BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
Integratie in een normaal leefmilieu Integratie in een normaal arbeidsmilieu - aanleren beroepsvaardigheden - begeleiding via stages, ‘functioneel assessment’ voor jongeren met ASS (autisme spectrum stoornis) - begeleiding via de alternerende beroepsopleiding (ABO) of een 4 de fase = integratiefase - begeleiding via derden (o.a. Werkwinkel) met een warme overdracht naar het NEC (normaal economisch circuit)
OV 3 type 1 : jongeren met minder mentale mogelijkheden OV 3 type 3: jongeren met matige tot ernstige gedragsmoeilijkheden of –stoornissen én minder mentale mogelijkheden (momenteel ook ±10 % randnormaal tot normaal begaafden) Jongeren met ASS: met type 1 of type 3 attest
BGV (beroepsgerichte vorming): ◦ op maat van het beroepsprofiel ◦ beroepsopleiding op assistent-niveau ◦ via buitenschoolse arbeidstrainingen werken aan een realistische vakopleiding ASV (algemene en sociale vorming): ◦ taal, rekenen, maatschappelijke vorming ◦ thema’s en projecten ◦ aangepaste lesmethoden voor o.a. sociaal- emotionele opvoeding en leren ‘leren’
Observatiefase1 ste jaar Opleidingsfase2 de en 3 de jaar Kwalificatiefase4 de en 5 de jaar Integratiefase of ABO6 de jaar
jaarASVMVLOGODSBGV O -jaar de jaar de jaar de jaar de jaar de jaar
Attest Attest verworven bekwaamheden Getuigschrift verworven competenties ◦ metselaar –> metserdiender ◦ werkplaatsschrijnwerker –> manuele houtbewerker Kwalificatiegetuigschrift = 2 de graad beroepsonderwijs Bijkomende opleidingen: VCA en/of rijbewijs
knelpuntberoepen grote afzetmarkt differentiatiemogelijkheden enige opleiding in het onderwijslandschap
Paramedisch d.m.v. logopedie en kinesitherapie: - therapeutisch - klasgeïntegreerd time-out coach leerlingbegeleiding interne AUTI - begeleider
school = samen-leven jongeren begeleiden relatiebekwaamheid aanvaardingsproces conflictsituaties tewerkstelling respect
Soorten ondersteuning bij moeilijk gedrag Individuele gesprekken Onthaal nieuwe leerlingen Interventieprocedure doorheen de hele school Contacten leggen met ouders of externen Aanmoedigingskaarten Gedragskaarten Time-out werking warme / koude time- out d.m.v. beweging Boerderijwerking met o.a. asinotherapie …
leerkracht leerling ouders Algemene doelstelling : Leerlingen met een diagnose ASS vanuit een geïntegreerde werking met aangepaste werkvormen en hulpmiddelen zo optimaal mogelijk voorbereiden om zo de stap te kunnen zetten naar het beroepsleven.
Enkele voorbeelden : stappenplannen in o.a. de werkhuizen auti-vriendelijke werkbladen en stageboekjes gebruik van time timers structureren van lokalen en werkhuizen sensorische aanpassingen bv. verplaatsbare schermen in werkhuizen / klaslokalen aangepaste stages in bedrijven functioneel assesment … ‘t Boshoeveke: asinotherapie
Uitgebreidere intakegesprekken Explicietere voorbereiding inzake stagekeuze en werk Nieuwsbrief
◦ Start in het schooljaar 2013 – 2014 ◦ Voor de doelgroep OV 4 type 3 d.w.z. voor jongeren met normale tot randnormale begaafdheid maar met sociaal-emotionele problemen of stoornissen (al dan niet gecombineerd met ASS) ◦ Voor de eerste graad BSO, nl. 1B en BVL ◦ Voor de tweede graad plant, dier en milieu
Doelstelling: ◦ Eerste graad hier op de campus houden, kleinschaligheid bewaren! ◦ Tweede graad, daar waar mogelijk, samen lessen laten volgen met de leerlingen van KOGEKA, afdeling plant, dier en milieu maar met de ondersteuning vanuit de OV 4 school ◦ Derde graad, streven naar een inclusie – verhaal met het GO, met de ondersteuning daar waar nodig is vanuit de OV 4 school of vanuit GON