Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
The CAF Procedure voor externe feedback
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Wat is een communicatieplan?
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Disseminatie Masterclass RVO. Opzet Waarom? Wie? Wat? Waar? Hoe?
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Beleidsinformatie Jeugd
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie projectplan werkgroepen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Beoordelen is mensenwerk
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Certificering van assetmanagement
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de diagnose- bijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 21 april 2015.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Plannen en optimaliseren
Domstad Utrecht, 13 oktober 2015
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 3 maart 2015

Projectteam Pilot Protocol Afstuderen -Daan Andriessen (Hogeschool Utrecht), lector -Dominique Sluijsmans (Zuyd Hogeschool), lector -Mirjam Snel (Hogeschool Utrecht), onderzoeker -Fleurie Nievelstein (Zuyd Hogeschool), onderzoeker

Opening Roeland Smits, Vereniging Hogescholen

Programma 10.15Voorstelrondje aan de hand van meegebracht persoonlijk voorwerp 11.00Presentatie Pilot Protocol Afstuderen 11.30Uitleg Dropbox als werkomgeving Pitch ‘kennismaking met elkaars beroep’ 13.00Lunch 13.45Opdrachten 1 en 2 + terugkoppeling 15.30Uitleg huiswerkopdrachten voor volgende bijeenkomst 17.00Evaluatie en afsluiting

Voorstelrondje met persoonlijke voorwerpen

De pilot in een breder kader - Vreemde ogen dwingen (2012) Aanbevelingen voor de externe validering van de examinering in het HBO - Beoordelen is mensenwerk (2014) Protocol Verbeteren en Verantwoorden van Afstuderen in het hbo, visie op onderzoekend vermogen

Doel en opzet van de pilot Doel -Ondersteunen van de implementatie van het protocol Afstuderen -Leren van de implementatie van het protocol Afstuderen Opzet -Implementatiedeel -Onderzoeksdeel -Kennisdeling

Protocol Verbeteren en Verantwoorden van Afstuderen in het hbo

Principes van afstuderen

Prestatie (s) moet blijken uit Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Afstudeerprogramma

Beroeps- opdracht (en) leiden tot Prestatie (s) moet blijken uit Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Afstudeerprogramma

Beroeps- opdracht (en) leiden tot Prestatie (s) moet blijken uit Examina- toren beoordeeld door Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Afstudeerprogramma

Beroeps- opdracht (en) leiden tot Prestatie (s) moet blijken uit Examina- toren beoordeeld door Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Beoordelings- model(len) Prestatie- criteria en beoordelings- schalen geoperationaliseerd in helpen de Afstudeerprogramma

Beroeps- opdracht (en) leiden tot Prestatie (s) moet blijken uit leidt tot conclusie over Examina- toren beoordeeld door Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Beoordelings- model(len) Prestatie- criteria en beoordelings- schalen geoperationaliseerd in helpen de Beslissings- procedure(s) bepalen scores Afstudeerprogramma

Beroeps- opdracht (en) leiden tot Prestatie (s) moet blijken uit leidt tot conclusie over Examina- toren beoordeeld door Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Beoordelings- model(len) Prestatie- criteria en beoordelings- schalen geoperationaliseerd in helpen de Beslissings- procedure(s) bepalen scores Afstudeerprogramma

Aanpak van de pilot

Doelstellingen Pilot Protocol Afstuderen Er is kennis ontwikkeld over manieren om het protocol te implementeren en methodieken die daarvoor kunnen worden gebruikt. Er is kennis ontwikkeld over de wijze waarop afstudeerprogramma’s van de pilotopleidingen zijn vormgegeven en de 12 vragen uit het protocol zijn beantwoord. Pilotopleidingen kunnen het afstudeerprogramma volgens het protocol ontwikkelen en implementeren.

Onderdelen Pilot Protocol Afstuderen Implementatiedeel -Pilotopleidingen analyseren hun programma en stellen een diagnose -Ontwerpen verbeteringen -Implementeren verbeteringen -Evalueren verbeteringen

Onderdelen Pilot Protocol Afstuderen Onderzoeksdeel -Pilotopleidingen verzamelen onderzoekgegevens o Vooraf over de context van implementatie o Over de diagnosefase o Over het verbeterplanfase o Over de implementatie o Over de evaluatie

1. Analyseren programma en stellen diagnose 2. Ontwerpen verbeteringen 3. Implementeren verbeteringen 4. Evalueren verbeteringen 1 september februari augustus 2016 Integratie implementatie en onderzoek Implementatie

1. Analyseren programma en stellen diagnose 2. Ontwerpen verbeteringen 3. Implementeren verbeteringen 4. Evalueren verbeteringen Integratie implementatie en onderzoek A Context beschrijving B Diagnose- resultaten C Redeneer- keten D Verbeterplan E Resultaat evaluatie F Proces evaluatie Implementatie Onderzoek 1 september februari augustus 2016

