Youth empowered by Skills ROUBAIX 13.05.2014. 1.Cijfers en trends 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Detentie Antwerpen VDAB.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Welkom!.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Jeugdwerkplan Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid.
Welkom!.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
VDAB in een veranderend landschap
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
De school in Europa - Europa in de school
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Welke uitdagingen ziet VDAB in de komende jaren bij het informeren van jongeren over werk?
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
FACULTEIT LETTEREN & WIJSBEGEERTE 10 FEBRUARI 2015.
Online gaan? Let’s keep it safe… and fun! Katrijn Van den Abeele - Projectmanager.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v. PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%)
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Digitale VDAB profielen
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
#EBJ16.
Ambulante Begeleiding
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
MOOC Massive Open Online Course > 1900 opleidingen
Enquête sluitende aanpak
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst

Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Uitstroomgesprekken.
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Youth empowered by Skills ROUBAIX

1.Cijfers en trends 2

3 Cijfers en trends Vlaamse jeugdwerkloosheid binnen een Europees perspectief

4 Cijfers en trends April 2014 Laaggeschoold versus hooggeschoold Vlaanderen

5 Cijfers en trends NEET in België t.o.v. EU 27

2.VDAB aanbod 6

7 Aanbod VDAB 2.1. Aanbod in samenwerking met onderwijs studie- en beroepskeuze, intrede op de arbeidsmarkt competentie- en kwalificatieverwerving 2.2. Specifiek VDAB-aanbod: Producten Het jeugdwerkplan WIJ! (werkinleving voor jongeren) Instapstage Voortrajecten kwetsbare groepen (NEET) E-tools en workshop

Studie- en beroepskeuze, intrede op de arbeidsmarkt Aanbod i.s.m. onderwijs Doedagen Leerlingen basisonderwijs lopen mee in een opleidingscentrum. Campusacties Leerlingen informeren over wat te doen bij afstuderen. Infosessies aan leerkrachten Een algemene uitleg aan leerkrachten van laatstejaarsstudenten over hoe ze leerlingen kunnen voorbereiden op de overgang naar tewerkstelling. Leren en werken: warme overdracht na schoolse opleiding Bij einde deeltijdse schoolopleiding warme overdracht trajectbegeleider school naar trajectbegeleider VDAB.

Studie- en beroepskeuze, intrede op de arbeidsmarkt Aanbod i.s.m. onderwijs

2.1.1.Studie- en beroepskeuze, intrede op de arbeidsmarkt Aanbod i.s.m. onderwijs Elke week ander werk

Competentie- en kwalificatiewerving Aanbod i.s.m. onderwijs 72-uurregeling: Leerlingen uit de laatste jaren van het secundair onderwijs kunnen gratis opleiding volgen bij VDAB. Korte modules voor deeltijds lerende Deeltijds lerende volgen opleiding bij VDAB. Onderwijskwalificerende opleidingstrajecten Kwalificerende opleidingstrajecten voor werkzoekenden worden georganiseerd in samenwerking met onderwijs.

2.2. Specifiek VDAB-aanbod Specifiek VDAB - aanbod Dienstverlening van VDAB die mogelijk is voor elke werkzoekende, dus ook de jongeren: Website en e-tools voor de meer zelfredzame klanten. Sectorale screening en bemiddeling. Sluitend maatpak: individuele begeleiding op maat. Jobcoaching: 2 de lijns dienstverlening gericht op niet – technische competenties (soft skills). Bijbrengen van technische competenties via verschillende opleidingsvormen, o.a. individuele beroepsopleiding in de onderneming. Hierna enkele specifieke tools gericht op jongeren.

Het Jeugdwerkplan/Youth Guarantee Specifiek VDAB - aanbod Jeugdgarantie: Alle werkzoekenden < 25 jaar binnen de vier maanden na inschrijving dienstverlening op maat aanbieden = = dienstverlening en opvolging aan de hand van afspraken (uitvoeren van acties of een afgesproken moment) Voor de laaggeschoolde jongeren is er ook een competentieversterkende actie voorzien ten laatste 6 maand na inschrijving

Specifiek VDAB - aanbod WIJ! (werkinleving voor jongeren – samen met partners) Begeleidingstender in 13 centrumsteden voor kortgeschoolde jongeren met een tweeledige doelstelling: - intensief begeleiden naar werk - faciliteren van competentieversterkende acties (technisch en niet-technische) en / of werkervaring Instapstage Doelstelling: kortgeschoolde schoolverlaters kennis laten maken met de arbeidsmarkt en te voorzien in competentieversterking via stages bij bedrijven, administratieve overheden en VZW’s.

Voortrajecten kwetsbare doelgroepen Specifiek VDAB - aanbod Doel = voortrajecten naar regulier traject naar werk Klemtoon op jongeren Methodiek: Find (opsporen en kennismaken) – Bind (begeleiden en bemiddelen)– Mind (keep in mind)

E-tools en workshops Specifiek VDAB - aanbod Online sollicitatie coaching: praktische vragen rond solliciteren kunnen via mail / telefoon behandeld worden door online coaches. Video chat: e-coaches worden ingezet om bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken in te oefenen, tips en feedback te krijgen. Inschrijven op workshops in de regio rond solliciteren (halve dag met praktische tips). School’s out, work’s in

3.Jongerenparticipatie en co-creatie 17

3. Jongerenparticipatie 18 3, Jongerenparticipatie en co-creatie Deelwebsite in look een feel voor de jongere, met duidelijke en toegankelijke info voor jongeren. Gebruik van sociale media naar jongeren toe. Live jongerenpanels: brainstorm nieuwe VDAB. Innovatieve tools of concepten laten uitwerken door IT studenten. Roadies.

4.Om dit alles te realiseren … 19

4. Om dit alles te kunnen realiseren: 20 3, Is de participatie van de jongeren heel belangrijk (empoweren). Werken we partnerschappen uit die gespecialiseerd zijn in de specifieke lokale noden. Werken we geïntegreerd (soft skills zitten standaard ingebouwd in competentieversterkende acties). Is ‘werken’ de invalshoek en is opleiding een korte, noodzakelijke omweg Zullen alle vormen van stages belangrijk zijn en blijven …

Bedankt