BuSO Tongelsbos Bosstraat 2 2260 Tongerlo – Westerlo Tel. 014/53 81 80

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Basisschool “De Viertorre”
Dienst Time Out Projecten
Behandeling en begeleiding
Algemene ouderavond
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Welkom bij Leefstijl.
Enkele vragen Hoe staat de BW in laagconjunctuur tegenover langere stages, werkplekleren ? -Kennis van de mogelijkheden van stagiairs -Bij minder werk.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Structuur secundair onderwijs
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Studiedag de hoge kouter
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
opleiding : Onderwijs Assistent
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Zorgvisie van RP2.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Samen op weg.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Samen op weg.
M-decreet Een korte toelichting.
SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
AMIF Project OCMW Antwerpen
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod. Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod.
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
GO! Campus Mercurius Lommel
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
GO! Campus De Vesten Herentals
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Schooljaar met 4 periodes
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners

Infodag onderwijs Welkom!
BUSO ‘T LOMMERT Welkom iedereen op onze info-avond.
BUso ‘T lommert Welkom iedereen op onze info-avond.
Uitstroomgesprekken.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Provinciale netwerkdag warme overdracht
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Hoe volgen wij onze kinderen?
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/

 Integratie in een normaal leefmilieu  Integratie in een normaal arbeidsmilieu - aanleren beroepsvaardigheden - begeleiding via stages, ‘functioneel assessment’ voor jongeren met ASS (autisme spectrum stoornis) - begeleiding via de alternerende beroepsopleiding (ABO) of een 4 de fase = integratiefase - begeleiding via derden (o.a. Werkwinkel) met een warme overdracht naar het NEC (normaal economisch circuit)

 OV 3 type 1 : jongeren met minder mentale mogelijkheden  OV 3 type 3: jongeren met matige tot ernstige gedragsmoeilijkheden of –stoornissen én minder mentale mogelijkheden (momenteel ook ±10 % randnormaal tot normaal begaafden)  Jongeren met ASS: met type 1 of type 3 attest

 BGV (beroepsgerichte vorming): ◦ op maat van het beroepsprofiel ◦ beroepsopleiding op assistent-niveau ◦ via buitenschoolse arbeidstrainingen werken aan een realistische vakopleiding  ASV (algemene en sociale vorming): ◦ taal, rekenen, maatschappelijke vorming ◦ thema’s en projecten ◦ aangepaste lesmethoden voor o.a. sociaal- emotionele opvoeding en leren ‘leren’

 Observatiefase1 ste jaar  Opleidingsfase2 de en 3 de jaar  Kwalificatiefase4 de en 5 de jaar  Integratiefase of ABO6 de jaar

jaarASVMVLOGODSBGV O -jaar de jaar de jaar de jaar de jaar de jaar

 Attest  Attest verworven bekwaamheden  Getuigschrift verworven competenties ◦ metselaar –> metserdiender ◦ werkplaatsschrijnwerker –> manuele houtbewerker  Kwalificatiegetuigschrift = 2 de graad beroepsonderwijs  Bijkomende opleidingen: VCA en/of rijbewijs

knelpuntberoepen grote afzetmarkt differentiatiemogelijkheden enige opleiding in het onderwijslandschap

 Paramedisch d.m.v. logopedie  en kinesitherapie:  - therapeutisch  - klasgeïntegreerd  time-out coach  leerlingbegeleiding  interne AUTI - begeleider

 school = samen-leven  jongeren begeleiden  relatiebekwaamheid  aanvaardingsproces  conflictsituaties  tewerkstelling  respect

Soorten ondersteuning bij moeilijk gedrag  Individuele gesprekken  Onthaal nieuwe leerlingen  Interventieprocedure doorheen de hele school  Contacten leggen met ouders of externen  Aanmoedigingskaarten  Gedragskaarten  Time-out werking  warme / koude  time- out d.m.v. beweging  Boerderijwerking met o.a. asinotherapie  …

 leerkracht  leerling  ouders Algemene doelstelling : Leerlingen met een diagnose ASS vanuit een geïntegreerde werking met aangepaste werkvormen en hulpmiddelen zo optimaal mogelijk voorbereiden om zo de stap te kunnen zetten naar het beroepsleven.

Enkele voorbeelden :  stappenplannen in o.a. de werkhuizen  auti-vriendelijke werkbladen en stageboekjes  gebruik van time timers  structureren van lokalen en werkhuizen  sensorische aanpassingen bv. verplaatsbare schermen in werkhuizen / klaslokalen  aangepaste stages in bedrijven  functioneel assesment  …  ‘t Boshoeveke: asinotherapie

 Uitgebreidere intakegesprekken  Explicietere voorbereiding inzake stagekeuze en werk  Nieuwsbrief

◦ Start in het schooljaar 2013 – 2014 ◦ Voor de doelgroep OV 4 type 3 d.w.z. voor jongeren met normale tot randnormale begaafdheid maar met sociaal-emotionele problemen of stoornissen (al dan niet gecombineerd met ASS) ◦ Voor de eerste graad BSO, nl. 1B en BVL ◦ Voor de tweede graad plant, dier en milieu

 Doelstelling: ◦ Eerste graad hier op de campus houden, kleinschaligheid bewaren! ◦ Tweede graad, daar waar mogelijk, samen lessen laten volgen met de leerlingen van KOGEKA, afdeling plant, dier en milieu maar met de ondersteuning vanuit de OV 4 school ◦ Derde graad, streven naar een inclusie – verhaal met het GO, met de ondersteuning daar waar nodig is vanuit de OV 4 school of vanuit GON