Onderwijs over etnische en culturele diversiteit Drs. Veronica Selleger arts-onderwijskundige Medische Psychologie, VUmc Dr. Jeanine Suurmond Sociale Geneeskunde,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Antropologische reflecties op ziekte en zorg
Hogescholen in Dialoog
Intercultureel vakmanschap
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Workshop Relationele en seksuele vorming
Informeel leren en….. social media
Samenwerken in burgerschap
Studietaak De studietaak staat centraal
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Kinderen en hun sociale talenten
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Het begint bij het jonge kind
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Aanvaarding en tolerantie
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zelfmanagement Longpunt
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
23 juni 2017.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Gelijke kansen op school: het kan!
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
1. Uitgangspunten van de behandeling
Coaching.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Mijn Positieve Gezondheid
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Leiderschapsontwikkeling
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs over etnische en culturele diversiteit Drs. Veronica Selleger arts-onderwijskundige Medische Psychologie, VUmc Dr. Jeanine Suurmond Sociale Geneeskunde, AMC Verdiepingsmodule Teach the Teacher AMC 17 juni 2015 Supported by the Long Life Learning Programme of the EU

Culturally Competent in Medical Education (C2ME) C2ME website: Linked-in group : C2ME Culturally Competent teachers and Medical Education Coordination: Dept. of Public Health, AMC-University of Amsterdam Supported by EACEA ERASMUS LifeLong Learning Program Sociale Geneeskunde

Docenten voelen zich vaak onvoldoende voorbereid om: – Onderwijs te verzorgen over diversiteit van patiënten – Om te gaan met diversiteit van studenten C2ME richt zich op: -In kaart brengen van docentencompetenties (delphistudie) -Assessment van medische curricula -Assessment van medische docenten (behoeften) -Ontwikkelen van online module -Ontwikkelen van face to face trainingen -Ontwikkelen van guidelines om diversiteit in het medisch onderwijs te integreren Sociale Geneeskunde Achtergrond C2ME

Sociale Geneeskunde Wie?

Programma Verdiepingsmodule Teach the Teacher AMC 17 juni Welkom en introductie - Cultureel Kaartspel - Stereotypen - Casus diversiteit maken PAUZE - ‘Mini-intervisie’ over omgaan met diversiteit - Afsluiting

Spelregels cultureel kaarten Veiligheid en privacy: Verteller mag altijd vraag weigeren: –zonder hardop voorlezen –zonder uitleg Luisteraar: Stel exploratieve vragen Onderbreek de verteller niet met je eigen verhaal Geen discussie! wortels intercult. communicatie (professionele ontwikkeling) dood taboes

Doelen van het kaartspel Verteller: ervaart: –veiligheid en privacy –controle –aandacht / begrepen worden –nieuw inzicht Luisteraars: –echt luisteren / aandacht –‘de rem’ op: eigen ervaringen / visie → anamnestische vaardigheden ‘ABC’ voor reflectie

Bias = Negatieve beoordeling door groep over andere groep. Expliciete bias: bv ‘Marokkaanse patiënten werken nooit mee’, ‘Mijn Surinaamse patiënt klaagt onophoudelijk’ Impliciete bias: bv negatief nonverbaal gedrag. –Onbewust en onbedoeld Sociale Geneeskunde Bias

Sociale Geneeskunde Bias - Zwarte patiënten met coronaire hartziekte (CHZ) als minder coöperatief gezien - Zouden minder vaak trombolyse krijgen

Iedereen heeft impliciete bias (zelfs rechters) Impliciete bias kan expliciete bias versterken en andersom Impliciete associaties zijn niet per se in overeenkomst met onze ideeen over mensen of een reflectie van onze standpunten Impliciete bias kan toenemen bij gedrag dat minder controleerbaar is zoals nonverbaal gedrag, bij tijdsdruk, of bij ambigue diagnostische informatie We hebben vooral impliciete bias ten faveure van onze eigen groep (“Het is niet zo dat ik een hekel heb aan andere groepen, ik vind mijn eigen groep gewoon het leukst”) Impliciete bias is veranderbaar. Impliciete bias kan ‘ontleerd’ worden. Het jezelf betrappen op impliciete bias/ bewust worden van, is een eerste stap hierin. Sociale Geneeskunde Bias

