Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Relaties Contractmanager (Presentatie Peter Streefkerk)
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Customer service en planvorming
Inkoop atelier Drechtsteden
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Programma Inkoopprofessionalisering Inkoopproces en trends
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Evidence Based Management
H10: Prijsmanagement.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Agenda Inkoopprofessionalisering
Netwerk Zorglogistiek
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
H3: Koopgedrag van organisaties
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
Business Marketing Management
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Etnisch profileren: van welles/nietes naar professionele ontwikkeling
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Professioneel opdrachtgeverschap
OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Hoogwater Beschermings Programma Contract Spagaat voor risico’s Kabels en Leidingen Hennes de Ridder.
Berenschot publieke inkoop 1. Berenschot Publieke Inkoop “De toegevoegde waarde van de inkoopfunctie optimaliseren” Berenschot Publieke Inkoop ondersteunt.
Betaalbare en toegankelijk zorg: nu en straks Jaarcongres HEAD "(Zorg) langs de lijn!?“ André Rouvoet, voorzitter ZN Donderdag 5 juni 2014.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Business Process Management
Aanbesteding jeugdteams
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
De juiste route naar het juiste doel
Process Mining.
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Groeien in ATEX volwassenheid
GASTCOLLEGE OEFENINGEN FEBRUARI 2019
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN

Programma Inleiding op inkoopvolwassenheid (Erik van Raaij) Aan de slag met inkoopvolwassenheid Wat is zorginkoop? (Peter Dohmen) Aan de slag met inkoopvolwassenheid bij zorginkoop

Inkoopvolwassenheid Het idee dat niet elke inkoopfunctie even professioneel is Dat er fasen zijn waar je als inkoopfunctie doorheen kunt groeien om volwassener te worden Dat een hoger niveau van volwassenheid samenhangt met een hogere bijdrage van inkoop aan het bedrijfsresultaat Dat het onderscheiden van diverse fasen van groei inkoopfuncties helpt om te bepalen waar en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.

EEN ZES-FASEN MODEL VAN INKOOPVOLWASSENHEID Gebaseerd op: Van Weele (2005) Bijdrage van inkoop aan resultaat Inkoop coördinatie Transactionele orientatie Commerciele orientatie Interne integratie Externe integratie Value chain integratie Prijs Total Cost of Ownership Tijd Klantwaarde 5 © Erik M. van Raaij FUNCTIONELE FOCUS CROSS FUNCTIONELE FOCUS

Opdracht 1 Bespreek de volgende vragen met uw buurvrouw of buurman Welke kenmerken horen volgens u bij een organisatie met een lage inkoopvolwassenheid? Welke kenmerken horen bij een organisatie met een hoge inkoopvolwassenheid? Zijn er nog tussen-fasen te onderscheiden tussen de laagste en de hoogste niveaus van volwassenheid?

Lage volwassenheid Hoog ad hoc gehalte Laat in het proces betrokken Geen inkoopbeleid Weinig overzicht door decentrale inkoop Denken dat het goed is ingekocht(onbewust onbekwaam) Silo denken Grote diversiteit aan leveranciers (binnen een productgroep) Bestelbureau (reactief) Ontbreken van een contractregister Op prijs gericht Laag geplaatst Hoge volwassenheid Strategisch denken / inkoopbeleid Actief contract en leveranciersmanagement Toegevoegde waarde, denken in waarde Inkopen van uitkomsten Multidisciplinair, meer in teams werken Afdeling en organisatie overstijgend Inzicht in spend Sparringspartner voor de business Lange termijn relatie met leveranciers Het woord inkoper wordt niet meer gebruikt Uitkomsten van opdracht 1

Onze rol in het stelsel

Ontwikkeling zorguitgaven Source: CBS, 19 May 2016

‘Klassieke’ wijze van zorg inkopen Kwaliteit voorafgaand aan inkoop Specificaties Minimumeisen Focus op prijs Contract is belangrijk Monitoring, naleving & controle Focus op details Het vijf-P-beleid

Huidige inkoop en bekostiging van zorg

Een paar belangrijke uitdagingen bij zorginkoop Weinig inzicht in kostprijs van aanbieders Weinig transparantie in kwaliteitsverschillen Veel silo’s in de zorgverlening; partijen proberen eigen belang te beschermen Onderhandeling per zorgaanbieder Betaling per verrichting Druk op legitimiteit van rol als zorginkoper

Twee rankings van NL ziekenhuizen Bron: Halfwerk, Schotanus & Siesling (2013) © Erik M. van Raaij 13

Opdracht 2 Bespreek met uw buurman of buurvrouw Wat zou hoge(re) inkoopvolwassenheid betekenen bij de inkoop van zorg? Herkent u de uitdagingen voor zorginkoop in andere sectoren en zo ja, wat zijn manieren om die uitdagingen aan te pakken? Wat zijn volgens u de onderzoeksvragen waar onderzoek naar volwassenheid van zorginkoop zich op zou moeten richten?