek onderwijs) koppelen aan de authentieke context zorgt voor beter begrip, geheugen en transfer en een hogere motivatie  Beter zicht op voortgang van de student vanuit meerdere partijen

Organisatie onderwijs tijdens PL  Gemiddeld 28 uur stage per week: werken op de werkvloer  8 uur per week onderwijsactiviteiten  Generiek onderwijs (groepssamenstelling naar leerjaar)  Context specifiek onderwijs (groepssamenstelling naar werkveld)  Leven lang leren (LLL): VOS, intervisie, studieloopbaanbegeleiding, etc.  Naast contactonderwijs docentonafhankelijke studieopdrachten  4 uur per week: zelfstudie/verdieping Totaal: 40 uur

Inhouden onderwijs Generiek onderwijs  Jaar 1: methodisch werken in de praktijk  Jaar 2: kwaliteitszorg, en ethische dilemma’s (i.r.t. technologie op de stageplaats)  Jaar 3: organisatie in kaart brengen en faciliteren veranderprocessen  Jaar 4: praktijkgericht onderzoek Context specifiek onderwijs  Onderwerpen en/of vaardigheden passend bij context (bijv. delier, slikstoornissen, herstel ondersteunende zorg, indiceren, etc.).  Onderwerpen op basis van input praktijk  Samenwerking met organisatie en leren van elkaar staat centraal (wederzijds participeren)

Onderwijsclusters (context specifiek onderwijs)  Cluster 1: Zorg voor mensen met verstandelijke beperking (VB)  Cluster 2: Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)  Cluster 3: Algemene gezondheidszorg (AGZ)  Cluster 4: Intramurale ouderenzorg (IOZ)  Cluster 5: Extramurale zorg (EZ) – wijkzorg, jeugdgezondheidszorg, ouderenzorg (onderdelen gericht op thuiszorg)  Cluster 6: Zorgorganisaties met onderwijs op maat (OOM)  Cluster 7: Technische stroom

Deel 4: Implicaties voor de praktijk

Implicaties voor zorgorganisaties  Duidelijkere afbakening tussen uren op de werkvloer (28) en les/studie-uren (12)  Een vaste lesdag voor de student per week, wel beperkt aantal lesdagen in leerjaar 4  Keuze voor onderwijscluster  Mogelijk andere DCP’er (klein docententeam per cluster)  Inbreng / stem in onderwijsthema’s  Betere selectie in leerjaar 1, daardoor grotere kans dat studenten in leerjaar 2, 3 en 4 opleiding afronden  Beter opgeleide student  Mogelijkheid tot ontwikkelen eigen onderwijs (in samenwerking met anderen) in cluster 6

Kaders cluster 6: onderwijs op maat  Bereidheid tot samenwerken en ontwikkelen onderwijs (wederzijds participeren)  Onderwijsgroepen minimaal 12 FHMG verpleegkunde studenten (of andere financieel haalbare oplossing)  Zowel generiek als context specifiek onderwijs leerjaar één tot en met drie organiseren  Context specifiek onderwijs i.s.m. partijen ontwikkelen passend bij context, verwacht eindgedrag PL, toets programma, uitvoerbaar binnen normeringen  In gezamenlijkheid bepalen locatie en tijdstip onderwijsactiviteiten  Realiseren randvoorwaarden bij onderwijs in zorgorganisatie  Gesloten beurs principe (m.b.t. ruimte en inzet experts praktijk)