6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen
Wat gaan we doen Inleiding De Verandershow Pauze Discussie Afsluiting Borrel
Aanleiding Programma Waarde(n)vol werk in uitvoering En SPP van de Rijksoverheid Het 5R-analysemodel
Uitgangspunten Belevingswereld van de uitvoerende ambtenaar in kaart brengen Gebruik maken van bestaande kennis en ervaring –Bestaande netwerken –Wetenschappelijk onderzoek Digitale communicatie/ kennisnetwerk aandacht voor digitale middelen kennisdeling
Doel Invulling van vakmanschap en professionele ruimte met ipv over de uitvoerende ambtenaren
Zoektocht gesprekken Conclusies gesprekken Er is een verschil tussen de professionele ruimte en de gewenste professionele ruimte Er is een behoorlijke afstand tussen de werkvloer en management Uitvoerende ambtenaren voelen zich niet serieus genomen Uitvoerende ambtenaren maken bijna geen gebruik van LinkedIn of andere ‘zakelijke’ netwerken Veel uitvoerende ambtenaren gebruiken privé Internet, Facebook, Whatsapp en dergelijke
Zoektocht literatuur Een community opzetten kan alleen vanuit een gezamenlijke belangstelling/ doel Werkvloer betrekken bij beslissingen en beleid kan alleen als er een integrale aanpak is. Voorbeeld; FOD Sociale Zekerheid België Professionele ruimte en vakmanschap vraagt een cultuur omslag Huidige tegenstrijdigheden, ondernemerschap en directieve aansturing De medewerker meer centraal Daarnaast zijn vier elementen van belang; werkomgeving, lerende organisatie, organisatiestructuur en participatie
Volgende stappen Integraal; alle niveaus van de organisatie betrekken Met de werkvloer uitvoering geven aan het project Gebruik maken van de ervaringen van de werkvloer en beleid Gebruik maken van de kennis van verandermethoden Verbreden van kennisnetwerk tussen de verschillende overheden Douane Schiphol, Belastingdienst, Raad voor de Kinderbescherming, Openbaar Ministerie, ……
Workplace Innovation Element 1Uitdagende banen en Zelfsturende teams. Element 2 Flexibele organisatiestructuren, mensgericht management, gestroomlijnde systemen en procedures gebaseerd op vertrouwen. Element 3 Mogelijkheden om innovatie en verbetering van onderop vorm te geven. Element 4Co-creatie en gedeeld leiderschap, gecombineerd met inspraak voor medewerkers in strategische besluitvorming. The FIFTH Element
5R Analysemodel hiërarchische samenwerkingsrelaties
Beoordelingscyclus
Wat gaan we doen? Ervaringen en ideeën ophalen adhv vragen Terugkoppeling geven Kijken waar we met de resultaten van de bijeenkomsten verder kunnen Hulp bij nodig; zie je een kans, laat het dan weten!
Nu eerst……