De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sollicitatietraining

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sollicitatietraining"— Transcript van de presentatie:

1

2 Sollicitatietraining
Solliciteren, het echte werk!

3 Over Voort

4 Onze vakgebieden

5 Onze vakgebieden

6 Onze vakgebieden

7 Droomstage / Droombaan
Hoe ga je daar komen? Samenwerking Avans / Civil Engineering Tour 2017 en Voort Online personal branding Jouw brief en cv De arbeidsmarkt Case 1 ‘Het eerste contact’ Case 2 ‘De voorbereiding’ Case 3 ‘Het sollicitatiegesprek’ Case 4 ‘Onderhandeling arbeidsvoorwaarden’

8 Avans Hogschool / Civil Engineering Tour 2017
Onze samenwerking

9 Samenwerking Avans/ Civil
Reeds vele jaren sponsor van de Civil Engineering Tour Groei & vooruitgang Voort Academy Jong professional programma Vul hier de betreffende school / vereniging in Vul hier kort een beschrijving van de samenwerking toe (hoeveel jaar al samenwerking? Met welke vereniging(en) en/of docenten is er contact? Etc) Vul ook mogelijke resultaten vanuit deze samenwerking toe (hoeveel bemiddelingen zijn er al gedaan, zit er een noemenswaardig traject tussen dat leuk is om kort als voorbeeld aan te halen? etc.)

10 Online personal branding
Hoe bewust ben jij online?

11 Maak jij al indruk met je profiel?
Jouw LinkedIn profiel Maak jij al indruk met je profiel?

12 Hoe zien jullie LinkedIn profielen eruit?
Jouw LinkedIn profiel Hoe zien jullie LinkedIn profielen eruit? Volg de tips & tricks die LinkedIn zelf al geeft Verder is essentieel: Een zakelijke foto. Profielen met een persoonlijke en professionele foto worden 14x vaker bekeken Duidelijke header, werkveld en regio Opleiding en (werk) ervaring Samenvatting Let op met het vermelden van bijbaantjes bij werkervaring Volg de tips & Tricks die Linkedin al geeft Linkedin doorloopt alle stappen met je Ook laat Linkedin constant optimalisatietips zien Wat is essentieel in je profiel? Zakelijke foto Header, industrie en regio Opleiding en werkervaring Samenvatting  Kijk uit met het vermelden van bijbaantjes bij je werkervaring i.v.m. vindbaarheid. Linkedin maakt (nog) geen onderscheid tussen bijbaan en werkervaring.

13 LinkedIn en werkgevers
Hoe gebruiken werkgevers LinkedIn?

14 LinkedIn en werkgevers
Voor 80% van de werkgevers is LinkedIn het belangrijkste wervingskanaal Hoe gebruiken werkgevers LinkedIn dan? En wat betekent dat voor jou? Naar wie zijn ze op zoek? Hoe vinden zij deze professionals? Wat bekijkt een werkgever in jouw profiel? Hoe gebruiken werkgevers / recruiters Linkedin? Organisatiegroep (gerichte boodschappen, vacatures, discussies) Bedrijfspagina (nieuws en ontwikkelingen) Recruiter profiel (mogelijkheden tot direct benaderen van profielen, uitgebreidere zoekmogelijkheden) Gerichte zoekwoorden per vacature / gewenst profiel  wat doen wij wanneer mensen ons profiel hebben bezocht? (direct een bericht sturen met kunnen we iets voor elkaar betekenen) ‘Linkedin basis’ en ‘Linkedin recruiter’, de verschillen Recruiter heeft mogelijkheden tot direct benaderen ook buiten je netwerk Uitgebreidere zoekmogelijkheden Plaatsen van jobslots Beheer van je contacten (labels, projecten etc.)  Recruiter omgeving laten zien Naar wie zijn zij / wij op zoek? Welke ontwikkelingen ziet KP&T? In vacatures maar ook bij werkgevers? Waar vragen opdrachtgevers tegenwoordig naar en hoe kunnen studenten hier zelf op inspelen via Linkedin? Hoe vinden zij / wij deze professionals?  Verschillende bronnen laten zien binnen Linkedin (groepen, updates posten, zoeken)  Zoekopdracht laten zien Wat bekijkt een werkgever in jouw profiel? Vanuit eigen ervaring adviseur Solliciteren via Linkedin Solliciteer vooral via Linkedin. Zeker op vacatures die je via dat platform onder ogen krijgt. Via steeds meer website’s kun je ook met je Linkedin profiel solliciteren. De website neemt dan alle persoonlijke / contact informatie uit je profiel over of stuurt een mail met daarin alleen maar informatie vanuit je linkedinprofiel. Zorg hiervoor dan wel dat de informatie op je profiel klopt en volledig is.

