| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde 13-07-2016 Recht hebben Recht krijgen Groninger Bodem Beweging 13 juli 2016, Loppersum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handhaving van milieurecht in Nederland
Advertisements

Open normen in wetgeving
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
Risico’s en gevaren van techniek
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Is veilige winning aardgas uit Groningenveld mogelijk?
De (T)OR en de bestuurder
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
Staatsrecht van het Koninkrijk
Subsidiebeleid Barendrecht
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Ruimte voor verpleeghuizen
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Schadevergoeding rechtmatige overheidsdaad Wanneer, waarom, hoe en hoeveel? 10 april 2013 Handboekredactie digitaal handboek
Dag van het arbeidsrecht 17 juni 2015 Magna Charta – Academie voor de rechtspraktijk Procesrecht en WWZ Mr. H.Th. van der Meer.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
VMR Actualiteitendag 2013 Actuele ontwikkelingen in het waterrecht Dr.mr. Frank Groothuijse.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
I can’t go on. I’ll go on. Samuel Beckett. Gaswinning Groningen & de Democratische rechtsstaat.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Burger en Governance Lobbycratie: bestuur tegen burger? Symposium Lokaal.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
WGA en ARBO VEB congres 23 maart 2017.
(Mini) Symposium Boeren-Box zondag 23 oktober 2016
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
Recht in Gedwongen Kader
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Lidy F. Wiggers-Rust Symposium Relativiteitsleer 4 november 2016, EUR
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Vertrouwen en governance
De Wmo, de CRvB en Mensenrechten
bij rechtmatig overheidshandelen
Van beleid tot regelgeving
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Van VAR naar modelovereenkomst
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Een veilige leefomgeving?
Workshop hernieuwde samenwerking gemeenten met Onderwijsinspectie
Mensenwerk Hogeland & de impact van aardbevingen
Recht hebben Recht krijgen
Transcript van de presentatie:

| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Recht hebben Recht krijgen Groninger Bodem Beweging 13 juli 2016, Loppersum prof. Herman Bröring 1

Twee centrale thema’s Omvang gaswinning (minder gas, minder aardbevingen) Toegang tot het recht – Governance – Rechter 2

Opzet  Organisatie en procedures tot dusverre  Nieuw gaswinningsbesluit  Nieuwe wetgeving: Burgerlijk Wetboek en Mijnbouwwet  Schadeafhandeling  Overige punten 3

4

Overheid EZ, SodM, Tcbb vergunning (concessie) instemmingsbesluit gaswinning instemmingsbesluit gaswinning -onr: schadeverg -recht: nadeelcomp coulancecompensatie onrechtmatig toezicht WTS onrechtmatige daad, bw burgerlijke rechter NCG Onafh raadsman Best. Stuurgroep Maatsch Stuurgroep Gasberaad, GBB Burgers Bestuursrechter RvS Bestuursrechter RvS NAM CVW preventie, mbw Waarborgfonds 5

Organisatie ‘Governance’: dus onduidelijk ‘Publiek-private samenwerking’: dus ingewikkeld Privaatrecht (NAM) en bestuursrecht (overheid, incl NCG) lopen door elkaar – Schadeprotocol, uitkoopregeling o Welk recht van toepassing? o Welke rechter? – Vaak het meeste geld van de NAM; de overheid (NCG) bemoeit zich met besteding – Dan privaatrecht (terwijl burger beter af is met bestuursrecht) o Dialoogtafel (vroeger) o Economic Board 6

Bestuur en Rechter Toegang tot het recht / de rechter Ook het bestuur – Governance – verschaft recht “Juridificatie” van de problemen? Toegang tot de rechter is zelfstandig recht Hoge drempels toegang tot burgerlijke rechter – Arbiter aardbevingsschade – Omkering bewijslast, 6:177a BW 7

Privaatrecht, aansprakelijkheid NAM 6:177 BW Rb Noord-Nederland 2 september 2015, 4185 (WAG ea / NAM) – Declaratoir: abstracte of concrete schade? – Rb: abstract – Langdurige of blijvende waardevermindering 8

