Master in de huisartsgeneeskunde Guy Gielis 01/09/2016 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op deze korte introductie tot het ESALSA systeem (ESS) waarop je de aan- en afwezigheden en de wachturen van je haio kan fiatteren. Om te starten.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Haio – statuut Dr. Roel Van Giel 26/03/2011.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
master in de huisartsgeneeskunde
Eindwerk zesde jaar.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Welkom op deze korte introductie tot het ESALSA systeem (ESS) waarop je je aan- en afwezigheden en je wachturen kan ingeven. Om te starten surf je naar.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
INFORMATIE i.v.m. de Vlaamse opleidingssituatie voor huisartsen-in-opleiding Guy Gielis 26/11/2011 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Masterproef huisartsgeneeskunde
Methoden van Onderzoek
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
September Onderwerpen 1. Huisartsenopleiding: 7+2  Jobbeurs Wachtdiensten: 1+1= 1 of 2 ? 4. Herwaardering statuut PO 5. Oproep.
Januari Onderwerpen 1. Jobbeurs 2013, vervangen door contactavonden 2. WOP en sollicitatie 3. Boodschap aan Overstag ?
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Ziekenhuisstage in de 3 jaarlijkse huisartsenopleiding werkgroep 6+3: ziekenhuisstages Johan Buffels, Thierry Christiaens, Guy Gielis, Roy Remmen, Jan.
Masterproef huisartsgeneeskunde
Voorstellen tot aanpassing van het sociale statuut voor haio’s Guy Gielis 15/03/2008 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
master in de huisartsgeneeskunde
Personeelsessie LOKO.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Workshop evalueren Dcp
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat-praktijkopleiders
De masterproef voor haio’s. Inleiding Vanaf 1 oktober 2006 “master (na master) huisartsgeneeskunde” De masterproef = 24 van 120 studiepunten over 2 jaar.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s) Guy Gielis 14/12/2015 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Stage Huisartsgeneeskunde Master 1 Kristin Hendrickx Chris Monteyne.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Haio: Laat zien wat je kunt! Dinsdag 13 september Prof. Dr. Dirk Avonts. Interuniversitaire Overleggroep Masterproef.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
VERWACHT N HAIO’s.
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Cijferloos lesgeven bij talen
department Educational studies
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

master in de huisartsgeneeskunde Guy Gielis 01/09/2016 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw

ICHO vzw is opgericht door de KU Leuven, de Universiteit Gent, de Universiteit Antwerpen en de Vrije Universiteit Brussel voor de organisatie van de master huisartsgeneeskunde in Vlaanderen.

programma 13u30 hoe heb je succes, of niet… ? (Roy Remmen) 14u10 aandachtspunten en niet te vergeten (Guy Gielis) tips vanuit ‘t HOP al uw vragen pauze: even luchten 15u00 masterproef: slim kiezen (Lieve Peremans)

Hoe heb je succes, of niet... ?

SUCCESFACTOREN timemanagement: belangrijk/niet belangrijk en dringend/niet dringend zorg voor jezelf een open, flexibele houding met je praktijkopleider plan je leerdoelstellingen stuur zelf je leerproces aan maar vraag voldoende ondersteuning/hulp/bijstand liever meerdere kortere observaties per leerdoel i.p.v. lange observaties met meerdere leerpunten vraag ook simultane consultaties met je praktijkopleider lok specifieke feedback uit ….

FEEDBACK GEVEN EN UITLOKKEN ALOBA: vraag zelf feedback hou het heel concreet koppel feedback aan leerpunten zorg voor feedback waar je iets aan hebt: –taak (consult, vaardigheid, masterproef, …) –proces (vorderingen, motivatoren, …) –persoon (irritaties, obstakels, voorkeuren, …) ….

PROGRAMMA: 1) overzicht opleidingsprogramma bij wie kan u vanaf nu terecht ? enkele interessante leer-instrumenten het centraal opleidingsaanbod 2) voorstelling van ‘t HOP vzw 3) ICHO-website en portfolio 4) al uw andere vragen en bemerkingen 5) de masterproef

contactpersonen vanaf nu: uw praktijkopleider uw coördinator uw promotor elke medewerk(st)er van het ICHO

ICHO-secretariaat “ten uwen dienste...” An StockmansCarine CoeckelbergsEls Reniers 016/ / / Lieve Buvé 016/

andere contactpersonen Vragen/suggesties voor ‘t HOP vzw : Ombudsman: 0474/ Algemeen, conflicten, …: 016/ *** cfr. ook

INFORMATIE NAKIJKEN ? – startpagina: brochures: Hoe word ik huisarts ?..... –FAQ, formulieren, links,... – zie overzichtsblad ter info (wordt nu uitgedeeld) specifiekere informatie op later tijdstip: vraag gerust !!!

