Enkele checklists LVB vriendelijke intake Hoort bij (H)erkend en juist behandeld Handreiking voor implementatie en uitvoering van een LVB-vriendelijke intake in de verslavingszorg
“LVB” + contactgegevens instelling en begeleider Middelengebruik Sociaal-emotioneel niveau Laat dit opnemen in de verwijsbrief van huisarts Cognitief functioneren Doe telefonische vooraanmelding bij verslavingszorg Introduceer casus en bespreek procedure Checklist om gericht te verwijzen door VG-zorg Indien complexe casus Vermeld altijd bij aanmeldingZie Handreiking Deel I, §3 Vraag naar “aanspreekpunt LVB” Somatische en psychiatrische voorgeschiedenis Behandel- of begeleidingsplan Tips voor benaderingswijze Sterke en zwakke punten cliënt Aanvullende gegevens na toestemming van cliënt medicatielijst
Begeleider helpt de intake- afspraak nakomen Hoe heeft cliënt het gesprek ervaren? Wat kwam (nog) niet aan bod? Begeleider gaat mee: Is alles duidelijk? Wat van intake te verwachten? Wat houdt intakegesprek in? Indien nodig voorbespreking begeleider & intaker Checklist voor LVB begeleiders Voorbespreken met cliënt Tijdens de intakeNa (zie Handreiking Deel I, §4) Praktisch: Verdere traject: Afstemmen met behandelaar Meegaan behandelgesprekken Papieren: wat meenemen? Adres: hoe komen we er? Eigen Risico: financiële gevolgen Ter ondersteuning van cliënt Geeft aanvullende informatie Indien gewenst en nodig Begeleider kan ook ander vertrouwd persoon zijn
Cognitieve problemen – bijv.: laat naam en adres opgeven, laat uitrekenen wat iemand per week aan middelen gebruikt Checklist intakers verslavingszorg (1) Signaleren met CHECK LVB Standaard screener Huisvesting – vraag naar woonsituatie en vaardigheden (administratie) Educatie – vraag naar schoolloopbaan, let op speciaal of afgebroken onderwijs Contacten – vraag naar vriendschappen en sociale activiteiten, hulpverlenings- en justitiële contacten Kennen en kunnen – vraag naar werk/dagbesteding, vrije tijd en hobby’s Indien mogelijk: gebruik een screener cognitief functioneren (SCIL, HASI, MOCA) Zie Handreiking, bijlage 5
Haak aan bij wat de cliënt zelf aangeeft, verbaal of non-verbaal Checklist intakers verslavingszorg (2) Bespreken cognitief functioneren Indien er aanleiding is vanuit CHECK LVB of screener Benoem dit signaal (‘ik zie/ merk …’), en vraag of je iets kan doen om moeite of ongemak te verminderen Ga na of de signalen ook in andere contexten voorkomen, en wat problemen en oplossingen waren Ga na in hoeverre er onderzoek is gedaan naar LVB, of diagnose is gesteld
Doe eventueel het voorstel om de procedure los te laten, en laat cliënt op zijn eigen manier het verhaal doen Checklist intakers verslavingszorg (3) Schakelen Zeg dat de cliënt niet de enige is die moeite heeft met de intakeprocedure, en zeg dat het mogelijk is om er van af te wijken Bespreek op respectvolle wijze hoe de intake verder aangepast gaat worden Bespreek het inschakelen van VG zorg Aandachtspunten Voorkomen dat tijdens of na de intake de cliënt moet wisselen van contactpersoon De overstap naar een andere behandelaar op basis van een ‘warme overdracht’
LVB vermeld in verwijsbrief/ papieren? Dan kan aanmeldfunctionaris toe leiden naar LVB specifieke intake Checklist planning LVB intake Aanmeldbureau Gebruik aangepaste informatie en communicatie voor cliënten met LVB Aangepaste standaardbrieven (bijvoorbeeld uitnodigingen) Aangepast informatiemateriaal (over de instelling, de behandeling en de aandoeningen) Betrek de VG-zorg in de aanmeldingsfase Richt correspondentie ook aan contactpersoon van begeleidende VG-instelling Nodig VG-begeleider mede uit voor de intake
Pas op grond van de voorinformatie de intake(procedure) aan: Checklist bij intakegesprek (1) Voorbereiding intaker Intaker van de verslavingszorg neemt vooraf contact op met de begeleider van de cliënt: Bespreek wat cliënt en begeleider kunnen verwachten Bespreek rollen en verwachtingen van de intaker en begeleider Wees voorbereid dat de intake meer dan één gesprek vergt. De instelling voor verslavingszorg faciliteert dit proces. tijdsduur inhoud: op welke vragen is nog een antwoord nodig bejegening: indien ook informatie is meegestuurd over benaderingswijze
Checklist bij intakegesprek (2) Aansluiten bij cliënt Sluit aan, en ga in op het perspectief en de hulpvraag van de cliënt Peil de motivatie van de cliënt, stel hieraan echter geen eisen om de intake voort te zetten Stem bejegening en communicatie af op mogelijkheden en beperkingen van de cliënt Houd rekening met de valkuilen en ‘allergieën’ van de cliënt
Checklist bij intakegesprek (3) Perspectief bieden Bied de cliënt een (concreet) behandelperspectief Focus niet alleen op problemen en beperkingen, maar ook op wat wel mogelijk is Geef aan hierbij te willen en kunnen helpen Vul (verplichte) intake-instrumenten zoveel mogelijk in met opgevraagde informatie van huisarts en/of VG-instelling Niet overvragen Neem intake-instrumenten op een zo LVB-vriendelijke mogelijke manier af Betrek de LVB begeleider in het schetsen van een behandelperspectief
Checklist indicatiestelling Aandachtspunten Cliënten met LVB hebben meestal intensievere en langere trajecten nodig dan gemiddeld Betrek bij klinisch oordeel de eigen hulpvraag van de cliënt en inschatting van de VG-instelling Bespreek de wenselijkheid van klinische opname (ook als het intake-instrument niet indiceert voor klinische zorg) Het is raadzaam ook een standaard medische screening te laten doen om onderbehandelde problematiek op te sporen Bespreek indicaties voor en taakverdeling in aanvullende psychologische of psychiatrische diagnostiek met behandelaars van de VG-instelling Als eerdere behandeling van een verslaving onvoldoende resultaat had, of als klinische behandeling vanwege beperkte draagkracht (van cliënt en omgeving) aan de orde is