1.Jos Ahlers: psycholoog, zelfstandig adviseur op het gebied van marketing en communicatie en auteur van het boek Generatie Z en de Vierde Industriële Revolutie 2.Patty van Asselt: teamleider van Business Studies bij InHolland 3.Herman van Bolhuis: o.a. oprichter 3D Makers Zone 4.Bas van Donselaar: hoofd Publiek, Communicatie en Marketing bij het Frans Hals museum 5.Egon van den Broek: assistant professor en onderzoeksdirecteur van het Center for Research on data-driven User eXperience (CRUX), beide aan de Universiteit Utrecht. Egon van den Broek 6.Marlies de Vries: organisatieadviseur, coach en counselor, eigenaar van Gloria Counseling 7.Ingrid Christoffels: onderzoeker en projectleider bij Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo)Ingrid Christoffels: 8.Dick Hulsebosch: voorzitter Centrum Management Groep Haarlem 9.Roxane van Acker: directeur Bibliotheek Zuid-KennemerlandRoxane van Acker:
de cyber mens in de slimme stad kansen & uitdagingen Egon L. van den Broek
15 juni 20163
4
Kansen Personalisatie / de gebruiker centraal Informatiefilters (weg uit de filter bubble !) Beter onderwijs Op weg naar een beter milieu (o.a. minder energie verbruik) Prettiger en veiliger vervoer … 15 juni 20165
Uitdagingen Artificiële Intelligentie (een AI butler) Afhankelijkheid, veiligheid, privacy Voorkomen van sociale uitsluiting 15 juni A wealth of information creates a poverty of attention. Herbert A. Simon, 1971
15 juni 20167
Additional slides 15 juni 20168
10
15 juni
de cyber mens in de slimme stad privé: een AI butler publiek: infrastructuur, onderwijs, bestemmingsplannen, … privaat: energie, gebouwen vervoer, … 15 juni
Kerndoelen oorspronkelijke kennis(deling), informatievoorziening ontwikkeling en educatie (incl. kunst en cultuur) het alomgevende digitale (W4) (leren) filteren (cf. filter bubble) het ervaren (Information Experience) personalisatie (en privacy) de social dimensie informatie deprivatie als nieuwe risicofactor op social uitsluiting 15 juni A wealth of information creates a poverty of attention. Herbert A. Simon, 1971
15 juni
Informatie / data veel snel verscheidenheid variatie betrouwbaarheid interactie (visualisatie) waarde 15 juni
De toekomst begint vandaag Ingrid Christoffels ecbo
21 ste -eeuwse vaardigheden Denkvaardigheden Probleemoplossen Kritisch denken Creativiteit Inter-persoonlijke vaardigheden Communicatie Samenwerking Sociaal-cultureel Intra-persoonlijke vaardigheden Meta-cognitie Zelfregulatie Ondernemendheid Digitale vaardigheden Mediawijsheid instrumentele vaardigheden informatievaardigheden
Meer lezen? begint-vandaag.aspx aal-problemen-oplossen-in-de- 21ste-eeuw.aspx _Over-de-relatie-tussen- laaggeletterdheid-en- armoede.aspx
Aanbevelingen 1.Blijf investeren in taalvaardigheid en digitale basisvaardigheden. 2.Pak een voortrekkersrol in het leren vinden van betrouwbare informatie. 3.Faciliteer fysieke ontmoetingsplekken om te leren, inspireren en creëren.
Haarlem als Kennisstad: iedereen doet mee! UNDERGROUND Universitei t Haarlem