Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING. Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Hoe ga je om met LinkedIn?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Profiel- en privacy-instellingen bijwerken j en druk daarna op F5 of klik op Diavoorstelling > Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk.
Invullen e-profiel Ga naar
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
HAAL MEER UIT LINKEDIN Natalie Rohlof Marketing en Communicatie Consultant Conclusion Corporate & Public Communication
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Het nieuwe solliciteren:
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
De dag van het solliciteren Blok 1
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
UVW LinkedIn Presentatie
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor LinkedIn gebruiken? Hoe maak je een aansprekend profiel? Digitaal netwerken: hoe doe je dat? De interactie aangaan.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Sollicitatietraining
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Introductie social media
Training: Inloggen en Zoeken
‘Boost je Business met LinkedIn’
Inleidende Module Waarom Web 2
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Training: Inloggen en Zoeken
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
LinkedIn – Je carriere start nu!
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Hoe presenteer ik mezelf online?
Sollicitatietraining
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Twitter • LinkedIn • Facebook
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Dienstverlening Krikke Consult
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING

Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen Gebruik in de praktijk Samenvatting Afsluiting

Over Peter Jansen Trainer Loopbaanadviseur Consultant Bassist “Motivatie en ambitie zijn de drijfveren van elke verandering.”

Kennismaking: stel jezelf voor! Wie ben je? Wat doe je? Waarom doe je mee aan deze workshop? Welke social media gebruik jezelf? Wat wil je leren?

Waarom netwerken? Regie over eigen werk Zelfbewust en sterker in je werk Zien eigen talenten en mogelijkheden Vergroten mogelijkheden binnen en buiten Ruimte voor eigen initiatief, onafhankelijkheid én positieve verbinding Bewust keuzes maken Solliciteren

Introductie Social media

Social Media Landscape Introductie Social media

Social Media - enkele cijfers LinkedIn bestaat sinds 2003 Mondiaal 300 miljoen gebruikers/Ned. 7,2 miljoen Vroeger: met name HBO+, inmiddels niet meer Facebook bestaat sinds 2004, in Nederland sinds 2008 Mondiaal 1 miljard gebruikers/Ned. 9 miljoen Twitter bestaat sinds 2006 Mondiaal 200 miljoen gebruikers Ned. 2,4 miljoen Introductie Social media

Waarom kiezen voor LinkedIn? Profileren Netwerk uitbreiden Snel in contact met jouw netwerk Op de hoogte blijven van ontwikkelingen uit jouw netwerk Vragen stellen Waarom interessant voor werkgevers? Waarom interessant voor werknemers? Introductie Social media

Public vs. Privacy Belangrijk: wees je bewust wat je online plaatst Twee soorten social media 1.Geheel openbaar 2.Gedeeltelijk openbaar (jij beslist wie wat ziet) LinkedIn is openbaar (jij wilt gevonden worden) Twitter ook Facebook meestal niet Introductie Social media

LinkedIn Wat je moet weten voor je begint… Introductie LinkedIn

Het doel van LinkedIn Jezelf profileren Je professionele netwerk in kaart Samenwerken Kennis delen Anderen zoeken Gevonden worden Introductie LinkedIn

Opdracht In groepen van 2-3 personen: 10 minuten Wissel uit: Gebruik je LinkedIn? Wat doe je ermee? Wat vind je interessant en wat niet? Plenair: belangrijkste vragen/suggesties worden besproken Introductie LinkedIn

LinkedIn & Personal Branding Belangrijkste vraag: Wie ben jij? Wat is je doel? Wie ben je, wat vind jij belangrijk? Wat wil je van jezelf laten zien? Wat wil jij bereiken? Let op - in je LinkedIn profiel ben je: Onderscheidend! Jezelf! Overtuigd van je kunnen! In je LinkedIn profiel moet je vlammen! Introductie LinkedIn

LinkedIn: waar wil je naar toe? Vooruitdenken Maak een profiel waarin duidelijk is waar jij naar toe wilt niet waar je NIET naar toe wilt concentreer je op de volgende stap Wees niet bang om anderen te benaderen of uit te nodigen Nodig alleen mensen uit die je ook echt kent Introductie LinkedIn

Enkele tips bij het starten van een account Zet je activiteitenmeldingen UIT. LET OP: Snel je netwerk uitbreiden? Geef LinkedIn geen toegang tot je account. Klik op overslaan Premium-account Ja/Nee (is niet gratis) Profiel in het Nederlands Begin gewoon met invullen! Niet te perfectionistisch! Introductie LinkedIn

Meest voorkomende woorden in 85 miljoen linkedin profielen Uitgebreide ervaring Innovatief, vindingrijk, vernieuwend Gemotiveerd Resultaatgericht Dynamisch, energiek, gedreven Bewezen ervaring Teamspeler Snel kunnen schakelen Probleem oplossend vermogen Ondernemend

Beginnen met invullen… Introductie LinkedIn

LinkedIn: de verschillende tabbladen Startpagina Profiel Netwerk Vacatures Interesses Introductie LinkedIn

Startpagina: Wat er staat er in? Informatie gebaseerd op beroep en titel Hoe meer jij je account vult, des te doelgerichter zal deze informatie worden Statusupdates! De activiteiten van jouw netwerk worden zichtbaar op jouw startpagina Ook jouw activiteiten!! Startpagina

Specifieke functies Zoekfunctie Envelop: postvak in Dubbelklikken Uitnodigingen Berichten weergeven en opstellen Vlag: activiteiten van anderen in je netwerk ‘+’: suggesties voor nieuwe contacten Eigen foto: al je instellingen op een rij Startpagina

