Bulo St. Jozef. Hoe werkt BuLo St. Jozef Visie Schoolvisie  Algemene visie en specifieke visie per type met specifieke klemtonen : cfr visieteksten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord.
Algemene ouderavond
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Koffieochtend instroomgroep 1c. KBS ‘t Eimink
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Infoavond september. Uurverdeling  maandag: juf Gemma 1u l.o.  dinsdag: juf Isabelle 1u levensbeschouwelijke vakken  woensdag: juf Isabelle 25 min.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Evaluatie van een proces
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Informatiemiddag h/v Stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen. april 2010.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Voorstelling Ouderraad
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Elk kind, elke ouder telt
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Klas 2 Ouderavond Presentatie. Veranderingen op school Veranderingen in de kinderen Van klas 1 naar klas 2 Presentatie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
M-decreet Een korte toelichting.
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom in klas 3! Schooljaar
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Ouderraad laat van zich horen!.
OUDERRAAD.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Ouderinformatie avond
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Informatieavond.
Welkom in de kleine picasso
Waarom Multimove in Damme ?
Nieuwsbrief 6 OBS De Driekleur Daltonlocatie 14 november 2017 AGENDA
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
CKG de kleine parachute
GO! Campus De Vesten Herentals
Welkom!.
JUIST GYM.
VAN HARTE WELKOM IN ONZE I.M.O.-school.
het katholiek basisonderwijs
Waarom leerlingenparticipatie?
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
brengt school en ouders dicht bij elkaar
JUIST GYM.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Algemene informatieavond
Transcript van de presentatie:

Bulo St. Jozef

Hoe werkt BuLo St. Jozef

Visie

Schoolvisie  Algemene visie en specifieke visie per type met specifieke klemtonen : cfr visieteksten.  Hier is veel aandacht voor de specifieke benadering van kinderen met autisme en kinderen met gedragsemotionele stoornissen.

De leerling

 De kennis en de vaardigheden van de leerlingen verbreden/verrijken.  Wij werken uiteraard niet enkel aan schoolse vaardigheden, maar zijn dikwijls bezig met het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Werken aan zelfvertrouwen, weerbaarheid, samen leren werken en spelen, leren omgaan met verandering. Hiervoor ontwikkelen wij sociale vaardigheidsprogramma’s (vb. Tim en Flapoor) en werken wij op schoolniveau met een beloningssysteem.  Zo werken wij ook aan gezondheidsbeleid: Met wekelijks fruitbedeling Tutti Frutti, met een gezond ontbijt, met een dikke truien dag, het sorteren van afval, … (wij zijn immers een erkende MOS School met groene vlag). Ook emotionele en lichamelijke zorg kent de nodige aandacht.  De uiteindelijke betrachting is onze leerlingen te brengen naar een zo groot mogelijke zelfredzaamheid, om verder te kunnen groeien naar een eventuele zelfstandigheid.

Schoolstructuur De weg = het SWP

De weg: Eigenlijk het volledige SWP Schoolstructuur :  TBaA, T2, T9 en T3 op afdeling DD en T2 op afdeling SK: klassen worden vertegenwoordigd door een klasdiertje (DD) of een zeenaam (SK)  OC met MFC : dagopvang, verblijf en ambulante begeleiding  Afdelingen worden geleid door een directieteam bestaande uit :  Een algemeen directeur  Een campusdirectie SK  Een pedagogisch directeur op DD

Zorg De weg = het SWP

Zorg  Zorg is een centraal woord in onze visie en dagdagelijkse werking :  Zorgteam  GOK team  Ondersteuner  Therapeuten  Sociale verpleging: studietoelage  Gedragscoach in Groene halte  CLB

Communicatie met ouders De weg = het SWP

Communicatie met de ouders/voogd  = van kapitaal belang  Zorgplandagen / klassenraden  Informeel contact  Ouderinfo- avond  2 oudercontacten  Open klas namiddag met praatcafé  Ouderraad: “Bulogisch”  Contactpersoon : Leiding pedagogisch departement  Heen- en weerschrift of agenda  Rapporten

Leer- en leefomgeving De weg = het SWP

Creëren van een krachtige leer- en leefomgeving :  Tijdige evaluaties  In kaart brengen van evoluties  Leerling-volg-systeem :  Volgt de schoolse vorderingen jaarlijks op  Signaleert op die manier om tijdig te kunnen bijsturen

