Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Brede School: cheek to cheek
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Nationale Conferentie Kleine Scholen  De Weebosch - Bergeijk 14 december 2013.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
NME: kiezen, leren, meedoen
Wg Stichting Werkgeversinstituut St. Werkgeversinstituut Opgericht in 1985 Stichting? Dienstverlening:  Salarisadministratie  Wachtgelden  Werkgeverschap.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Even voorstellen Anja Hol
Wonen zorg en welzijn in Krakeel Hoogeveen
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
IKC Klarendal.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
1 Informatie ouderavond Voor de ouders van de nieuwe leerlingen van de J.F. Kennedyschool schooljaar
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Medezeggenschap bij De Eshoek
ONDER WIJS CENTRUM GENT
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)

Leiding geven aan samenwerken

Basisschool Dynamiek Onderdeel van “Kulturhus“ De Rietborgh” Terborg Geert Wieland Directeur van algemeen bijzondere basisschool

Sven Schwartau Integraal Kind Centrum De Tichelaar Jenaplanonderwijs (ATOS) & kinderopvang (Zonnekinderen) Gendt

Algemeen  Gendt (gemeente Lingewaard)  Jenaplanonderwijs in 10 stam- groepen  25 medewerkers (LK-PM-COMBI-OOP)  IKC sinds 2013  Voor- en naschoolse opvang  Kinderopvang en peuterspeelwerk (0-4 jarigen)  Startblokken  Thematisch werken (breed)  Voor- en vroegschoolse educatie  Doorgaande ontwikkeling  Naschools activiteiten aanbod  Ieder kind als stralend middelpunt!

Algemeen  Fusieschool  In 2010 gestart in Kulturhus  Samenwerkende partners:  Yunio, consultatiebureau  Humanitas: BSO, Peuterzaal, KDV  Zozijn: - Het Kempske Orthopedagische instelling - Winkel De Rietborgh

Stichting Rietborgh Beheer  Organisatie van vaste gebruikers  Belast met exploitatie van deel gebouw  Belast met financiële afwikkeling

Personeel  Elke afdeling heeft z’n eigen organisatie  Elke afdeling zijn eigen personeel  Elke afdeling heeft zijn eigen specialisten  Medewerkers spreken en handelen vanuit eigen organisatie  Duidelijk  Belangen behartigen  Ieder is daarin gespecialiseerd.  Er staan grotere organisaties achter de verschillende partijen, die elke partij weer voeden met kennis  Deelname aan overleg vanuit eigen organisatie zorgt ervoor dat de belangen goed behartigd worden.  Zo komt elke groep goed tot zijn recht.  Specialisten van diverse gebruikers zijn belast met overleg, waardoor elke medewerker zich kan richten op z'n eigen taak en werk.

Personeel  Dynamiek telt 30 personeelsleden  De leerkrachten beschikken over de basiskwaliteiten van leerkrachten, maar zijn daarnaast gespecialiseerd. We merken dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de diverse specialismen. Er komen er ook steeds meer, eenvoudig omdat op deze wijze de ontwikkelingen bij te houden zijn als school.  IB, ICT, GEDRAGSSPECIALIST, VAKLEERKRACHT, COORDINATOR TAAL/lezen REKENEN, CULTUUR  we versterken dit middels leerkringen die gevormd worden met andere basis scholen  De specialist gaat met name aan de slag met zijn / haar onderdeel

Personeel & Organisatie Directie Coordinator OB Pedagogisch mede- werk(st)ers Coordinator OB Pedagogisch mede werk(st)ers Coordinator OB Leerkrachten onderbouw Interne Begeleiding Zorgspecialist Remedial teacher Rekenen spec. Hoogbegaafd Lezen spec. Administratie Conciërge Coordinator MB Leerkrachten middenbouw Coordinator BB Leerkrachten bovenbouw Coordinator MB Pedagogisch medewerk(st)ers MTIKC Raad

 Elkaar kennen en erkennen  Cultuurverandering (profit versus non-profit, MBO versus HBO)  Logovrij denken/kijken  1 teamkamer  Leergroepen (PM/LK)  Combinatiefuncties  Overlegstructuur afgestemd op cohesie en efficiëntie  IKC raad als medezegging  Generalisten versus specialisten  Belang is steeds dat kinderen in hun ontwikkeling er beter van worden  IKC directeur vraagt brede competenties (verbinder, inspirator, ondernemer)  Medewerkers moeten een hoge mate van zelfstandigheid en verbinding tonen

Doorgaande lijn  Lln stromen in bij consultatiebureau  Vervolg op PSZ en KDV  Aansluitend B S  Overdracht middels IB  Overdracht: Moment van kritisch kijken

Doorgaande ontwikkeling  Binnen een IKC werken we met 1 team en 1 aansturing  Gezamenlijke visie/missie  Zorgstructuur  Overdracht  Samen verantwoordelijk 0-13 jaar  Combinatiefuncties  Overlegstructuur  Thematisch  Samen vieren  Tutoren  Aansluiting stamgroepen 1-2 en peuters

Meerwaarde van een IKC  Eenduidig pedagogisch klimaat  Iedereen spreekt dezelfde taal  Kennis delen  Uitgebreide faciliteiten/multi- functioneel  Laagdrempelige vindplaats  Combinatiefuncties

Meerwaarde van Kulturhus  Schitterend gebouw  Eén centrale vindplaats  Ontmoetingsplek voor medewerkers / ouders  Ontmoetingsplek voor kinderen / leerlingen  Geheel is meer dan de som der delen

Maatschappelijke context  School is “dorpsschool”  Vervult deze functie  Communicatie

Maatschappelijke context  Integraal samenwerken draagt bij aan de ontwikkelingskansen van kinderen  Kennis en know how samenbrengen/profiteren  Laagdrempelige opvoedingsondersteuning en vindplaats  Arrangementen voor werkende ouders  Ideale koppeling met verenigingen/clubs  Harmonisatie  Toezichtskader GGD/inspectie onderwijs

Waarom doen we dat allemaal? Integrale samenwerking & verantwoordelijkheid

Vragen??