15 Toon eigenaarschap over je carrière
Gevonden worden Toon eigenaarschap over je carrière

16 Hoe vindbaar zijn jullie?
Gevonden worden Hoe vindbaar zijn jullie? Waar wil je op gevonden worden? Is je profiel klaar om gevonden te worden? Hoe volledig is je profiel ingevuld? Hoe zien de teksten op je profiel eruit? Zijn de juiste trefwoorden in je profiel verwerkt? Maak jezelf zichtbaar Breid je netwerk bewust uit. Voeg connecties toe maar ga ook groepen en bedrijven volgen Laat jezelf zien door gebruik te maken van updates Waar wil je op gevonden worden?  Studenten vragen voor zichzelf te bepalen wat voor stage/baan bij welk bedrijf ze ambiëren. Laat ze bijvoorbeeld zoeken naar een dergelijke functie om inzichtelijk te krijgen wat voor zoekwoorden bij deze functie / bedrijf passen om in het profiel te verwerken Hoe volledig is jouw profiel ingevuld?  Profielen bekijken + direct tips geven. Wellicht één profiel er nog even klassikaal uitpikken. Hoe zien de teksten op je profiel eruit? Stem je profiel af op waarop je gevonden wilt worden (bedenk welke woorden een werkgever zou gebruiken om iemand te vinden voor de functie die jij ambieert?) Dit geldt niet alleen voor het gevonden worden door werkgevers. Hoe beter jouw profiel is ingevuld met woorden die jij belangrijk vindt, hoe beter Linkedin ook haar aanbod van bijvoorbeeld vacatures kan afstemmen op jouw profiel. Volledigheid van je profiel bepaalt ook wat je vindt (People you may know, Jobs you may like, Groups you may like etc.) Wat kun je extra doen om vindbaarheid te vergroten? Profiel (skills, aanbevelingen, referenties vragen, teamgenoten toevoegen aan projecten, updates posten, Engels profiel aanmaken Netwerk (aansluiten bij groepen en daar actief in participeren, bedrijven volgen, connecties uitbreiden ‘who’s viewed your profile’)

17 Zoek via LinkedIn de verbinding
Vinden Zoek via LinkedIn de verbinding

18 Wat vind je op LinkedIn? En hoe kun je slim vinden?
Carrièremogelijkheden Bedrijven Vacatures Informatie en ontwikkelingen Arbeidsmarkt Jouw vakgebied Gesprekspartners Nieuwe contacten Laat hier mogelijkheden zien van: Bedrijfspagina’s Groepen Advertenties Jobs you may like People you may know Leg het principe van boolean search uit

19 Online personal branding
Ga bewust om met je online profielen en activiteiten “Voor 80% van de werkgevers is Linkedin het belangrijkste wervingskanaal” Hoe gebruiken werkgevers LinkedIn dan? En wat betekent dat voor jou?