PRAKTISCH: ter herinnering !

HERINNERING: TO DO’s DIMONA-aangifte bij ACERTA vóór start contract !!! inschrijven aan een universiteit: zowel voor het achtste jaar als voor het negende jaar (telkens voor 60 studiepunten) uw opleidingsovereenkomst (+volledige versie WOP !) in drievoud naar de Orde om te laten viseren zich inschrijven bij een ziekenfonds (ondertekend door SUi vzw als werkgever)

Hoe prestaties aanrekenen ? Als de PO bereikbaar is: + op de boekjes van de PO, tarief 003/004 + aparte boekjes voor haio, vooraf getekend door PO + haio tekent “in opdracht van” + haio én PO ondertekenen en stempelen als de PO of andere PO niet bereikbaar is werkt haio op eigen boekjes, tarief 001/002

AFWEZIGHEDEN EN WACHTEN online: CONNECT van inlogcode binnen de maand activeren inloggen met e-ID nadat je wachtwoord gekoppeld hebt Doccle: loonbonnen elektronisch en/of per post online ingeven: (vóór 7 de laatste werkdag: alles verrekend) –vakantie –ziekte, klein verlet, … –alle officiële wachten vakantiedagen: enkel volledige dagen; ook voor dinsdag * helpdesk: 078/ of * handleiding: startpagina-brochureswww.ICHO.be

HET OPLEIDINGSPROGRAMMA VOOR DE haio: 24 maanden praktijkstages 51u seminaries/intervisies per jaar (min. 40u verplichte aanwezigheid per jaar ! ) thematische opleidingen (live of via internet) masterproef: project eventueel aanvullende stages zelfstudie toetsen/examens

ACCENTEN IN DE OPLEIDING: « reflectieve praktijkstages »: leren + werken driehoek: haio – praktijkopleider - coördinator inter-actief: samen al doende zelfverantwoordelijkheid: zelf aansturen, maar procesmatig bewaakt congruent leren doorheen het volledige netwerk attitude van levenslang leren wetenschappelijk onderbouwd

SEMINARIES/INTERVISIE cfr. eerste, individuele gesprek met uw coördinator cfr. eerste bijeenkomsten met uw seminariegroep cfr. de brochure “hoe word ik huisarts ?” (startpagina – brochures)

CENTRAAL OPLEIDINGSAANBOD

CENTRAAL OPLEIDINGSAANBOD: live opleidingen: 1 halve dag of meerdere halve dagen online opleidingen: in specifieke perioden blended opleidingen: permanent toegankelijk online inventaris van interessante externe opleidingen.... ONLINE INSCHRIJVEN VANAF 19/09/2016 (vanaf 18u) Website: infotheek, hoe omgaan met medische literatuur, CEBAM, MINERVA, links,...

INSCHRIJVEN VOOR OPLEIDINGSMODULES:

INFORMATIE OVER OPLEIDINGSMODULES:

ALLE PRESENTATIES/TEKSTEN:

aandachtspunten zelf kiezen i.f.v. uw persoonlijke leeragenda een inventaris op de ICHO-website bij aanvang: max. 4 thema’s online inschrijving (uitzonderingen aanvragen aan ICHO-secretariaat) indien een sessie volzet, mogelijkheid wachtlijst en extra sessie inschrijven = deelnemen (of tijdig verwittigen) graag iedereen op tijd aanwezig voorbereiding vooraf is dubbel effect/plezier nadien

welke opleidingsmodules kiezen ? in functie van je eigen concrete leeragenda hoe bepalen ? –toetslijst –andere zelfanalyses –bespreken met je praktijkopleider –bespreken met je coördinator –ook durven kijken en vragen naar blinde vlekken –feedback, resultaten toetsen, … –….

