Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Programma Inleiding op inkoopvolwassenheid (Erik van Raaij) Aan de slag met inkoopvolwassenheid Wat is zorginkoop? (Peter Dohmen) Aan de slag met inkoopvolwassenheid bij zorginkoop
Inkoopvolwassenheid Het idee dat niet elke inkoopfunctie even professioneel is Dat er fasen zijn waar je als inkoopfunctie doorheen kunt groeien om volwassener te worden Dat een hoger niveau van volwassenheid samenhangt met een hogere bijdrage van inkoop aan het bedrijfsresultaat Dat het onderscheiden van diverse fasen van groei inkoopfuncties helpt om te bepalen waar en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.
EEN ZES-FASEN MODEL VAN INKOOPVOLWASSENHEID Gebaseerd op: Van Weele (2005) Bijdrage van inkoop aan resultaat Inkoop coördinatie Transactionele orientatie Commerciele orientatie Interne integratie Externe integratie Value chain integratie Prijs Total Cost of Ownership Tijd Klantwaarde 5 © Erik M. van Raaij FUNCTIONELE FOCUS CROSS FUNCTIONELE FOCUS
Opdracht 1 Bespreek de volgende vragen met uw buurvrouw of buurman Welke kenmerken horen volgens u bij een organisatie met een lage inkoopvolwassenheid? Welke kenmerken horen bij een organisatie met een hoge inkoopvolwassenheid? Zijn er nog tussen-fasen te onderscheiden tussen de laagste en de hoogste niveaus van volwassenheid?
Lage volwassenheid Hoog ad hoc gehalte Laat in het proces betrokken Geen inkoopbeleid Weinig overzicht door decentrale inkoop Denken dat het goed is ingekocht(onbewust onbekwaam) Silo denken Grote diversiteit aan leveranciers (binnen een productgroep) Bestelbureau (reactief) Ontbreken van een contractregister Op prijs gericht Laag geplaatst Hoge volwassenheid Strategisch denken / inkoopbeleid Actief contract en leveranciersmanagement Toegevoegde waarde, denken in waarde Inkopen van uitkomsten Multidisciplinair, meer in teams werken Afdeling en organisatie overstijgend Inzicht in spend Sparringspartner voor de business Lange termijn relatie met leveranciers Het woord inkoper wordt niet meer gebruikt Uitkomsten van opdracht 1
Onze rol in het stelsel
Ontwikkeling zorguitgaven Source: CBS, 19 May 2016
‘Klassieke’ wijze van zorg inkopen Kwaliteit voorafgaand aan inkoop Specificaties Minimumeisen Focus op prijs Contract is belangrijk Monitoring, naleving & controle Focus op details Het vijf-P-beleid
Huidige inkoop en bekostiging van zorg
Een paar belangrijke uitdagingen bij zorginkoop Weinig inzicht in kostprijs van aanbieders Weinig transparantie in kwaliteitsverschillen Veel silo’s in de zorgverlening; partijen proberen eigen belang te beschermen Onderhandeling per zorgaanbieder Betaling per verrichting Druk op legitimiteit van rol als zorginkoper
Twee rankings van NL ziekenhuizen Bron: Halfwerk, Schotanus & Siesling (2013) © Erik M. van Raaij 13
Opdracht 2 Bespreek met uw buurman of buurvrouw Wat zou hoge(re) inkoopvolwassenheid betekenen bij de inkoop van zorg? Herkent u de uitdagingen voor zorginkoop in andere sectoren en zo ja, wat zijn manieren om die uitdagingen aan te pakken? Wat zijn volgens u de onderzoeksvragen waar onderzoek naar volwassenheid van zorginkoop zich op zou moeten richten?