PRESENTATIE INHOUD PRESENTATIE Action Type Verbeteren van communicatie tussen trainer en spelers en tussen spelers onderling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

situationeel leiderschap
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Ho 5: Kernkwaliteiten.
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
PLATO™-Intensief- Leadership
Opvoeden van drukke kinderen
1 A C T I O N T Y P E ISBN: A C T I O N T Y P E E u gedraagt zich energiek en houdt van drukte I u gedraagt zich ingetogen en houdt.
Een theoretische verkenning
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Visie & Strategie.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Volksuniversiteit Zwolle
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Groepsdynamica.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
Copyright Type Association Benelux 1 Ideal Team Profile Questionnaire Management Team Role Indicator.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Mondzorg - persoonsgericht
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Bepaal jouw SuperPowers!
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Wegen van waarden en randvoorwaarden
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Kenmerken van een goed team
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Een vergadering organiseren
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Talentontwikkeling in onderling samenspel in de gemeente.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verbonden voelen met de natuur
Vergadering Personeelsdienst
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
5 valkuilen & Tips.
Zichtbaarheid Creëren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Denken en doen.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

PRESENTATIE INHOUD PRESENTATIE Action Type Verbeteren van communicatie tussen trainer en spelers en tussen spelers onderling

Een hele opgave

PRESENTATIE Directeur vmbo school Trainer – coach Drenthina Alle leeftijden getraind 25 jaar seniorentrainer Op alle niveaus gewerkt

Accenten op opleidingen Technische ontwikkelingen Tactische ontwikkelingen Fysieke ontwikkelingen

Zoektocht naar Hoe maak je van 18 individuen een (h)echt team? Hoe ga je om met al die verschillen? Hoe kun je spelers beïnvloeden in de voorwaardelijke zaken als: concentratie, motivatie, acceptatie, enz.

De antwoorden die ik gevonden heb

Zo maar een vraag

Op wie lijk jij een beetje?

Zo maar een paar vragen die we allemaal wel eens gesteld hebben

Hoe kan het nou dat ….

“ANTWOORDEN”

Vaak wordt er gezegd: “Dat heeft te maken met mentale zaken”

Of “We waren geen team”

Wat weten we dan?

Ze hebben in ieder geval invloed op verlies winst

Mentale zaken en teamprocessen Hoe krijg ik dit als trainer in de vingers?

Action Type is een mogelijkheid

Action Type Is een middel om spelers beter te begrijpen Is een middel om inzicht te krijgen in je eigen functioneren Geeft handvatten voor communicatie Geeft inzicht in conflicthantering Is toepasbaar voor teambuilding een meerwaarde als je met mensen werkt

Situatie Het contract met de huidige trainer wordt niet verlengd. Er is een sollicitatiecommissie gevormd waar jij deel van uitmaakt Er zijn vier goede kandidaten Wie wordt, als het aan jou ligt, de nieuwe trainer?

Wie wordt de nieuwe trainer?

Principes van Action Type

Ieder mens heeft …. z’n eigen voorkeuren

Iedereen heeft voorkeuren Wat heeft uw voorkeur?

Iedereen heeft voorkeuren Wat heeft uw voorkeur?

Action Type kent 16 voorkeurstypen

Deze 16 voorkeurstypen kunnen we verdelen in vier temperamenten

TEMPERAMENTEN Mensen met dezelfde typische eigenschappen

Temperament: “de aard van het beestje” Een aangeboren basispatroon, een grondstemming of gemoedsgesteldheid Persoonlijkheidskenmerken : je fundament Een “blauwdruk” van specifieke behoeften die het gedrag sturen: je voorkeursgedrag Is genetisch bepaald

Daarbij neem je je eigen temperament mee

Gevaar voor de trainer Be like me !

Als trainer proberen Aan te sluiten bij de vier temperamenten

Temperamenten van spelers en trainers: Deze kunnen we achterhalen via: Vragenlijsten Motorische testen Observaties Gesprekken …………….

Temperamenten in sport Verantwoordelijke speler/trainer (wachter) Avontuurlijke speler/trainer (vakman) Leergierige speler/trainer (rationalist) Gevoelsmatige speler/trainer (idealist)

Wat is jouw temperament?

Verantwoordelijke speler/trainer 46%

Verantwoordelijke speler/trainer KERNBEHOEFTEN: moet bij de groep horen en is loyaal (echte teamspeler) heeft verantwoordelijkheid en plichtsbesef heeft vertrouwen en waardering nodig

Verantwoordelijke speler/trainer OVERTUIGINGEN heeft voorkeur voor gestructureerde omgeving met regels en controle wil dat de hiërarchie duidelijk is wil dat rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn Motto: als iedereen zich aan de regels houdt, loopt alles op rolletjes

Verantwoordelijke speler/trainer GEDRAG: is betrouwbaar, precies en formeel TALENTEN: voert taken vastberaden uit wil stap voor stap leren (succeservaring) is logistiek sterk is stressbestendig

Verantwoordelijke speler/trainer ANGST VOOR: isolatie (er niet bij horen) veranderingen en verrassingen IDEALE GEMOEDSTOESTAND: kalme vastberadenheid

Een verantwoordelijk speler: neemt weinig risico; vaak verdediger of 6 houdt van gestructureerde trainingen wil duidelijk verband kunnen zien tussen training en wedstrijd heeft tijd nodig om dingen uit te proberen houdt van routines en vindt herhaling prettig; kan zich goed concentreren wil duidelijkheid over opstelling en taken

Verantwoordelijke speler/trainer

Avontuurlijke speler/trainer 32%

Avontuurlijke speler/trainer KERNBEHOEFTEN: vrijheid nodig om impulsief te kunnen handelen wil vrijheid van actie (actiegericht) zoekt naar mogelijkheid om invloed uit te kunnen oefenen (stempel drukken)

Avontuurlijke speler/trainer OVERTUIGINGEN: heeft variatie, actie en avontuur nodig risico’s nemen zijn normaal regels zijn beperkingen Motto: Pluk de dag!

