Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-
2 factoren Techniek: De knoppen…Hoe werkt Linkedin Twitter etc Profileren en netwerken…Hoe doe ik dat?
Opdracht: Google je linker buurman/vrouw Stappen: Vraag zijn/haar naam Google Wat zie je? Op linkedin maar ook andere sites? Overleg Klopt het met wat je buurman/vrouw wil uitstralen?
Succesvolle professionals leven hun talenten Richting én actie Je bent een merk, of je het nou wil of niet. Er wordt over je gesproken. Wees je daarvan bewust: alles wat je zegt, doet, draagt (en evengoed wat je níet zegt/doet..) IS je merk Ik wil je graag in een hokje kunnen stoppen
STEL: MORGEN BEN JIJ DE BAAS Experimentje
Voor gunnen is een basis nodig.. 1.Jezelf kennen 2.Over je innerlijke drempels heen 3.Gevoelens laten zien Gunnen = emotie
Welk gevoel roep jij op denk je? Wat ‘vertel’ je nu? 1.In contact 2.In kleding en stijl 3.En vooral: online… En wat wil je vertellen en oproepen?
Opdracht: Elevator Pitch
Maak een lijst van activiteiten die je het afgelopen jaar hebt gedaan in je werk –Voorbeeld: onderzoek gedaan, website gemaakt, controlewerkzaamheden. Het afgelopen jaar heb ik…
Bij welke top 3 activiteiten voelde je je het best/prettigste? 1 2 3
Bij deze activiteit voelde ik me.. –(energiek, uitgedaagd, zelfverzekerd, geconcentreerd, vergeet de tijd..) Waarom voelde je je zo goed? / Waarom doe je de dingen die je doet.. / Wat leverde je het als persoon op? –(Start with Why / Simon Sinek)
Wat heb je precies gedaan tijdens deze activiteiten. In zinnen en woorden die iemand die niks van jouw sector weet kan begrijpen. Voor welk probleem/vraag was jij/je activiteit de oplossing Ik heb….gedaan Ik was de oplossing voor..
Welke feedback kreeg je op/tijdens deze activiteiten Mijn manager vond dat ik.. Mijn collega vond.. De klant vond.. Volgens mijn omgeving ben ik goed in..
Stel jezelf dezelfde vraag als de brand managers van Nike, Coke, Pepsi, of the Body Shop zichzelf vragen: Waarom ben ik/ is mijn dienst anders? Waar blink ik in uit? In 15 woorden of minder…
Wat wil je bereiken? –In werk: –Privé: –Maatschappelijk:
Vat alles nu samen… Waarvoor moeten we bij jou zijn? Ik geniet daarvan omdat.. Ik ben/mijn werk is de oplossing voor…
Op naar Linkedin
Summary
Heb je 100% profiel?
100 procent.. Profielfoto Summary & specialties Bedrijfstak en locatie (postcode) Een up-to-date huidige functie met een omschrijving Twee voorgaande functies Opleiding(en) Minstens 3 recommendations
Wat ziet men?
Update je online profielen Huur een fotograaf Start een blog of website Volg en reageer op top blogs van anderen in je vakgebied Beantwoord vragen over dit ow op social media Alerts aanzetten Schrijf een boek Twitter do’s –Heb een strategie /doel –Wees persoonlijk (geen logo, geen auto etc) –Niet ingaan op de vraag wat ben je aan het doen? –Zet je blog erop –Positioneer jezelf als een geloofwaardig vakspecialist –Schrijf voor iedereen Ga bij vakvereniging en wees acties Spreek Help altijd ook als je denkt dat het verloren tijd is Hou Google in de gaten. Wat zegt Google over je. ‘wat Google zegt, klopt’.
1 Laat zien wat je in huis hebt. Kennis & kunde. Blogs. Mening. 2 Vragen stellen. Netwerken. Online en IRL. 3 Zoeken. Zoekwoorden.
Shine! Doe, probeer, val, sta op. Be creative. Help anderen.