ECENT 12 mei 2011. 2 Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Bétapartnersconferentie
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Wiskunde in Technologie
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Met de Kennisbasis in zee!
Concept examenprogramma
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Presentatie Nieuwe Natuurkunde Chris van Weert, vz commissie NiNa Peter Barthel, lid commissie Pier Siersma, docent Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
TechniekPact Regio FoodValley
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Collegiale visitaties binnen NLT
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Pilot maatschappijwetenschappen
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

ECENT 12 mei 2011

2 Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe syllabi profielvakken in de loop van 2011 –inclusief veldconsultatie –scheikunde waarschijnlijk medio 2012 OCW vraagt oordeel uitgevers over haalbaarheid invoering 2013 –kan per vak verschillen –uitspraak wordt in mei verwacht OCW besluit na vaststelling syllabi

3 Bètavakvernieuwing 1.Aanleiding, ambities 2.Ontwikkeling door commissies en pilot 3.Planning 4.Invoering

4 1. Aanleiding en ambities maatschappelijke ontwikkelingen meer instroom in bèta-techniek opleiding nodig: kwaliteit en kwantiteit snelle ontwikkelingen in wetenschap en technologie ambities, mede na knelpuntenanalyse betere uitvoerbaarheid van de programma's meer succes van leerlingen in vervolgonderwijs meer samenhang tussen de bètavakken meer relevantie en actualiteit extra ambitie blijvende vernieuwing bèta-onderwijs

5 2. Ontwikkeling door commissies en pilot opdracht aan vernieuwingscommissies vernieuw de inhoud van de examenprogramma's maak zo een nieuwe aanpak van het  -onderwijs mogelijk

6 resultaat van ontwikkeling advies-examenprogramma's, als kader voor invoering en opschaling consensus over pijlers voor nadere invulling en aanvulling –werken met contexten en concepten –actualiteit en relevantie –aansluiting vo-ho –samenhang

7 vakspecifiek zie handout

8 3. planning vakvernieuwing, stand 2011 pilots afgerond (nog niet voor wiskunde) ontwikkeling examens loopt door adviezen overhandigd aan minister intensieve voorbereiding op invoering, start in 2011 richtdatum landelijke invoering 2013 –eerste havo-examen 2015 –eerste vwo-examen 2016

9 duurzaamheid van bètavernieuwing in inhoud fundering in concepten, flexibiliteit in contexten –vaker beperkte veranderingen mogelijk –programma’s makkelijker actueel en relevant te houden samenhang binnen en tussen vakken –binnen vakken door sterker verbindende concepten bijv. micro-macro, systeembegrippen, modelbegrip –tussen vakken door verbinding in concepten denk- en werkwijzen thema’s notitie Samenhang helpt scholen en auteurs bij planning en onderbouwing

kernconcepten systeem schaal verandering energie materie ruimte tijd wisselwerking 10 denk- & werkwijzen ontwikkeling van kennisbasis modelvorming onderzoeken ontwerpen communicatie samenhang thema’s communicatie duurzaamheid gezondheid materialen transport veiligheid voeding wereldbeeld

ondersteuning –doorloop-pilotdocenten –steunpunten –opleiders en nascholers –NVON –IOBT (= bèta-vakverenigingen) –uitgevers –SLO –CvE / Cito 11 direct betrokken bij invoering –docenten vo –schoolleiders vo andere belanghebbenden –docenten en directies ho (instroom, kwaliteit, rendement) –OCW (kwaliteit, meer bèta’s) –PBT (Bèta Excellent programma, instroom) duurzaamheid van bètavernieuwing in proces samenwerking tussen belanghebbendenbelanghebbenden

12 4. voorbereiding op invoering wat moet –examenprogramma’sexamenprogramma’s wat kan –leermiddelenleermiddelen –professionaliseringprofessionalisering wat mag –eigen beleid van scholeneigen beleid van scholen

13 wat scholen moeten: examenprogramma’s informatie beschikbaar via betanova.nl, cve.nl en de vaksites nieuwe eindtermen (CE & SE) syllabi handreikingen materiaal en evaluaties uit de pilots

14 wat scholen kunnen kiezen: leermiddelen methodes uitgevers voorbeeldmaterialen pilots materialen steunpunten materialen leermiddelenplein etc eigen materialen

15 wat scholen kunnen kiezen: professionalisering wat inhoudelijk vakdidactisch organisatorisch hoe cursorisch uitwisseling in gemeenschappen ontwikkeling in gemeenschappen

16 wat scholen verder mogen: eigen beleid voor aanbieders relevant in vier pijlers van vakvernieuwing werken met contexten en concepten actualiteit en relevantie aansluiting HO samenhang

17 alle informatie op

vragen aan opleiders 1.Waar past jouw opleidingsexpertise in de invoeringsactiviteiten? a.welke expertise, welke onderwerpen? b.waar in de keten / het netwerk/ het web? 2.Welke activiteiten adviseer jij de verschillende web-partners uit te voeren? a.w.b. docentontwikkeling, schoolontwikkeling? b.w.b. vakontwikkeling, materiaalontwikkeling? c.w.b. coördinatie en verduurzaming 18