PEDAGOGISCH PACT IS EEN INITIATIEF VAN Anne-Marie ìn het team ervaringen van Pedagogisch PACT IKC-dag 14 september 2016
PEDAGOGISCH PACT IS EEN INITIATIEF VAN Pedagogisch PACT OPDRACHT: Bouwen aan een sterke pedagogische omgeving waarin Alle jonge kinderen samen kunnen opgroeien. Focus op de werkvloer. competenties van de pedagogische professionals. Twee Kernbegrippen INCLUSIE INTERPROFESSIONELE SAMENWERKING
PEDAGOGISCH PACT IS EEN INITIATIEF VAN PACT Stelsel 21st century Skills Professionals Wat hebben jonge kinderen en hun ouders nodig? Bestuur, organisatie / IKC
PACT IS EEN INITIATIEF VAN Inclusie ‘every child has special needs’ Kunnen omgaan met grote diversiteit van kinderen, ouders en collega’s, in een pedagogische klimaat dat ruimte, uitdaging èn steun biedt aan kinderen.
IKC-dag sept 2016
PACT IS EEN INITIATIEF VAN Samen werken in een geïntegreerde pedagogische omgeving
PACT IS EEN INITIATIEF VAN Interprofessionele samenwerking WELKE professionele competenties zijn nodig? HOE realiseren teams interprofessioneel werken? WAT vraagt dit van aansturing, van opleiding, van (gemeentelijk) beleid
PACT IS EEN INITIATIEF VAN Groningen Almere Middelburg Apeldoorn Lent Proeftuinen en Pilotgemeenten PACT Amsterdam Hoorn Eersel
PACT IS EEN INITIATIEF VAN De IKC professional Is vakbekwaam op eigen terrein Kan eigen expertise positief verwoorden en zichtbaar maken Kent en erkent de grenzen daarvan èn Kan over eigen discipline heen kijken Herkent en erkent de meerwaarde van de professie van anderen Kan pedagogische doelen vanuit meerdere perspectieven bezien Heeft een flexibele houding èn Heeft een lerende houding Is bereidheid tot samenwerking met andere disciplines èn Is dienstbaar aan het collectief
PACT IS EEN INITIATIEF VAN De IKC leidinggevende Heeft een brede scope op ontwikkelen en leren van kinderen Heeft afscheid genomen van de solitaire school of kinderopvangonderneming Weet visie te vertalen in organisatie, cultuur van werken, lerende omgeving Is ingevoerd in de brede ontwikkelactiviteiten van het kindcentrum Heeft onderwijskundige, didactische èn pedagogische kennis Heeft financiële-, huisvestings- en bedrijfsmatige kennis Kan multidisciplinair team binden aan visie en uitgangspunten Kan multidisciplinair team aansturen en faciliteren Kan denken en handelen in relatie tot ouders en externe omgeving (stakeholders) Kan eigen functioneren en dat van IKC evalueren en op reflecteren Kan bestuurlijke dekking organiseren
PACT IS EEN INITIATIEF VAN IKC-dag sept 2016 Say YES !
PACT IS EEN INITIATIEF VAN IKC-dag sept Kansen van een IKC -Kenmerken pedagogische praktijk -Casus -Werkprincipes voor inclusie Inclusieve IKC – praktijk
PACT IS EEN INITIATIEF VAN IKC-dag sept 2016
PACT IS EEN INITIATIEF VAN IKC-dag sept 2016 Een pedagogische praktijk met de volgende kenmerken: 1.Gelijkwaardigheid van kinderen in de deelname aan alle sociale en leeractiviteiten 2.Partnerschap tussen thuis, buurt/sociale netwerk en het beroepsmatige opvoedingsmilieu 3.Interdisciplinair samenwerken op de werkvloer vanuit een supportbenadering 4.Ondersteuning gericht op deelname aan en profijt voor de groep in plaats van alleen voor kind met speciale ondersteuningsbehoeften 5.Zeggenschap en zelfregie voor kinderen
PACT IS EEN INITIATIEF VAN IKC-dag sept 2016 Casus: Lieve is een leergierige kleuter van 5 met Down-syndroom. Tijdens de ochtendkring raakt zij na 15 á 20 minuten vermoeid en afgeleid. Dit komt tot uiting doordat zij op de grond gaat liggen en bromgeluiden gaat maken. De betrokken leerkracht, experts en ouders komen bijeen om oplossingen te verzinnen.
PACT IS EEN INITIATIEF VAN IKC-dag sept 2016 Oplossingen vanuit een deficiet benaderingOplossingen vanuit een inclusiebenadering Lieve doet niet mee aan de kring De kring wordt ingekort tot 15 minuten zodat alle kinderen betrokken blijven Lieve mag na 15 minuten een boekje of kleurplaat pakken als zij dat wil Alle kinderen krijgen de keuze om na 15 minuten of de kring te vervolgen, of een boekje of kleurplaat te pakken De onderwijsassistent helpt Lieve om erbij te blijven op de momenten dat het lastig wordt De leerkracht en de onderwijsassistent doen allebei een kleine kring zodat alle kinderen meer aandacht krijgen en aan de beurt komen Lieve mag in dit soort situaties op een matje gaan liggen en krijgt een koptelefoon zodat ze niet hoeft te ‘brommen’ om het rustig te maken in haar hoofd. De klas krijgt een rustig hoekje met een matje of stretcher en genoeg koptelefoons zodat alle kinderen die voelen dat ze overprikkeld raken, op gezette tijden de rust kunnen opzoeken.
PACT IS EEN INITIATIEF VAN Vier werkprincipes 1. Minst gevaarlijke aanname 2. Barrières voor leren en participeren wegnemen en geen nieuwe creëren Wat is de kleinste oorzaak van deze situatie? En het kleinste gevolg? Daar starten! Wat verhindert een positieve deelname / een verbetering? Hoe kunnen we die drempel weghalen?
PACT IS EEN INITIATIEF VAN 3. Design for all 4. Supportbenadering Welke oplossing levert positieve effecten op voor (bijna) alle kinderen? Wat doen om negatieve gevolgen voor andere kinderen te voorkomen? Alles wat in de groep kan, doen we er niet buiten. Alles wat kan door de ped. professional of de ouders te ondersteunen, doen we niet apart met het kind
PACT IS EEN INITIATIEF VAN Meer weten? Projecleiding PACT Anki Duin, Gerdi Meyknecht, IKC-dag sept 2016