Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Advertisements

Waarom een vitale organisatie positief werkt
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Leiderschap en organisatie
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Leidinggeven en coachen
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Motiveren van vrijwilligers
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Leidinggeven Logistiek supervisor
Personeelsmanagement
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Personeel en organisatie
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Personeel en organisatie
Leidinggeven H8 Begeleiden en controleren Logistiek supervisor.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Economische dimensie. werknemer consument werving selectie gesprek.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Testvragen hoofdstuk 4 T2. Vraag 1 Welke van de volgende stellingen is juist? 1.Een huisarts doet zowel lichamelijk als geestelijk werk. 2.Een brandweerman.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 8 Iedereen is anders, iedereen is gelijk.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 7 Wet- en regelgeving.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 2 Werkdruk en draagkracht.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Interculturele klassen, ouders en buurten
NISZ studiemiddag 10 maart 2017 Recht op scholing
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 5 Werkdruk en draagkracht
Personeelsmanagement
Personeelsmanagement
Personeelsmanagement
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Personeelsmanagement
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Personeelsmanagement
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk

Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren 6 Betrokkenheid en werkdruk 7 Controleren van processen 8 Begeleiden en controleren 9 Opleidingsplan 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken 11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk 1

Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk 2 ► Tips om medewerkers zich meer betrokken te laten voelen bij het bedrijf ► verstrek informatie ► geef feedback ► scholing en opleidingsmogelijkheden ► promotie ► communiceer over de normen en waarden binnen het bedrijf

Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk 3 ► laat supervisors en teamleiders werken aan het zelfvertrouwen van medewerkers ► zorg voor goede functiebeschrijvingen ► laat medewerkers meedenken ► geef medewerkers een beeld van het totaalplaatje ► schep juiste verwachtingen ► toon interesse ► geef medewerkers tijd voor hun gezin ► schep juiste verwachtingen

Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk 4 ► toon interesse ► geef medewerkers tijd voor hun gezin ► bedankt medewerkers ► doe aan teambuilding ► beloon bijzondere prestaties ► laat medewerkers eigen werktijden indelen ► geef medewerkers meer verantwoordelijkheden

Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk 5 ► Werkdruk ► er is pas sprake van werkdruk als werkbelasting te hoog is voor wat je kunt dragen ► Ontstaan werkdruk ► werkdruk door het werk ► werkdruk door omstandigheden ► werkdruk door de persoonlijke situatie van de medewerkers

Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk 6 ► Draagkracht ► De hoeveelheid stress die je kunt verdragen ► Factoren die invloed hebben op iemands draagkracht ► persoonlijkheid ► cognitieve functies ► lichamelijke en geestelijke gezondheid ► financiële middelen ► levenservaringen ► sociale netwerk ► sfeer op het werk

Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk 7 ► vrije keuze van arbeid ► geen discriminatie van werknemers ► geen gebruik van kinderarbeid ► vrijheid van vakvereniging en recht op collectief onderhandelen ► betaling van een leefbaar loon ► geen excessieve werktijd ► veilige en gezonde arbeidsomstandigheden ► wettige arbeidsovereenkomst