Samenwerkingsverbanden De weg = het SWP

Samenwerkingsverbanden  Gokteam / buurtnetwerk  Zorgplandagen  Zorgteams  Doelgroep vergaderingen  Werkgroepen  Beleidsforum  Personeelsvergaderingen  Directieteams  Briefing  Functioneringsgesprekken  Lokaal strategisch comité  Lokaal operationeel comité  Externe diensten: UZ, Fioretti, CBJZ, …

Jaarprogramma De weg = het SWP

Jaarprogramma  Wij engageren ons voor het samenstellen van een uitdagend jaarprogramma. De werkgroepen : Speelplaats + Grasproject Gloob + Zuidactie Website Mediatheek + leeshuisje Eetfestijn + koekjesverkoop Ontwikkelingsgericht werken: SEO (sociale en emotionele vaardigheden), VELOO (verrijkende elementen rond opvoeden en onderwijzen – Feuerstein) Pastoraal en identiteit MOS (Milieu op school) + Tutti Frutti Musical + schoolfeest Schoolgebonden kindactiviteiten (verwelkoming, Sint, St.-Jozeffeest, Pasen, einde schooljaar)

De medewerker

Medewerkers  De kennis en vaardigheden van de medewerkers worden ingezet.  Elk met hun eigen specialisaties.  Deze zaken worden gestructureerd weergegeven in het GWP van de klasgroepen.

Bagage

 Nascholing

Het klimaat

Het schoolklimaat  Hier een paar stelregels :  Wij pogen te werken met de talenten van de leerlingen of deze te ontdekken.  Wij trachten steeds het positieve te benaderen, het goede in de verf te zetten.  Pesten en agressie tolereren we niet  Wij zijn steeds bereid tot het geven van nieuwe kansen  Wij werken met een zo duidelijk mogelijke structuur en trachten zo het veiligheidsgevoel te verhogen

Afspraken  We spreken af om problemen te voorkomen:  Een GSM/Smartphone zien wij liever NIET op school. We ervaren dat er dikwijls problemen van komen. De leerlingen die een GSM/Smartphone moeten dragen van de ouders, moeten weten dat: het toestel MOET uit staan eens de leerling de schoolpoort heeft betreden, en dat deze niet zichtbaar mag zijn op de speelplaats. Eens in de klas, geven ze die af aan de leerkracht die deze in een mandje bewaart. Op het einde van de dag, krijgen ze deze terug. De school is hoe dan ook NIET verantwoordelijk voor schade of diefstal van deze toestellen. Voor MP3 spelers / draagbare spelconsoles (PSP, Nintendo DS, …) gelden dezelfde regels.  Grote oorringen bij meisjes en piercings bij jongens raden wij ten stelligste af op de school. Ze kunnen in het spel immers zorgen voor pijnlijke kwetsuren. Bij jongens worden oorringen indien niet veilig, afgeplakt indien deze niet kunnen worden uitgedaan. De veiligheid van de kinderen is immers onze bezorgdheid. Tatoeages worden bedekt.  We verwachten op onze lagere school dat de leerlingen met schoolkledij naar school komen: d.w.z. geen minirokjes, bovenkledij die de volledige romp bedekt en veilig schoeisel. Make-up is niet toegestaan. Hoofddeksels worden afgenomen in de klas.  Indien je je aanmeld op de school als ouder, doe je dit via de hoofdingang aan de receptie. Daar wordt afgesproken hoe je je verder in contact kan stellen met de mensen met wie je wenst te spreken. De klasjuf spreken kan ook, maar niet tijdens de lesuren. Maak hiervoor een afspraak in het heen-en –weer schriftje of agenda. Indien je je kind moet ophalen tijdens de schooluren voor bvb. Een doktersbezoek, moet er toestemming gegeven worden vanuit de directie (Steven, Myriam, Petra). Wij moeten immers weten wanneer kinderen niet aanwezig zijn op de school (verzekering en brandveiligheid)  Leerlingen die te voet of per fiets naar school komen, worden gevraagd NIET te blijven hangen in de buurt van de school, maar onmiddellijk de kortste en veiligste weg te nemen naar huis. Rondhangen zorgt immers voor overlast in de buurt en contact met oudere jongeren die aanleiding kan geven tot problemen.  Afwezigheid wegens ziekte voor en na een schoolvakantie: steeds met doktersbriefje!!

Organisatiestructuur BuLo St.Jozef leerling schoolvisie schoolteam SWP GWP IHP

Bedankt voor jullie aandacht !