TIJD VOOR (ZELF)STUDIE ? elke dinsdagnamiddag + dinsdagavond + een blok van 4u op een ander moment: tijd beschikbaar voor zelfstudie (cfr. aanstellingscriteria en opleidingsovereenkomst) min. gemiddeld 10 prestaties per dag en max. gemiddeld 15 prestaties per dag cfr. aanstellingscriteria voor de praktijkopleiders bewaking via evaluaties van de haio’s financiële afstraffing via opleidingsovereenkomst Richtlijn van de FOD Volksgezondheid: min. 38u en max. 48u werken per week

AANVULLENDE STAGES je kan zelf kiezen i.f.v. –je leeragenda –je interessen in overleg met je praktijkopleider opleidingsvergoeding blijft verderlopen

TOETSEN (jaar 8) 2 casussen uitwerken: (kunnen gebruikt worden voor de 5 casussen mondeling examen jaar 9) reflectie op feedback kennistoets: beoordeling door coördinator + vrijstelling voor jaar 9 stationsproeven: 8 simulaties masterproef: aanvraag ethisch comité evaluatie van de praktijkstages en de seminariegroepen (75%) en portfolio (25%) (een onvoldoende: jaar 9 niet mogen starten !)

EXAMENS JAAR 9 (full credit system; geen graden !) mondeling examen: 2 x 30’ voor 2 verschillende jury’s met 2 examinatoren elektronische kennistoets: 160 multiple choice vragen beoordeling van video-consultaties masterproef: (60% scriptie, 20% presentatie, 20% verdediging) evaluatie van de praktijkstages en de seminaries (75%) en portfolio (25%)

informatie over de examens

VEEL VRIJHEID, maar METHODISCHE PROCESBEGELEIDING: –werk- en opleidingsplan (WOP) –dagelijkse patiëntenrapportering –wekelijkse casus/thema-bespreking –persoonlijke leeragenda –maandelijks opvolgingsgesprek –een eigen project uitwerken/masterproef –portfolio –evaluaties –documenten voor de Erkenningscommissie

VRAGEN/BEMERKINGEN ?

OVERLEG EN PARTICIPATIE haio’s praktijkopleiders coördinatoren seminarie- groepen opleidings- vergadering regionaal overleg ‘t HOP vzw OVERSTAG vertegen- woordiger POC Rechtstreekse kanalen: open deur, contacten, , telefoon, werkgroepen, stafvergaderingen, ombudspersoon,...

‘t HOP vzw vertegenwoordigers in de POC (Permanente OpleidingsCommissie) vertegenwoordigers in elke staf/overleggroep vertegenwoordigers in Hoge Raad vertegenwoordigers in SUi vzw algemene vergadering vzw ‘t HOP bestuursvergaderingen, werkgroepen een aanspreekpunt per seminariegroep

‘t HOP verwelkomt uw bijdrage en medewerking !!!

VRAGEN/BEMERKINGEN ?

WEBSITE VOOR DE haio’s algemene informatie portfolio semistek inschrijving opleidings- modules leeragenda toetsplatform videoplatform

ELEKTRONISCH PORTFOLIO: archivering van bestaande leeractiviteiten kritische reflectie op leren en functioneren gebruiksvriendelijke uitwisseling tussen haio – praktijkopleider – coördinator netwerk-leren voldoen aan stageboekje voor de Erkenningscommissie van de FOD Volksgezondheid vergemakkelijken beoordeling en begeleiding

UITGANGSPUNTEN: primaire doelstelling = ontwikkelingsgericht ≠ evaluatie haio bepaalt zelf welke machtiging hij toekent aan welk document: –“privé” = enkel voor zichzelf –“coaching” = ook zichtbaar voor PO, STACO en regionaal staflid –“groep” = ook voor haio’s uit seminariegroep –“publiek” = voor iedereen met een paswoord de coördinator en praktijkopleider beoordelen inhoud en proces van het portfolio

UITGANGSPRINCIPES VOOR PORTFOLIO: Het gebruik van de software is geïntegreerd in de praktijk en is daarom vooral opgehangen aan + CASUSSEN + TO DO’s + LEERAGENDA / follow-up-gesprekken + SEMINARIE-WERKING Elk document en elke informatie-uitwisseling zal zich zoveel mogelijk afspelen in de driehoek: haio – praktijkopleider – coördinator software = enkel vehikel en lege schil alle educatieve instrumenten kunnen ingeladen worden

WEGWIJS IN DE SOFTWARE korte, handige introductie van de voornaamste toepassingen/mogelijkheden: (mijn ICHO – algemene informatie – handleidingen): oefeningen i.v.m. software leeragenda en portfolio MET ANTWOORDEN/OPLOSSINGEN

WEGWIJS IN DE SOFTWARE

REFLECTIEF LEREN IN EEN NETWERK haio PO coördinator seminariegroep plannigs- vergadering seminariegroep coördinator regionaal staflid ROP

