© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen 1 - 2
Belangrijke Thema’s schooljaar op Vlasgaard in groep 1 t/m 8 Pedagogisch klimaat Visible Learning Jeelo
Welbevinden en betrokkenheid Vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen Belangstelling tonen en contact maken Structuur, regelmaat, voorspelbaarheid zorgt voor veiligheid. Kinderen zijn medeverantwoordelijk Er wordt veel aandacht besteed aan de omgang met elkaar. (samenwerken, samen organiseren, overleggen) Nieuw pestprotocol op Morgenzon. Pedagogisch Klimaat Vlasgaard
Visible Learning Vlasgaard Schooljaar : Deelthema Feedback : Deelthema Zichtbare leerling Ambitie binnen de Zichtbare Leerling: “Onze leerlingen worden beoordelingsbekwaam, omdat ze weten waarop ze moeten letten( criteria)” Succescriteria Heldere begrijpelijke leerdoelen aangevuld met criteria die leerlingen helpen met het beter beheersen van het leerdoel of met het bereiken van het leerdoel. Succescriteria (kennis, vaardigheid of inzicht) geven preciezer aan wat een leerling zou moeten of willen leren.
Leren zichtbaar maken © BS Vlasgaard, Zeeland.
IMPLEMENTATIE JEELO Thematisch werken op Vlasgaard
Wat is JEELO 12 projecten waarin alle 21e-eeuwse vaardigheden zijn geïntegreerd21e-eeuwse vaardigheden arrangeerbare, kerndoeldekkende content voor wereldoriëntatie-breed (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, kunstzinnige oriëntatie, leefstijl, EHBO en verkeer), inclusief taal en rekenen voor groep 1-2 en begrijpend lezen en luisteren voor groep 3-8.kerndoeldekkende content een digitale leeromgeving (Mijn Jeelo) – ook voor tablets.digitale leeromgeving een leerlingvolgsysteem met doorgaande leerlijnen voor groep 1 t/m 8 jaarlijkse vernieuwingen zodat leerlingen hun leerresultaten kunnen verbeteren.
Thematisch onderwijs voor de wereld oriënterende – en creatieve vakken. JEELO (JE Eigen LeerOmgeving) Inmiddels 40 scholen in Nederland aangesloten Vlasgaard heeft kartrekkersgroep Kinderen krijgen eigen allemaal eigen gebruikersnaam en wachtwoord. School schaft 60 tablets aan Kinderen mogen ook thuis werken aan JEELO Praktische informatie over JEELO
1November/ 9 December: Personen van Vroeger Jeelo (3) Thema’s
16 Januari/24 februari Maken van een product Jeelo (3) Thema’s
9 mei-21 juni Omgaan met de natuur Jeelo (3) Thema’s
Bij elk thema wordt per groep een excursie georganiseerd. Bij elk thema komt een deskundige in de groep. Ondersteuning van creatieve vakken. Beroepen en vaardigheden ouders/verzorgers
© BS Vlasgaard, Zeeland. Een dagje Vlasgaard bij groep 1 en 2
© BS Vlasgaard, Zeeland. Starten in vaste heterogene basisgroep
© BS Vlasgaard, Zeeland. Spelinloop Elke ochtend van 8.30 – 9.00uur (behalve op maandag) Kinderen gaan zelfstandig aan het werk Instructie door de leerkracht; verschillende groepjes Ouders zijn iedere ochtend welkom tussen 8.20 – 8.30uur
© BS Vlasgaard, Zeeland. De dagindeling dagritme kaarten
© BS Vlasgaard, Zeeland. Kiezen op het kiesbord
© BS Vlasgaard, Zeeland. Meest efficiënt: Als het kind zelf kiest -> meer betrokkenheid
© BS Vlasgaard, Zeeland. In de themahoek In de huishoek BouwmatKapla
© BS Vlasgaard, Zeeland. Schilderen Watertafel Knutselen Kleien
© BS Vlasgaard, Zeeland. Bewegingsonderwijs & spel
© BS Vlasgaard, Zeeland. Na het opruimen het tussendoortje in basisgroep en daarna buiten spelen
© BS Vlasgaard, Zeeland. Buiten spelen
© BS Vlasgaard, Zeeland. Verschillende activiteiten in de kring Voorlezen/verteldozen Versjes Vertellen Goed gedaan (SEO Methode) Fonemisch bewustzijn Praatplaten Rekenactiviteiten Drama etc
Lunch © BS Vlasgaard, Zeeland.
kringactiviteit © BS Vlasgaard, Zeeland.
Tijdens de 2 e werkles: kiezen kinderen zelf waar ze willen werken en wat ze willen doen kinderen werken groepsoverstijgend.
© BS Vlasgaard, Zeeland. Zo kan een dagje Vlasgaard eruit zien!
© BS Vlasgaard, Zeeland. Opbouw van een project
© BS Vlasgaard, Zeeland. KIJK! Praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling van nul- tot zesjarigen
© BS Vlasgaard, Zeeland. Essenties van KIJK! Kijken naar kinderen bij zelfgekozen activiteiten en kijken naar wat hen bezighoudt Ontwikkelingslijnen geven structuur aan het kijken Chronologische leeftijd en ontwikkelingsleeftijd: mijlpalen Observeren in interactie Gebruik van KIJK!-dagboek Geen momentopname
© BS Vlasgaard, Zeeland. Ontwikkelingslijnen Zelfbeeld Relatie met volwassene n Relatie met andere kinderen Spelontwikkeling Taakgerichtheid & zelfstandigheid Grote motoriek Auditieve waarneming Kleine motoriek Tekenontwikkeling Visuele waarneming Ruimtelijke oriëntatie Mondelinge taal- ontwikkeling Ontwikkeling van het inzicht in cijfers en getallen Ontwikkeling van het logisch denken Lichamelijke oriëntatie Ontwikkeling beginnende geletterdheid Tijdsoriëntatie
© BS Vlasgaard, Zeeland. Naam kind Invulmoment Ontwikkelingsgebied Leeftijd Huidige leeftijd
© BS Vlasgaard, Zeeland.
Hartelijk dank voor jullie aandacht !