Wie heeft jou bekeken? Je kan op jouw profielpagina bekijken wie jou bekeken heeft Zelf kan je natuurlijk ook anderen bekijken Kies of je zichtbaar wilt zijn, of anoniem rond wilt neuzen… Of tabblad profiel: ‘Wie heeft uw profiel bekeken’ Startpagina

Zichtbaar of niet… Klik op Instellingen Voer uw wachtwoord in (extra beveiliging) Klik op: Selecteren wat anderen zien wanneer u hun profiel bekijkt Zichtbaar Sector/Bedrijf Anoniem Startpagina

Profiel Hoe wil jij gezien worden? De profielpagina is daarom het belangrijkst Regelmatig updaten!! LinkedIn: voor wat hoort wat Door een regelmatige update kom je vaker in de zoekopdrachten naar boven! Profiel

Tabblad Profiel – meeste invulwerk… Een volledig profiel bevat in ieder geval: Een professionele titel/headline (kan meer dan één titel zijn) Goede publieke URL (zie uitleg) Samenvatting (trefwoorden) Contactinformatie i.i.g. adres, en telefoon als je snel gevonden wilt worden Werkervaring (trefwoorden!) Opleidingen & (relevante) cursussen Praktisch: verplaats eventueel blokken via de pijltjes Profiel

Jouw headline Professionele, zakelijke titel (meer dan 1) Alle titels waarop je gevonden wilt worden Niet de naam van het bedrijf waarvoor je werkt Denk aan je trefwoorden (3) Profiel

Wijzigen URL Geen cijfers achter jouw URL!! Jouw URL komt op je visitekaartje! Ga naar tabblad Profiel - > bewerken Kies een herkenbare URL: Niet: Wel: Profiel

Samenvatting Duidelijke samenvatting met voldoende trefwoorden: Hard skills (werkervaring en opleiding) Soft skills (persoonlijke kwaliteiten) Als je verschillende rollen in je Headline hebt staan, schrijf dan een korte samenvatting over elke rol Samenvatting = elevator pitch Belangrijk: je Samenvatting is samen met je Headline het onderdeel waar je het eerst op gevonden gaat worden Profiel

Vraag Wie heeft een uitgewerkt profiel op LinkedIn? Wat doe je met dat profiel? Gebruik je ook andere functies van LinkedIn? Profiel

Aanbevelingen & vaardigheden Aanbeveling: Drie aanbevelingen vragen (persoonlijk) Goede aanbevelingen, niet zoveel mogelijk aanbevelingen Aanbevelingen maken van jouw LinkedIn een openbaar getuigschrift Vaardigheden (endorsements): Benoem zelf jouw specialiteiten en vaardigheden Zodat anderen dit kunnen waarderen Profiel

Profiel: Tenslotte…. Bepaal zelf de volgorde van LinkedIn Zet het belangrijkste bovenaan Professionele titel Samenvatting Hoe moeten ze jou benaderen Werkervaring Opleidingen Nodig geen mensen uit die je niet kent Spreek altijd de waarheid Profiel

Belangrijk Een goed profiel is 100% gevuld Is waar Is foutloos geschreven en taalkundig correct Wordt regelmatig aangepast Profiel

Netwerk Wees kritisch, niet iedereen hoort in jouw netwerk Schrijf altijd een persoonlijke uitnodiging (niet de automatische variant van LinkedIn) Nodig ALLEEN mensen uit die je ook echt kent! Na drie ‘ongewenste’ uitnodigingen gaat dat netwerkprofiel op zwart Netwerk

Vacatures Tweeledige functie: vacatures zoeken (menuoptie: Vacatures vinden) en plaatsen (Talent zoeken) Gericht zoeken naar vacatures Vink aan in welke branche Welke sector Postcode Vacatures

Groepen Vraag of je erbij mag… Gesloten / open groepen Voor discussies Ontwikkelingen in de markt Voor vragen Voor banen Interesses

Bedrijven Zoek organisaties die jij interessant vindt Volg de ontwikkelingen van deze organisaties Organisaties zien door wie ze gevolgd worden, ze zullen jou dus eerder vinden Interesses

LinkedIn inzetten voor jouw loopbaan Loopbaan

Netwerken via LinkedIn Netwerken: Doel: informatie en inzicht Jezelf presenteren, jij staat centraal Gericht zoeken op LinkedIn is netwerken Solliciteren: Doel: een baan vinden De vacature staat centraal Belangrijk: 80% van de banen wordt vergeven via netwerken! Loopbaan

Netwerken via LinkedIn Eerstegraads netwerk - > zitten direct aan jou vast Je kan jouw 1 e graads netwerk in één keer informeren Zij kunnen jou introduceren bij hun netwerk (jouw 2 e graads netwerk) En vervolgens bij hun 3 e graads netwerk Loopbaan

LinkedIn - Voorbereiding op een gesprek Ga na met wie je het gesprek hebt Zoek op LinkedIn zijn/haar profiel Bekijk het profiel Bekijk het LinkedIn profiel van de organisatie Controleer voor het versturen van je cv en (sollicitatie) brief of jouw LinkedIn profiel nog up-to-date is Voeg je LinkedIn-URL toe aan je cv en je visitekaartje LinkedIn is de uitgebreide versie van jouw cv! Loopbaan

Nog vragen? Loopbaan

Wat ga je morgen doen? Schrijf voor jezelf op wat je wilt oppakken en hoe Wat heb je nodig? Wie/wat kan je helpen? Deel eventueel met anderen

Tot slot