PORTFOLIO LIEVER VONKEN DAN VINKEN ! LIEVER KWALITEIT DAN KWANTITEIT

ELEKTRONISCHE PORTFOLIO bijvoorbeeld: LEERDOELEN erg concreet leren formuleren volgens SMART-principe zeker ook zelfreflectie opnemen in uw portfolio enkele uitgewerkte voorbeelden: zie “demohaio ”

PORTFOLIO: inhoud uw coördinator zal u vertellen wat hij/zij concreet verwacht; minstens: leeragenda per half jaar en reflecties erover (met te plannen opleidingsinitiatieven) zelfbeschrijvingen (gekoppeld aan intake en evaluatie) twee tussentijdse beoordelingsgesprekken met uw PO reflectie over feedback over uw kennistoets relevante casussen patiëntenregistraties: 3 x 10 PUN/PAM/DEN boeiende literatuuropzoekingen de tekst van uw manuscript van uw project/masterproef alles waarover u fier bent: presentaties, leerfouten met reflecties,....

BEOORDELING PORTFOLIO **cfr. instructiebundel: evaluatieformulieren: *** 50% door PO en 50% door STACO: inhoudelijke kwaliteit van de opgeslagen documenten leereffect: –kwaliteit en authenticiteit van de reflecties –interactiegraad –mate van invloed op vorderingen –mate van zelfgestuurd levenslang leren originaliteit globale beoordeling

een persoonlijke beveiligde plaats

Portfolio: schermen voor de haio’s

handige to do’s

voorbeelden ter inspiratie kijk op : inlog = demohaio wachtwoord = demohaio

haio’s: leeragenda

continue registratie

eigen casussen opslaan en uitwisselen

Prikbord voor de groep, discussie- forum Portfolio-elementen van anderen Verslag seminaries Kalender voor de eigen groep tips Semistek

virtuele seminarie-stek

feedback krijgen en geven

informatie opzoeken: een query

een praktijkopleider zoeken

TOETS- EN VIDEO PLATFORM informatie volgt

een back-up voor uzelf of voor de erkenningscommissie

VRAGEN/BEMERKINGEN ?

en dan is er koffie !

MASTERPROEF

SITUERING de Bologna-verklaring: bachelor / master / ma-na-ma master na master huisartsgeneeskunde vanaf oktober 2006 (voor de startende 8 e jaars) MEER INFORMATIE: (infostek – folders en brochures): de masterproef: instructies voor haio’s coachen van praktijkprojecten een inspiratielijst met mogelijke thema’s uw promotor uw coördinator (tijdens de seminaries)

informatie over de masterproef

EEN PROJECT ESSENTIËLE KENMERKEN: een persoonlijke uitdaging; er zin in hebben een uitdieping van een thema methodologisch te werk gaan zelfstandig, kritisch denken en toepassen toetsing aan literatuur praktijkrelevant zijn TYPOLOGIE VAN PROJECTEN: een kwaliteitsbevorderend praktijkproject (een onderdeel van) een wetenschappelijk onderzoeksvraag literatuursearch

een project: met promotor (ZAP), van gelijk welke universiteit voldoende uitgewerkt en wetenschappelijk onderbouwd; academische beoordeling praktijkgerichtheid blijft primordiaal

KEUZE DOOR DE haio soort project: + een kwaliteitsverbeterend praktijkproject + een wetenschappelijke onderzoeksvraag thema: + uit de lijst van centra of van praktijkopleiders + eigen keuze alleen of in groep: tijdsspanne: + bij voorkeur over 2 jaar + 1 project elk jaar kan uitzonderlijk ook nog

WELK THEMA ? een suggestie-lijst vanuit de academische centra voor huisartsenopleiding een suggestie-lijst vanuit de praktijkopleiders een thema dat je zelf kiest en voorstelt vanuit het kennismakingsgesprek met uw eerste praktijkopleider vanuit het kennismakingsgesprek met uw promotor of co-promotor KEUZE LIGT VAST VÓÓR 1 DECEMBER

thema’s ter inspiratie

HOE KIEST U ? bekijkt de lijst met voorbeelden ter inspiratie consulteert de databank “masterproeven” op contacteert een promotor (contactpersonen per universiteit kunnen helpen toewijzen) bespreek mogelijkheden met uw praktijkopleider uitwisseling en bespreking tijdens seminarie vóór 1 december: formulier opsturen naar secretariaat: –thema –promotor, co-promotor –stappenplan, methodiek –akkoord praktijkopleider en coördinator

THEMA KIEZEN: criteria: –praktijkrelevant; frequent genoeg voorkomen –methodologie: kwaliteitsonderzoek, wet. onderzoek –ethisch/deontolgisch in groep een thema uitwerken: –uitgebreider –duidelijk welke bijdrage van wie is goede afbakening –geformuleerd als PICO ? –realistisch/haalbaar ? –voldoende concreet en afgegrensd ?