Voorbeelden van eindtermen ‘diversiteit’ bachelor geneeskunde: - Kennis van de betekenis van factoren als sociaal-economische status, etniciteit, cultuur voor het geneeskundig proces (8.3.1.) - Vaardigheid om op een voor de gesprekspartner begrijpelijke wijze relevante informatie te verschaffen (8.3.2.) - Professioneel gedrag: … informatie verwerven vanuit het perspectief van de ander, met trefwoorden onbevooroordeeldheid, omgaan met jezelf, reflectie op eigen gedrag….. (8.3.3.) Raamplan 2009

Diversiteit in Nederland Aantallen niet-westerse allochtonen (2014) Etnisch Nederlands≈ 13 miljoen Westers allochtoon≈ 1.6 miljoen Niet-westers allochtoon≈ 2 miljoen (11%)

Etnische diversiteit neemt toe 13

Epidemiologische verschillen Verschillen in prevalentie ziekten Vaker voorkomen Vrijwel uitsluitend voorkomen Verschillen in risicofactoren Leefstijl (roken, bewegen, voeding) Sociale Geneeskunde Aspecten diversiteit (1)

Cultuur “bril waardoor iemand werkelijkheid bekijkt, interpreteert en er zin aan geeft” Ideeën over ziekte en gezondheid Normen en waarden Tradities (cultureel/religieus) Sociale Geneeskunde Aspecten diversiteit (2)

Sociale context  4 domeinen* Social stressors and support networks Change in environment Life control Literacy (*Green AR, Betancourt JR, Carrillo JE. Integrating social factors into cross-cultural medical education. Acad Med (3)193-7) Sociale Geneeskunde Aspecten diversiteit (3)

Communicatie Taal Invloed van cultuur Sociale Geneeskunde Aspecten diversiteit (4)

Programma Verdiepingsmodule Teach the Teacher AMC 17 juni Welkom en introductie - Cultureel Kaartspel - Stereotypen - Casus diversiteit maken PAUZE - ‘Mini-intervisie’ over omgaan met diversiteit - Afsluiting

Sociale Geneeskunde Onderdelen diversiteit epidemiologie sociale context cultuur communicatie

Reflectie: maatwerk voor 360 studenten Veronica Selleger en José van de Kreeke

Methode(s) Cirkel van Korthagen

Methode(s) Aangepaste cirkel van Korthagen* 4 * v an de Kreeke, 2001

Opleiden naar culturele competentie “Multicultural approach” risico: generaliseren vs. “Cultural awareness” – “Cultural sensitivity” risico: onwetendheid kennis attitude

“Multicultural approach” balans “Cultural awareness” – “Cultural sensitivity” kennis prof.gedrag / reflectie Opleiden naar culturele competentie

“Multicultural approach” “Cross-cultural approach” “Cultural awareness” – “Cultural sensitivity” kennis vaardigheden prof. gedrag / reflectie Opleiden naar culturele competentie

Programma Verdiepingsmodule Teach the Teacher AMC 17 juni Welkom en introductie - Cultureel Kaartspel - Stereotypen - Casus diversiteit maken PAUZE - ‘Mini-intervisie’ over omgaan met diversiteit - Afsluiting

Afsluiting Voorwaarden -Veilige leeromgeving (aandacht / niet oordelend /vertrouwelijkheid etc.) -Omgaan met weerstand (luisteren / waar komt de weerstand vandaan?) -Expertise docent (inhoud / didaktiek begeleiding /inzicht in eigen bias, ‘stokpaardjes’ etc.) -Goed onderwijsmateriaal (variatie in casuistiek /medische relevantie) -Aansluiten bij ervaringen van studenten (timing / integratie) -Grote lijn laten bewaken -Ondersteuning vanuit management -….

Afsluiting Valkuilen - Eenzijdige focus op: –cultuur/culturele verschillen –kennis over epidemiologische verschillen –‘easy fixes’ / kookboekbenadering - Studenten de maat nemen (t.a.v. discriminatie/stereotypen) - Onderwijs door één docent: –eenzijdigheid –afhankelijkheid - …

‘Take home messages’ onderwijs over diversiteit begint bij kijken naar je zelf → open staan voor anderen en voor alles dat ‘anders’ is eerste voorwaarde: veilige sfeer –aandacht / niet oordelen neem je (onderbuik-)gevoel of eerste associatie serieus –maar ga wel na of het klopt leer je vooroordelen kennen en toetsen durf spannende vragen te stellen