1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Realisatie kindcentrum
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Opbrengstgericht werken
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Een project van de Korengroep
Welkom welkom.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Onderwijs op de Masten in
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Van onderwijzen naar leren
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Geïntegreerde schoolverbetering
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Doubleren.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid

2 Schoolplan Schoolplan vooral pragmatisch opgesteld Team kwam niet of beperkt in gesprek t.a.v. visie, huidige situatie en de te bewandelen route De school als lerende organisatie Afstemming schoolplan – schoolgids Beleidsvoornemens, relatie meer autonomie Vooral werkbaar en praktisch document voor de school zelf

3 Schoolplan vervolg Aantal verplichte onderdelen w.o. - onderwijskundig beleid - personeelsbeleid (IPB-relatie) - kwaliteitszorg Bevoegd gezag dient schoolplan vast te stellen Instemmingsrecht medezeggenschapsraad Document van het team waarin richtinggevende uitspraken staan voor doorontwikkeling van de school

4 Schoolplan is een kwaliteitsdocument  de plannen voor schoolverbetering voor de komende vier jaar staan in het schoolplan  het is een kwaliteitsdocument omdat je beschrijft wat je wenst te bereiken (visie), wat je moet bereiken (kerndoelen), hoe je de sterke kanten van je school borgt en de zwakke kanten wil verbeteren  prioritering wat je wil verbeteren en dat relateren aan kwaliteitszorg, personeelsbeleid en het onderwijskundig beleid (relatie IPB)

5 Schematische weergave ontwikkeling schoolplan alle beschikbare denk- kracht vanuit de school schoolanalyse opsporen sterke kanten van de school kritische bezinning schoolleiding open betrokkenheid medezeggenschapsraad en bestuur open betrokkenheid ouders bewuste betrokkenheid externen zoals onderwijs- begeleidingsdienst SAMENWERKINGSAMENWERKING BETROKKENHEIDBETROKKENHEID

gewenste situatie huidige situatie SCHOOL- CONCEPT

7 Gewenste situatie bespreken Gebruik makend van 9 domeinen In dialoog met elkaar de gewenste situatie per domein vaststellen Op basis van de besproken domeinen een gewenst schoolconcept beschrijven Het schoolconcept gezamenlijk vaststellen

8 Vaststellen huidige situatie Informatie uit het M.I.S. (Management Informatie Systeem) Gebruik makend van een diagnose-instrument (bijv. KOM, DIS, SAS, Kwaliteitskaarten, quick- scan) Informatie uit functioneringsgesprekken Klassenbezoek Ouder-enquête Leerling-enquête Sterkte/zwakte analyse (SWOT)

9 Ontwikkelingen in het Primair Onderwijs Enkele belangrijke innovaties  Onderbouw (het jonge kind) - preventieve zorgverbreding - uitbreiding van de invloed op de voorschoolse fase (VVE) - groepsverkleining (verkleining onderbouw handhaven of verspreiden over gehele school?)  Omgaan met verschillen  Taalbeleid  Burgerschap en sociale integratie  Cultuureducatie  Brede school  Voor- tussen en naschoolse opvang  kwaliteitszorg  ICT integratie

10 Ontwikkelingen in het Primair Onderwijs (vervolg) Kwaliteitszorg  Gemeenschappelijke visie als uitgangspunt  Scholing op bestuurs- school- en individueel niveau  Invloed van de inspectie; toetsingskader, uitgave kwaliteitskaart  Integraal personeelsbeleid, leerkrachtendossiers, portfolio  Strategische beleidsplanning  Schoolplan – schoolgids  Kerndoelen  MIS  Systematisch en cyclisch omgaan met visie – meten – weten – verbeteren (kwaliteitszorgcyclus)

11 Ontwikkelingen in het Primair Onderwijs (vervolg) o De schoolleider als ondernemer: De P.R. van de school bewust hanteren Strategische contacten met o.a. lokale overheden (politieke sensitiviteit) partners in het zorgcentrum en voor- en naschoolse opvang je beoogde doelen gericht behalen o De schoolleider als onderwijskundig leider: - leiding geven aan een doordachte doorgaande lijn - planmatig handelen binnen de organisatie - leiding geven aan doelgericht handelen

12 Ontwikkelingen in het Primair Onderwijs (vervolg) o De schoolleider als begeleider: - betrokkenheid binnen de organisatie realiseren - Proces gerichtheid - Zoveel mogelijk kwaliteit uit mensen halen (human capital) - Gericht op de mens binnen de organisatie - Feedback geven en wederzijds feedback stimuleren - Aandacht voor lief en leed bij de werknemers

13 Ontwikkelingen in het Primair Onderwijs (vervolg) Veranderingen in de omgeving van de school * veranderende schoolpopulatie * veranderend sociaal gedrag * toename sociaal-emotionele problematiek * toename invloed ouders * toenemende samenwerking tussen scholen en voor- en naschoolse opvang Onderwijskundige veranderingen - inplementatie adaptief onderwijs - implementatie van de computer - leren leren en zelfstandig werken als uitgangspunt voor het didactisch handelen

14 Ontwikkelingen in het Primair Onderwijs (vervolg) Schoolorganisatie * veranderende managementstructuren zowel binnen de school (bouwleiders-IB) als op bovenschools niveau (bovenschools management) * doorgaande bestuurlijke schaalvergroting * een toename van de mobiliteit / profesionalisering / specialisering / competentiegericht werken * ontwikkelen naar een lerende organisatie; professionele leergemeenschap