Privaatrecht, aansprakelijkheid Staat Besluitenaansprakelijkheid – Winningsvergunning is rechtens onaantastbaar – Instemmingsbesluit appellabel, maar… Nadeelcompensatie? – Abnormale en speciale last? 6:162 BW: onrechtmatig toezicht? – Onderzoeksraad Veiligheid bewoners heeft in geen rol gespeeld (volgens wet is veiligheid wel relevant (specialiteit), zodat deze wel had moeten meewegen) Sinds 1993 oorzakelijk verband aannemelijk Geen voorzorg betracht, onzekere risico’s niet onderzocht: niet zorgvuldig SodM niet onafhankelijk van EZ – 21 GW – Profijtbeginsel Kamp voelt nattigheid: hij heeft in de TK geen excuses willen uitspreken 9

Besluiten, procedures Instemmingsbesluit 1976: 87,74 mrd Nm3 Instemmingsbesluit 2014: 42,41 Ontwerp-besluit, zienswijzeprocedure 3.4 Awb Instemmingsbesluit 30 januari 2015: 39,4 Beroep bij ABRvS* + vovo-verzoek 8:81 Awb ABRvS (vzr) 14 april 2015, 1151 – Ontvankelijkheidsoordelen – Geen gaswinning cluster Loppersum (tenzij) ABRvS (vzr) 29 mei 2015, 1712 – Alleen vovo-verzoek mbt cluster Eemskanaal – Geen hb tov uitspraak 14 april, want andere verzoekers Instemmingsbesluit 29 juni 2015: 33 / 30 (kalenderjaar, Langelo) – 6:19-besluit – Valt dus onder beroep bij ABRvS* Rb Noord-Nederland 16 oktober 2015, 4811 (Wob) 10

ABRvS 18 november 2015, AB 2016/82 m.nt. Bröring & Brouwer uitspraak en noot gratis te downloaden B Afweging en achterliggende onderzoeken (3:2, 3:4) – Eindconclusie, ov Mbw, afweging leveringszekerheid – veiligheid 3:2 o Zeer complexe onderzoeken, algemeenheden onvermijdelijk, aanzienlijke onzekerheden o Geen aanleiding voor het oordeel dat minister niet beschikte over redelijkerwijs te verkrijgen info 3:46 o Hoger winningsniveau toegestaan dan gemiddeld noodzakelijk ivm leveringszekerheid o Niet deugdelijk gemotiveerd waarom verdere beperking niet mogelijk of onaanvaardbaar is 11

Uitspraak ABRvS 18 november 2015 E Slotconclusie, proceskosten en samenvatting – Beroep grond, want strijd met 3:46: belangenafweging (veiligheid – leveringszekerheid) niet goed gemotiveerd – Geen zelf voorzien, want beoordelingsvrijheid – Geen bestuurlijke lus, want nieuw besluit volgt vrij snel – Vovo ex 8:72(5): beperking tot 27 mrd Nm3, voortzetting vovo geen gaswinning Loppersum, na gasjaar 2015/16 nieuw besluit nodig – 3.4-procedure hoeft niet opnieuw te worden gevolgd (De minister heeft de uitspraak in stand gelaten…) 12

13

Nieuw gasbesluit Procedure 1 april 2016: winningsplan NAM (plus Meet- & Regelprotocol, Studieprogramma) Advisering, oa – Mei 2016 Sodm – 25 mei GS Groningen – 10 juni Mijnraad 24 juni 2016: ontwerp-instemmingsbesluit minister 1 juli - 11 augustus 2016: inbrengen zienswijzen ogv (34(3) Mijnbouwwet, 3.4 Awb) Vóór 1 oktober 2016 nieuw besluit Aansluitend mogelijkheid beroep / verzoek voorlopige voorziening bij Raad van State 14

Nieuw gasbesluit Winningsplan NAM 1 april 2016 winningsplan NAM – Leidraad o veiligheid voor bewoners o voortvarende afhandeling van schade en versterking waar noodzakelijk o zo gelijkmatig mogelijke productie o doelmatige gaswinning voor de operator – 2016/17: 27 Nm3 (met huidige clusterverdeling, uitzondering koude winter) – Daarna 33 Nm3 max 15