20 Vinden en gevonden worden
Hoe vindbaar zijn jullie? Hoe maak je jezelf vindbaar? Bepaal de voor jou relevante trefwoorden Verwerk deze op de meest bepalende plekken (header, in samenvatting etc.) Breid je netwerk bewust uit. Voeg connecties toe maar ga ook groepen en bedrijven volgen Laat jezelf zien door gebruik te maken van updates Aan de slag Volg tips & tricks die LinkedIn zelf al geeft Zorg dat je foto professioneel is Maak een friendly URL

21 Hoe maak jij indruk met brief en cv?
Jouw brief en CV Hoe maak jij indruk met brief en cv?

22 Hoe stel je een doelgerichte motivatiebrief op?
Jouw brief en cv Hoe stel je een doelgerichte motivatiebrief op? Gebruik een actieve schrijfstijl Beperk de hoeveelheid ‘ik’ maar zet organisatie en/of vacature centraal Maak duidelijk de koppeling tussen jouw ambitie, kennis & vaardigheden en het betreffende bedrijf / vacature Vergeet de ‘call to action’ niet

23 Hoe creëer je een overzichtelijk cv, afgestemd op de vacature?
Jouw brief en cv Hoe creëer je een overzichtelijk cv, afgestemd op de vacature? Beperk je cv tot maximaal 2 A4’tjes Check je cv op taal- en typefouten Zorg voor een overzichtelijk cv Opgebouwd van heden naar verleden Puntsgewijs i.p.v. verhalend Zet duidelijk je ervaring in je cv Bijbaantjes en vakantiewerk Praktijkopdrachten en projecten tijdens je opleiding

24 Jouw brief en cv CV Vermeld software- en eventuele talenkennis
Voeg iets persoonlijks toe Referenties altijd op aanvraag

25 Ga aan de slag met je eigen brief en cv
Stuur deze uiterlijk 13 februari naar En ontvang deze incl. feedback retour

26 De arbeidsmarkt Hoe ziet de arbeidsmarkt er op dit moment uit?
En via welke wegen kom je hiermee in contact?

27 De arbeidsmarkt Civiele Techniek Kom in contact Disciplines Functies
Op eigen initiatief Via je netwerk Via Voort

28 Ben je een ambiteuze denker of een ijverige doener?
Maak de test en je krijgt de uitslag in je mailbox

29 Bereid een ‘personal pitch’ voor
Vertel in 1 minuut iets over jezelf, zonder je cv ‘voor te lezen’ [Deze personal pitch ga je gebruiken in de volgende training]

30 Case 1 Het eerste contact

31 Case 1 ‘Het eerste contact’
Hoe pak je onderstaande aan? Je vindt een bedrijf heel interessant of hebt een interessante vacature gezien. Graag kom je met dit bedrijf in contact.

32 Case 2 De voorbereiding

33 Case 2 ‘De voorbereiding’
Hoe bereid je je voor op het volgende gesprek? Je hebt gesolliciteerd op de vacature van werkvoorbereider wegenbouw en je bent uitgenodigd voor een gesprek. Doel van het gesprek is dat jij en de werkgever in persoon kennis met elkaar maken. En niets is zo belangrijk als een eerste indruk. De werkgever ziet ‘het gezicht’ achter jouw cv en jij krijgt een indruk van de organisatie waar de vacature speelt

34 Het sollicitatiegesprek
Case 3 Het sollicitatiegesprek

35 Case 3 ‘Het sollicitatiegesprek’
Voer het volgende sollicitatiegesprek Je hebt je goed voorbereid en nu is het tijd voor het gesprek. [Maak tweetallen. Alle studenten links zijn sollicitant, alle studenten rechts werkgever. Bereid een aantal vragen voor die je vanuit jouw rol zou stellen. Ga vervolgens met elkaar het gesprek aan.] [Bedenk een aantal vragen die je als sollicitant kan stellen en die je van een werkgever kan verwachten.]

36 Onderhandeling arbeidsvoorwaarden
Case 4 Onderhandeling arbeidsvoorwaarden

37 Case 4 ‘Onderhandeling arbeidsvoorwaarden’
Wanneer ga je onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden? Het sollicitatietraject is goed van start gegaan. Maar er komt een moment dat ook de arbeidsvoorwaarden ter sprake (moeten) komen. Hoe pak je dat aan?

38 Meer weten? [Michiel van den Beuken] | [Manager civiele techniek]
[ ] | Vul hier je contactgegevens in

39 Vragen?

40


Download ppt "Sollicitatietraining"

Verwante presentaties


Ads door Google