DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
De rekentoets.
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen in beweging!
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Taal en rekenen Joke van Balen.
De 10e editie havo-vwo OB.
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Rekenbeleid
Op naar…
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Informatieavond groep
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Informatieavond groep Maandag/dinsdag: Saskia van der Hoeven, Woensdag t/m vrijdag: Kyra Pronk Even voorstellen.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010

Bent u klaar voor de examens in 2014?

In het onderwijs staan rekenen en taal voortaan centraal.

De ministerraad heeft op 15 januari ingestemd met het wetsvoorstel referentieniveau’s rekenen en taal. De examens worden aan het referentiekader geijkt om te borgen dat de leerlingen daadwerkelijk aan de gestelde niveaus voldoen. Leerlingen die in examen afleggen, zullen voor het eerste met deze examens te maken krijgen.

De scholen krijgen vanuit de kwaliteitsagenda extra middelen om aan taal en rekenen te besteden. Scholen moeten de besteding van deze middelen verantwoorden. Uit recente onderzoeken van het Cito blijkt dat veel leerlingen vaak nog lang niet voldoen aan het voor hen geldende fundamentele referentieniveau. Verder blijkt dat niet alle scholen even ver zijn met de invoering.

Een probleem?

PISA- onderzoeken Wiskunde Hongkong-China Finland Zuid-Korea Nederland Leesvaardigheid Finland Korea Canada Liechtenstein Nieuwzeeland Ierland Zweden Nederland

Referentieniveaus

Voor rekenen zijn er vier domeinen beschreven, te weten: 1. Getallen 2. Verhoudingen 3. Meten en Meetkunde 4. Verbanden

Op zo kort mogelijke termijn de kwaliteit van de taal- en rekenprestaties van leerlingen verhogen

Voor leraren zijn de referentieniveaus van groot belang om opbrengstgericht te werken en het maximale uit hun leerlingen te halen.

Het helder en eenduidig vastleggen van de referentieniveaus taal en rekenen in wet- en regelgeving maakt het mogelijk en noodzakelijk dat de verschillende onderwijs- sectoren en scholen hun verantwoordelijkheid nemen voor een goede aansluiting op de vervolgopleidingen.

De kwaliteit van de overdracht van leerlingen aan het afnemend onderwijs blijft een zorg.

Dat afnemend onderwijs kan immers alleen zijn opdracht waar maken als de aanleverende sector goed zijn werk heeft gedaan en dit ook via de resultaten van de individuele leerling zichtbaar kan maken

Het referentiekader is gebaseerd op de huidige set van kerndoelen, eindtermen en examenprogramma’s maar is dus zelf nadrukkelijk geen onderwijsprogramma en ook geen examenprogramma.

Voorgenomen activiteiten inventariseren van de “problemen”. Dit doen aan de hand van een meting. Komen tot een plan; uitwisseling op gang brengen tussen leerkrachten po en vo, leerkrachten nemen kennis van elkaars methode; kijkwijzers voor onderling bezoek; wat wordt er gedaan; materiaal bekijken. Dit alles in het kader om te komen tot afspraken; enquête afnemen onder ouders en leerlingen; bekijken van de resultaten op CITO-eindscore, NIO, ETB, Spelling en CE-cijfers; activiteiten die voortvloeien uit de bijeenkomsten