Avontuurlijke speler/trainer GEDRAG: is spontaan, impulsief en rusteloos heeft moeite met regels en hiërarche TALENTEN: is tactisch sterk is een geboren onderhandelaars kan goed lichaamstaal lezen geniet met volle teugen van de wedstrijd

Avontuurlijke speler/trainer ANGST VOOR: elke vorm van inperking en verveling routinetaken geen stempel kunnen drukken IDEALE GEMOEDSTOESTAND: vurig, agressief en energiek

Een avontuurlijke speler wil op beginnersgeest gecoacht worden wil veel variatie in de training met praktische oefenstof en direct toepasbaar wil vooral partijtjes of andere vormen met een wedstrijdelement wil vooral plezier hebben wil niet teveel opdrachten meekrijgen wil korte wedstrijdbesprekingen

Avontuurlijke speler/trainer

Leergierige speler/trainer 8%

Leergierige speler/trainer wil boven alles bekwaam en competent zijn is altijd op zoek om zichzelf te verbeteren vindt emoties onhandig; zelfcontrole is belangrijk

Leergierige speler/trainer OVERTUIGINGEN: alles draait om kennis en kwaliteit (expert) voortdurende ontwikkeling is belangrijk iets is waar als het wetenschappelijk bewezen is Motto: Kennis is vaardigheid

Leergierige speler/trainer GEDRAG: alles staat in het teken van opdoen van kennis en halen van doelen is analytisch en kritisch TALENTEN: heldere kijk op zaken en heeft overzicht Strategisch sterk taakgerichtheid

Leergierige speler/trainer ANGST VOOR: incompetent gedrag gebrek aan kennis dat emoties de overhand krijgen IDEALE GEMOEDSTOESTAND: helderheid van geest en van daaruit een koele benadering van wedstrijden

Leergierige speler wil altijd weten welk idee achter de oefening zit wil eerst het totaalplaatje zien en dan pas de details oefenstof moet op hoogste niveau worden uitgevoerd wil spel bepalen en lijnen uitzetten betrekken bij de besprekingen is vaak de natuurlijke leider

Leergierige speler/trainer

Gevoelsmatige speler/trainer 14%

Gevoelsmatige speler/trainer Unieke mensen die van betekenis willen zijn voor de mensheid Hebben een krachtige intuïtie;zijn gevoelig Zijn creatief en hebben een rijke verbeelding Zijn optimisch en gericht op het goede in de mens Motto: Ik geloof in het menselijk potentieel en wil m’n beste zelf worden

Gevoelsmatige speler/trainer KERNBEHOEFTEN: wil z’n unieke identiteit bewaken wil zichzelf voortdurend ontplooien wil van betekenis zijn voor de mensheid

Gevoelsmatige speler/trainer OVERTUIGINGEN: iedereen kan een bijdrage leveren ethische principes harmonie en coöperatie Empatisch Motto: Ik geloof in het menselijk potentieel en wil m’n beste zelf worden

Gevoelsmatige speler/trainer GEDRAG: bezorgd oprecht gevoelig TALENTEN: charisma diplomatie omgaan met druk

Gevoelsmatige speler/trainer ANGST VOOR: conflicten en gebrek aan integriteit geen idealen hebben IDEALE GEMOEDSTOESTAND: volledige betrokkenheid

Gevoelsmatige speler reageert emotioneel creatieve acties wil een charismatische, inspirerende coach waar hij een band mee heeft houdt de spelersgroep bij elkaar wil directe wedstrijddoelen moet opgevraagd worden wil betrokken zijn bij het team

Gevoelsmatige speler/trainer

Resultaat …. Het helpt mee!

Hoe pas ik dit toe? Temperamenten van spelers, begeleiders en mijzelf vastgesteld Verantwoordelijke spelers: 8 3 Avontuurlijke spelers : 5 1 Leergierige spelers : 1 Gevoelsmatige spelers : 4 1

Hoe pas ik dit toe? Spelers en begeleiders uitleg gegeven over de temperamenten Aanpak op temperament van verantwoordelijke speler/trainer Speciale aandacht voor spelers met ander temperament Verdeling spelers over begeleidingsteam

Hoe pas ik dit toe? Trainingen met veel routines en herhalingen met mogelijkheden voor variatie voor de avontuurlijke speler Vooraf uitleg over training en het waarom van de oefeningen Opstelling meestal al op donderdagavond “Vast” basisteam met vaste speelwijze Duidelijke taakomschrijvingen Duidelijke hiërarchie

Hoe pas ik dit toe? Wedstrijdbesprekingen via vast model en kort, concreet en duidelijk Beginnen met de avontuurlijke speler Leergierige speler krijgt altijd de beurt Vrijheid voor moment van verzamelen in de kleedkamer Individuele opmerking kort voor de wedstrijd