‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark
Samenwerking ouders en school Hoe was het toen en hoe is het nu?
Hoe willen we het? Gesprek ouders, kind en school meer op basis van gelijkwaardigheid. Van elkaar leren en samen verantwoordelijk voor een optimale ontwikkeling van het kind.
Kind (vanaf groep 3) bij alle gesprekken aanwezig. Contacten ouders en school meer passend bij behoefte. Vaste gespreksavonden worden losgelaten. Driehoek kind-ouders-leerkracht heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van het kind.
Voorbereiding van dit traject Teamvergaderingen. Klankbordgroep in het leven geroepen bestaande uit ouders en leerkrachten. Gesprekscyclus passend bij nieuwe ontwikkeling. Vragenlijsten opgesteld ter ondersteuning van de gesprekken. Vragenlijsten Teamscholing.
Het contact dit schooljaar Deze informatieavond September/oktober Startgesprek met daarbij kind (vanaf groep 3), ouders en de leerkracht. Vanaf 16 september kunt u zich aanmelden via de website.
Oktober/februari Portfoliogesprek onder schooltijd kind – leerkracht. Gesprekken optioneel op verzoek van ouder of leerkracht Kinderen uit groep 8 hebben een advies gesprek. Februari/maart Vervolggesprekken met alle kinderen, ouders en leerkrachten. Maart/juli Portfoliogesprek onder schooltijd kind – leerkracht. Gesprekken optioneel op verzoek van ouder of leerkracht Kinderen uit groep 7 krijgen een gesprek waarin het voorlopig advies wordt besproken.
Het doel van ons startgesprek Kennismaking en verwachtingen uitspreken. Kind meegeven dat we gezamenlijk zorgdragen voor welbevinden op school en thuis. Kind meer/mede verantwoordelijk maken voor eigen leerproces. Kind staat centraal.
De inhoud van het startgesprek Zowel leerkracht als ouders en kinderen bereiden zich voor op het startgesprek. Voorafgaand aan startgesprek vullen ouders en kind samen thuis een vragenlijst in. Deze wordt z.s.m. ingeleverd bij de leerkracht uiterlijk drie dagen voor het gesprek.vragenlijst Aan het eind van het startgesprek spreken ouders en leerkracht af op welke wijze en met welke frequentie de contacten verlopen in de periode tot februari, gemaakte afspraken worden genoteerd.
Wat vraagt dit van ouders, kinderen en leerkrachten Open staan voor elkaars zienswijzen om tot nieuwe inzichten te komen Verwachtingen duidelijk maken en haalbaarheid afstemmen Elkaar informeren Ieder neemt zijn/haar verantwoordelijkheid Liefst beide ouders aanwezig bij het gesprek