Nieuw gasbesluit Adviezen SodM – Nadruk op gelijkmatige winning – Meet- & Regelprotocol beneden de maat – ‘NAM legt de nadruk op mitigerende maatregelen ter beperking van schade en het verlagen van risico. SodM benadrukt in dit advies de preventieve maatregelen.’ Het versterkingsprogramma moet met urgentie worden uitgevoerd. GS Groningen – ‘Vanuit maatschappelijk oogpunt moeten wij helaas constateren dat NAM in haar winningsplan nauwelijks oog heeft gehad voor de effecten op de veiligheidsbeleving, de schadebeperking en het welzijn van inwoners. De rapportage met bijbehorende addenda kent vooral een technisch invalshoek’. Graag invulling geven ‘aan dalende lijn in de productie.’ Mijnraad – Over Groningenveld ontbreekt nog veel kennis – Vlakke winning – Beperking tot vijf jaar 16

Nieuw gasbesluit Ontwerp-besluit 24 miljard Nm3 (met ruimte naar boven igv koude winter) Nadruk op vlakke winning Voor 5 jaar (vóór oktober in 2020 nieuw winningsplan) Nieuw Meet- & Regelprotocol Zienswijzen / beroep verzoek voorlopige voorziening – Vrijwel alle juridische argumenten zijn al gewisseld – Nieuw argument: achterblijven herstel en preventie – 8 EVRM: positieve verplichtingen – Communicerende vaten: achterstand versterking zet druk op omvang winning 17

18

Nieuwe wetgeving Mijnbouwwet (Kamerstukken ) – Weigering, intrekking beschikking o Veiligheid omwonenden o Voorkomen van ernstige schade – Adviesrecht decentrale overheden instemmingsplan o Expertise? o Zelfbinding tov zienswijzen, rechter? 19

Nieuwe wetgeving Burgerlijk Wetboek (Kamerstukken ) – Wet bewijsvermoeden gaswinning Groningen – 6:177a: omkering bewijslast Alleen Groningenveld Daarbinnen alleen ‘effectgebied’ Vast te stellen bij ministeriële regeling A contrario-redenering: buiten effectgebied dus geen omkering? Het effectgebied zoals ‘dat was vastgesteld op het moment waarop de benadeelde met de schade bekend is geworden’ Onmiddelijke ipv eerbiedigende werking, dus ook van toepassing op schade die als bekend is bij inwerkingtreding 7:177a 20

21

NAM – NCG - bewoners NAM is aansprakelijk (6:177 BW) – Kan in de schadeafhandeling dus niet buiten spel worden gezet – Vandaar CVW verlengde arm NAM NCG is overheidsfunctionaris zonder juridische bevoegdheden – ‘Samenwerking’, governance’ – Besturen bij akkoord / convenant – Rechtsonzekerheid (geen ‘transparantie’) De aansprakelijkheid van de NAM is kwestie van privaatrecht De bemoeienis van de NCG maakt dat niet anders Bewoner / gedupeerde heeft zelfstandige positie – Is formeel niet gebonden aan bv schadeprotocol 22

Bestuurlijke bemiddeling EZ – Nationaal Coördinator Directie Groningen Directie Den Haag Wsl wel bestuursorgaan Maar geen bevoegdheid om besluit te nemen (attributie, delegatie noch mandaat) Meerjarenprogramma – Convenant, beleid – Schadevergoeding, versterking, calamiteiten, waardevermeerdering

Aantallen en knelpunten Augustus 2012 – medio 2016, bij benadering – schademeldingen – in behandeling genomen – akkoord bewoner – zaken gesloten Knelpunten – Te traag – CVW niet onafhankelijk (budget gedreven?) – Ondeskundige schadetaxateurs – Ondeugdelijke taxatierapporten – Gebrekkige communicatie 24

Schadeprotocol Eigen regels NAM Status voor bewoners: vrij om het protocol te volgen, dus niet verplicht Niet gebaseerd op wet, maar op afspraak NAM/CVW – NCG – gesprekspartners (organisaties) Individuele burger dus niet gebonden, tenzij hij zelf instemt Hij kan een voorbehoud maken, voor het geval dat naar de rechter wordt gegaan (zoals vertrouwelijkheid bij mediation) Voordeel voor bewoner – afspraak te maken met NAM/CVW, met steun NCG, en mogelijkheid van oordeel Arbiter Aardbevingsschade – Kosten voor rekening NAM/CVW Nadeel voor bewoner – Oordeel gebaseerd op protocol heeft feitelijk betekenis, mogelijk ook voor aansluitende rechterlijke procedure (tenzij voorbehoud / vertrouwelijkheid) 25

