Opbouw van de seminar -Hoe staan we ervoor? -Activiteitenaanbod -Imago van de vereniging. Hoe wordt je gezien?
Je ziet het pas als je het door hebt
Cohorten KBO G Weurt [ 50, 60 ] [ 61, 70 ] [ 71, 80 ] [ 81, 90 ] [ 91, ) 1661 ____ 12 totaal [ 50, 70 ] 31,7% 39,9% [ 70, ) 69,3% 60,1%
Cohorten Seniorenvereniging Weurt [50, 59] jaar 33 leden 26 leden ) jaar 7 leden 12 leden , ' leden ` leden 82,8 Demografische gegevens Aantal inwoners Weurt gerangschikt naar leeftijdscategorie 50 tot 55 jaar tot 75 jaar tot 60 jaar tot 80 jaar tot 65 jaar tot 85 jaar tot 70 jaar tot 90 jaar 29 > 90 jaar 13
gegevens < 70 j. in Weurt 754 inw. 29% lid > 70 j. in Weurt 347 inw. > 70 j. aantal leden 293 inw. => 84,4% lid
Gewoon maar accepteren ? Of nog meer en beter van hetzelfde doen? Als we het ledenbestand extrapoleren naar 2024, dan is de vereniging van Weurt gehalveerd
Komt het door de naam, of door het imago? Ouderen Jonge senioren bond Seniorenbond KBO
Amper 20% maakt gebruik van een aanbod van de vereniging Is het is een gegeven van deze tijd ? We zijn het wel gewoon gaan vinden
Over wie hebben we het? De Babyboomers (Geboren tussen 1945 en 1957): Wat is hun positie? Zij functioneren op topniveau, delen hun kennis als mentor/coach of voelen zich -in het negatieve geval- opzijgezet. Waar zijn ze goed in? Anders dan hun voorgaande (Stille) generatie, zijn de Babyboomers hoger opgeleid, minder traditioneel, vitaler en meer gedreven. Ze zijn idealistischer. Ze willen langer werken als daar draagvlak voor is. ’Polderen' is door de Babyboomer uitgevonden. Consensus is de basis voor samenwerken. Ze hechten aan een vergadercultuur. Ze zijn sociaal bewogen. Het zijn goede 'teamplayers'. Ze zijn conflict mijdend en politieke spelers
Babyboomers zijn senioren 2.0 minder traditioneel vitaler en meer gedreven. idealistischer. Consensus is de basis voor samenwerken. Ze hechten aan een vergadercultuur. zijn sociaal bewogen. zijn goede 'teamplayers'. Willen er iets mee opschieten 1.0 versus 2.0 aanbod hetzelfde aanbod op maat gericht geeft gelijke resultaten competitief ingesteld bezigheid staat centraal resultaat staat centraal weinig eigen initiatief veel eigen initiatief traditioneel aanbod vernieuwend aanbod
2.0 een eigen aanpak - Adverteer (ook) buiten de vereniging, gebruik de media - Maak mogelijk gebruik van een bestaand aanbod en lever dan een surplus (het toefje slagroom) voor senioren - Doe recht aan verschillen wil er iets aan over houden. (vaardigheden of kennis) - Het mag best wat kosten - Activiteiten kunnen ook eens in de kroeg plaats vinden
Je ziet het pas als je het door hebt
Beleidsaanbevelingen Maak een (beleids)plan voor 5 jaar en formuleer de doelen Richt een werkgroep 2.0 op. (bestuurs- en niet bestuursleden) Communiceer met je leden (1.0) over het nieuwe beleid Waak voor verdeeldheid. Heb aandacht en begrip voor ieder Doe niet alles zelf en deel verantwoordelijkheden De drie pijlers van activiteiten 1.Gezondheid en bewegen 2. het aanleren van vaardigheden ook cognitieve. 3. recreatief met een educatief randje
Hoe worden wij gezien? en hoe willen wij gezien worden? Website Twitter Facebook Informatieblad Werken in de Cloud
Dank voor uw aandacht en veel succes in het veranderproces