1. Analyseren programma en stellen diagnose 2. Ontwerpen verbeteringen 3. Implementeren verbeteringen 4. Evalueren verbeteringen A Context beschrijving B Diagnose- resultaten C Redeneer- keten D Verbeterplan E Resultaat evaluatie F Proces evaluatie Documenten Systemen Zelfevaluatie t0 Beschrijving proces Verslag resultaten Interviews Analyse verbeterplan Zelfevaluatie t2 Teamportret t2 Beschrijving proces Verslag resultaten Teamportret t1 Integratie implementatie en onderzoek Implementatie Onderzoek Beschrijving proces Verslag resultaten Interviews Systemen Zelfevaluatie t3 Teamportret t3 Observaties Logboek 1 september februari augustus 2016 Zelfevaluatie t4 ->

Cross-case analyse Praktijk- beschrijving Zelfevaluaties T0,2,3,4 Observaties bijeen- komsten Teamportretten T1,2,3 Cross-case analyse Rapportage VH Publicaties

Dropbox als werkomgeving uitnodiging voor de map Pilot Protocol Afstuderen Binnenring algemene map per opleiding met aantal submappen waarin opdrachtuitwerkingen kunnen worden geplaatst mappen zijn alleen zichtbaar voor de deelnemende hogescholen geen vertrouwelijke informatie in plaatsen

Pitch ‘kennismaken met elkaars beroep’

Diagnosebijeenkomst

Opdracht 1 Conceptueel kader en protocolvragen

Opdracht 2 Uitvoeren van een mini-lerende audit

Plenaire terugkoppeling opdracht 1 en 2

Huiswerk voor 21 april

Huiswerkopdrachten - Contextbeschrijving - Beroepsbekwaamheid (focusgroep) - Diagnose - Teamportret

Contextbeschrijving Doel: inzicht geven in de specifieke instellings- en opleidingscontext waarin de ‘Pilot Protocol Afstuderen’ wordt geïmplementeerd.  De onderzoekers maken een contextbeschrijving.  Maak gebruik van de tabel (zie deel 1) uit de handreiking praktijkbeschrijving.  Maak gebruik van onder andere: documenten, systemen, zelfevaluaties

Beroepsbekwaamheid  De projectleiders leiden de focusgroep, de onderzoekers zijn deelnemer van de focusgroep en verzamelen informatie  Focusgroep bestaat uit minimaal 5 deelnemers die betrokken zijn bij de huidige afstudeerfase. Uitkomst is een gezamenlijk overzicht (conceptmap) waarin “beroepsbekwaamheid” wordt gevisualiseerd.

Diagnose Doel: inzicht geven in de aard van de problematiek, de mogelijke oorzaak en mogelijke interventies / oplossingen vanuit de literatuur en de praktijk. Projectleiders -Waar lopen jullie tegenaan? -Waardoor wordt het probleem veroorzaakt? (gebruik daarvoor de 12 vragen). -Kies een prioriteit (waar gaat de opleiding aan werken?). -Wat weten we van het probleem en van mogelijke interventies / oplossingen? (literatuurstudie). Onderzoekers -Beschrijf het diagnoseproces, hoe hebben jullie de 12 vragen beantwoord? (welke methodieken hebben jullie toegepast, wie waren erbij betrokken, wat was het moeilijk om de vragen te beantwoorden?) -Wat is het resultaat van de diagnose?

Teamportret Doel: Het in beeld brengen van de samenwerking van het opleidingsteam. De onderzoekers maken gedurende het gehele traject 4x een teamportret. Het opleidingsteam betreft alle betrokkenen binnen de opleiding die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het afstudeerprogramma, zoals bijvoorbeeld: De coördinator van de afstudeerfase Leden van de examen- commissie ExaminatorenManagementteam

Teamportret Het portret geeft een beeld van de volgende twee aspecten: * De samenwerking * De teameffectiviteit

Teamportret Ieder teamportret bestaat uit drie onderdelen: 1) Een sociomatrix ‘samenwerkingsstructuur’ 2) Een sociomatrix ‘taakafhankelijkheid’ 3) Een matrix ‘samenwerkingsgedrag en perceptie op de teamprestaties’ Gezamenlijke doelen

Vooruitblik - Volgende bijeenkomst is 21 april van in Domstad Utrecht - Plaats de uitwerking van de opdrachten uiterlijk 14 april in Dropbox in de daarvoor bestemde mappen - Jaarcongres op 23 april in Zwolle: wie doet mee?

Evaluatie dag 1

Evaluatievragen Waren de onderdelen van vandaag begrijpelijk en werkbaar? Ben je vandaag enthousiast geworden over het project? Wat heb je nog nodig om de volgende stapin het project te zetten?

Dank en tot ziens op 21 april!