Schadeprotocol Verbeteringen Protocol (proces) en Handboek (causaliteit) 9 stappen-plan, oa Expertise, contra-expertise, Arbiter Aardbevingsschade, op kosten NAM/CVW A-, B-, C-schade A: gebrek/schade direct gevolg van aardbeving; 100% vergoeding B: gebrek/schade bestond al maar is door beving verergerd; percentage C: gebrek/schade zonder verband met beving Maar is onderscheid tussen A-, B- en C-schade wel zo scherp te maken? – Hoe wordt de keuze gemotiveerd? – Afstand tot epicentrum, kracht van beving; flexibele contouren – Cumulatieve aspecten ((eerdere) bevingen, bodemdaling) Igv schadeherstel via CVW geen info schadebedragen? Bij C-schade geen rapport? Training taxateurs, certificering, standaardisatie rapporten 26

Schadeprotocol Protocol en Handboek van regels vd NAM Beperkingen daarin tot bv recente bevingen, contouren, bepaalde schades, uren taxateur, zijn dus niet beslissend Transparantie – Correctie door CVW van eerstelijnsexperts dus niet zo maar – Overleg tussen eerstelijns- en contra-expert moet kenbaar zijn Aal volwaardige wederpartij hoeft bewoner zich niks aan achterkamertjes gelegen te laten liggen 27

Arbiter Aardbevingsschade Geen echte arbitrage ( Rv) Uitspraak is juridisch gezien advies Nam in beginsel gebonden Burger niet gebonden – Pas na zijn instemming vaststellingsovereenkomst – Na 2 jaar evaluatie en daarna misschien wel bindend (?) Burger kan in elk stadium naar de rechter, ook na oordeel Arbiter Oordeel Arbiter is geen vonnis Een bewoner die na oordeel Arbiter naar rechter wil, is niet per se kansloos Rechter niet aan oordeel gebonden (geen echte arbitrage) 28

Complexe gevallen Samenloop van verschillende (materiële en/of immateriële punten) NCG wijst casemanager aan (in dienst van NCG) NCG doet voorstel – Ja: overeenkomst – Nee: na contra-expertise naar Arbiter Aardbevingsschade Geheimhouding afspraken met NAM alleen wanneer bewoner dat zelf wil 29

Waardedaling / -vermeerdering Regeling waardedaling NAM – Privaatrechtelijk – Schadevergoeding bij verkoop ivm waardedaling Waardevermeerdering, GS / SNN (geld van EZ) – Bestuursrechtelijk, Samenwerkingsverband N-N – Subsidie o Tot? o Subsidieplafond, 4:22; 4:25 e.v. Awb, alleen bij of krachtens wettelijk voorschrift, moet tevoren vaststaan o Overgangsregeling – 6800 in procedure – 1600 buiten contouren (maar geen schaderapport) 30

Opkoopregeling Loting Bestuursrecht of privaatrecht? – NCG is bestuursorgaan – Maar gaat het om uitkoop op basis van subsidie? – NAM betaalt – Zekerheidshalve toch maar bestuursrechtelijk bezwaar bij NCG, binnen zes weken na bekendmaking? 31

Overig Fonds Achterstallig Onderhoud – Verplicht eigen onderhoud igv herstel of versterking Sluiting, sloop, onteigening, ed – Reguliere bestuursrechtelijke bevoegdheidsuitoefening – Afgedwongen versterking alleen ogv zulke bevoegdheden 32

Toegang tot de rechter Waarom gaan zo weinig mensen naar de rechter? – schadegevallen, maar… – Kosten (expertise) – Shell machtige tegenpartij – Rol verzekeraars ‘Brandend huis’ is onverzekerbaar Afschuiven? 33

‘Governance’ Veel onduidelijkheid – Wie waarvoor bevoegd en verantwoordelijk? – Weten NCG en CVW het zelf wel? Kies het zekere voor het onzekere – Bij twijfel bestuursrechtelijk bezwaar – NAM zelf aansprakelijk stellen U hoeft zich er niet voor te schamen als u de weg kwijt bent 34