Werkdruk instrument. Risicogroepen: PW De Gids De ‘gedwongen perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe werkelijkheid
Advertisements

Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.
Een continue verbeterende dienstverlening
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Gedrag in organisaties, 10e editie
MVO en intern management
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Ben Fruytier (HU) Jac Christis (HG) Gerben Beetstra (HU)
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Introductie OHSAS
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het coachende functioneringsgesprek
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Methoden & Technieken van Onderzoek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Geïntegreerde schoolverbetering
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Slim organiseren Jac Christis, 10 september 2014.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Netwerk analyse Jac Christis, 26 november De onderwerpen Netwerkanalyse: 1.Basis idee 2.Het instrument zelf 3.Slim organiseren.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Embedded Librarianship
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014
Teambarometer.
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Werkstress en werkdruk Jac Christis, november 2016
Big Data.
Big Data.
In gesprek over werkdruk
Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014
Richting geven aan Teamontwikkeling
Methoden om te werken aan continue verbetering
Werken in een arbeidsorganisatie
Organisatie structuur
5 valkuilen & Tips.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Werkdruk instrument

Risicogroepen: PW De Gids De ‘gedwongen perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’ De ‘veiligheidszoekers’ De ‘over-verantwoordelijken’ De ‘gedrevenen’ Vrouwen met dubbele taak Welke belangrijke risicogroep missen we?

Reductie complexiteit Werkstress WerkgebondenPersoonsgebondenoorzaken Beroep Inh.+org. Personeels-Collega’s Combinatie werkbeleid 1. Regelproblemen 2. Regelmogelijkheden 3

Opbouwen complexiteit Werkdruk onderzoek: waarom moeten we waarover op welke wijze informatie verzamelen? 1.Waarom: theoretische achtergrond en dat hebben we net gehad 2.Waarover: regelproblemen en regelmogelijkheden en dat gaan we nu behandelen 3.Op welke wijze: methoden van gegevensverzameling (data constructie) en dat gaan we nu behandelen 4

Werkdruk instrument Het basisidee

Primaire proces: netwerk van onderlinge afhankelijkheden met werkplekken als knooppunten Wanneer verstoring, dan 1.Absorberen op werkplek (vereist regelmogelijkheden) of 2.Doorgeven en verspreiden over netwerk Afleveradres 6

Netwerk Teamleider Office manager Planner Privé 6 Lectoren MT P&O O&O Dean Werkveld Docenten Marketing LLLeren 7

8 Toename storingskansen Afnemende flexibiliteit Versterkte controle meer arbeidsdeling Systeem verlies MaterieelImmaterieelTe ruime buffers ennormtijden capaciteiten Storing Zelf oplossen? Samen met anderen? Periodiek overleg? Onopgelost probleem Streven naar ‘onzichtbare’ speelruimte Niet succesvol gedrag: houding: gevoel: verzuim vervreemdingstress Storing opgelost De vicieuze bureaucratiseringcirkel nee ja succesvol

9 De twee analyse niveaus 1.Functieniveau: kwaliteit arbeid. – Taken en regelproblemen – Regelmogelijkheden 2.Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. – Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur – Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur

Werkdruk instrument Waarover moet informatie verzameld worden?

Werkdruk Definitie: disbalans regelproblemen en regelmogelijkheden Kenmerken instrument Gericht op werk, niet persoon (risico benadering) Voor teamleiders en hun team (gezamenlijk onderzoek) Werkdrukproblemen (kwaliteit arbeid) zijn ook efficiency problemen (kwaliteit zorg) Vorm van teamontwikkeling Ontwikkeling: met teamleiders in de zorg idee uitwerken tot instrument. 14 februari 2013Congres WeWorks - Jac Christis11

Met, door en voor teamleiders 14 februari 2013Congres WeWorks - Jac Christis12

Wat vinden zij ervan? “Gaat over feiten, niet over belevingen” “Werkdruk is toch op eenvoudige wijze te meten” “Medewerkers vinden het interview leuk: voelen zich gehoord” “Natuurlijk gesprek over het werk” “Gaat over feiten, niet persoon: creëert veiligheid” “Geeft inzicht in wat er werkelijk leeft” “Verbeterpunten springen eruit” 14 februari 2013Congres WeWorks - Jac Christis13

Het instrument 1.Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden – Netwerk – Elementen van individueel arbeidsproces 2.Rapporteren: knelpunten 3.Oplossingen: plan van aanpak 14

Probleeminventarisatie 1.Netwerkidee: – Verstoringen binnen netwerkrelaties – Verstoringen tussen netwerkrelaties 2.Arbeidsproces: elementen als bron van verstoringen NormenOmgeving Input/ActiviteitenFeedback op resultaat cliënten Middelen 15

Regelmogelijkheden Probleem PersoonlijkeOrganisatorische regelvaardighedenregelmogelijkheden Intern/Extern/ zelfstandigsamen met anderen ContinuePeriodiek overleg 16