HOE HOOG LIGT DE LAT ? kwaliteitsverbeterend praktijkproject: grondige literatuurstudie goede verdieping van het thema ook implementatie en evaluatie van verbeteringsvorostellen voorzien wetenschappelijke onderzoeksvraag: een onderdeel van een ruimer onderzoek registraties een afgebakende onderzoeksvraag literatuursearch

Een voorbeeld van praktijkproject: Ilse Ramboer: “schrijven wij in onze praktijk het goedkoopst mogelijke geneesmiddel voor ?” (PO = Dr. M. Bouhoute) methode: registratie van alle voorschriften op 1 dag voor de 5 artsen van de praktijk + vergelijking qua prijs met alternatieven analyse en situering resultaten

projecten van de 9 e jaars haio’s:

“publieke” projecten van alle haio’s

KWALITEITSVERBETEREND PRAKTIJKPROJEKT een kwaliteitsaudit in de praktijk waar je stage loopt over één afgelijnd, specifiek aspect én de implementatie van verbetervoorstellen globale fasering: keuze en aflijnen van het onderwerp literatuurverdieping voorbereiden van de registratie registratie/observaties analyse/interpreatie formuleren verbetervoorstellen implementeren verbetervoorstellen evaluatie van het project rapport schrijven en mondelig verdedigen

BEGELEIDERS: promotor: ZAP of doctor-assistent co-promotor 1: de praktijkopleider co-promotor 2 ?: onderzoeker (AAP/BAP) coördinator regionaal staflid externe expert (methodoloog, specialist,...) verantwoordelijke “masterproef” per universiteit: coördinatie, bemiddeling

COMMISSIE MASTERPROEF 016/ / / /

TAAKVERDELING: haio = DOET HET WERK !!! ZAP = officiële promotor AAP/BAP = co-promotor ondersteuning ZAP bij begeleiding haio praktijkopleider = co-promotor logistieke en praktijkondersteuning en -relevantie coördinator = co-promotor: (vóór en na seminarie) procesbegeleider in de seminariegroep

ANDERE ONDERSTEUNING basisteksten op de ICHO-webstek: (studiestek – infotheek): designs, statistiek, kwalitatief onderzoek,... links naar interessante informatiebronnen de projecten van de vorige en andere haio’s op de ICHO- webstek opleidingsmodule opzoeken van literatuur mogelijkheid tot benchmarking vanuit de kwaliteitscel van de Domus Medica of databestand mutualiteiten eventuele opleidingsmodules i.v.m. vraagformulering, literatuursearch, onderzoeksdesigns, analysetechnieken, rapportagetechnieken, bias,......

ACCENTEN EERSTE MAANDEN literatuurverkenning: stappenplan concreet maken: –timing van de verschillende stappen –beperkte maar accurate observaties –implementatie en evaluatie niet vergeten ! –cfr. andere tips in online instructiebundel

AANVRAAG ETHISCH COMITE VOOR 1 APRIL standaard stramien: zie “brochures” verschillend per type project

WANNEER WERK IK HIERAAN ??? activiteiten gespreid over 16-tal maanden realistische doelstellingen en opzet ! concrete en haalbare planning maken en opvolgen ! tijd voor zelfstudie: –dinsdagnamiddag en dinsdagavond –een ander blok van 4u (af te spreken met PO) –losse momenten zonder patiëntencontacten

BEOORDELING DE MASTERPROEF = 24 studiepunten 60%beoordeling scriptie (door promotor + lector) 20%beoordeling mondelinge verdediging (door jury) 20%beoordeling verdediging (door jury)

praktische tijdsplanning: maart (jaar 7): oriëntatie op mogelijke thema’s 1 december (jaar 8): keuze ingediend 1 april (jaar 8): aanvraag ethisch comité 1 mei (jaar 9): volledige scriptie bezorgen aan promotor + lector (standaard schema, max. 50 blz.) mei (jaar 9): mondelinge verdediging voor jury

VRAGEN/BEMERKINGEN ?