Uitwerking regelmogelijkheden 1.Zelfstandig regelen (intern regelen): kun je het probleem zelfstandig, dat wil zeggen, in je eentje oplossen? Autonomie ten aanzien van Tempo van werken Methode van werken Volgorde van werken 2. Samen met anderen regelen (extern continue regelen): kun je het probleem samen met anderen oplossen Ondersteuning door collega’s (die een handje helpen) Functionele contacten (met mensen van andere afdelingen) 3. In periodieke vormen van overleg regelen (extern periodiek regelen): effectief werkoverleg

Overzicht Problemen Zelfstandig Samen Periodiek Informeel Knelpunten regelen regelen regelen regelen

Het instrument 1.Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden – Netwerk – Elementen van individueel arbeidsproces 2.Rapporteren: knelpunten – In duo’s bespreken, corrigeren, aanvullen en verbeteren – Overzicht van knelpunten (“hier hebben we last van en ligt niet aan ons”) 3.Oplossingen: plan van aanpak 19

Een voorbeeld 14 februari 2013Congres WeWorks - Jac Christis20

Eng. TD Prod. PE Wvb Kwal. R&D TOR Ver- koop Prioriteiten Onvolledige info Aanpassingen Afgesproken deadlines Black box Onvolledige info Verdrongen door prioriteiten Lang wachten op controle ontwerp Geen terugkoppeling over wachttijd Lange wachttijd voor 3D metingen Vragen worden niet beantwoord Wie verantwoordelijk Tekening Stuklijst/CE sticker Verpakking/pallets Stickers op doos Routing Worden gestoord met vragen ? 1.Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD 2.Engineering en Verkoop: de stem van de klant 3.Engineering en Productie: wie verantwoordelijk voor maakbaarheid (P, PE, Kw, R&D)? 4.Engineering en Werkvoorbereiding: wie waarvoor verantwoordelijk? ENGINEERING ?? In- koop Keuze leverancier Matrijzen ?

Uitwerking netwerk 1.Kom je weleens in de problemen omdat iemand uit je netwerk, niet, niet op tijd of niet op de juiste manier doet wat die zou moeten doen om jou het werk mogelijk te maken? 2.Kom je weleens in de problemen omdat netwerkcommunicaties elkaar verstoren, bijvoorbeeld – Omdat ze tegelijkertijd komen – Omdat ze tegenstrijdig zijn – Omdat … 22

Uitwerking normen Informatie over normen – Productnormen: specificatie kwaliteit output (kwaliteitsbeleid) – Procesnormen: specificatie methoden van werken (behandelplan) – Productienomen: specificatie kwantiteit output (planning) In de problemen doordat informatie over normen – Niet op tijd – Onvolledig – Onduidelijk – Strijdig – … 23

Uitwerking input Input is cliënten met een zorgvraag. In de problemen door – Te veel cliënten tegelijkertijd – Te veel verschillende cliënten – … 24

Uitwerking middelen Wat zijn de middelen? Werkmiddelen, communicatiemiddelen, computer en computersystemen/programma’s In de problemen, want middelen – Zijn niet aanwezig – Zijn onhandig, omslachtig – Gaan stuk – … 25

Uitwerking feedback In de problemen want feedback op eindresultaat (kwalitatief en kwantitatief) – Is er niet – Is onvolledig – Is onbruikbaar – … 26

Uitwerking omgeving Omgeving is fysieke werkomgeving of werkplek bekeken, niet vanuit gezondheidsoogpunt maar als factoren waar je hinder van ondervindt – Geluid – Verlichting – Ergonomie werkplek – Ruimte – … 27

Activiteiten Zijn er activiteiten Die onbelangrijk zijn, terwijl je er veel tijd mee kwijt bent? Die belangrijk zijn, maar waar je niet aan toe komt? 28

Werkdruk instrument Hoe gaan we de gegevens verzamelen?

Het gestandaardiseerde interview Vraag/Antwoord/ inputoutput Feitelijke vragen: spreken we dezelfde taal? Beoordelende vragen: gebruiken we dezelfde normen? Conceptueel model Onderzoeker Conceptueel model Respondent

Het open interview Overlap: gedeelde betekenissen Open gesprek: zodat je dezelfde taal gaat spreken Maar: waar blijft de theorie die je wilde toetsen of toepassen? Conceptueel model Onderzoeker Conceptueel model Respondent

Conceptueel gestuurd interview instrueren gebruiken VraagAntwoord Interviewer: niet de koele clinicus, ook niet de warme buddy, maar de betrokken docent. Conceptueel model Onderzoeker Conceptueel model Respondent

Structuur interview Semigestructureerd, want combinatie 1.Gestructureerd: je weet precies waarover je informatie wil verzamelen (standaardisatie) 2.Ongestructureerd: open interview, want geen gestandaardiseerde vragen en vaste volgorde Onderzoeker en respondent spreken dezelfde taal, want 1.Aansluiten bij taal respondent (alledaagse of professionele) 2.Indien nodig instrueren/uitleggen

Ben Emans Doel van het interview: vullen van een boodschappenmand met een boodschappenlijst – Boodschappenlijst: waarover je informatie moet verzamelen. Dat staat vast – Boodschappenmand: waarin je de informatie stopt. Bijvoorbeeld het totaaloverzicht – Routing door de winkel: die staat volledig vrij (3x langs de groente) en komt niet in het mandje