Voorlichting VKB Bijeenkomst Armoedepact Veendam, Pekela & Bellingwedde Dinsdag 13 november 2012
Wat biedt de Volkskredietbank -Preventie en voorlichting -Budgetbeheer -Kredietverstrekking -100% afbetalingsregelingen -Schuldregeling/bemiddeling -Artikel 285 verklaring WSNP -Beschermingsbewind
Dienstverlening VKB Uitgangspunten bij de dienstverlening -Alle inwoners kunnen zich melden voor SHV -Geen wachtlijsten -Verantwoordelijkheid klant -100% afbetalen staat voorop -Centrale locatie met decentrale loketten
Klantgegevens VKB Gegevens 2012 ( ) 2332 klanten in Budgetbeheer 441 klanten in Kredietverstrekking 271 klanten in Beschermingsbewind 181 klanten betaald inkomensbeheer
Klantgegevens VKB Meer klanten melden zich bij de VKB Gemiddeld € Schuld bij 6 Schuldeisers Schuld klant niet op te lossen bij ongeveer 30 % van de klanten: -Eerdere schuldsanering/WSNP -Psychosociale problematiek -Niet saneerbare vorderingen
Trends in SHV -Meer klanten met inkomen uit arbeid -Eigen woningbezit neemt toe -Aantal ex-ondernemers neemt toe -Meer gezinnen met financiële problemen -Druk op overheidsfinanciën -Focus op efficiëntie van SHV -Bestuur VKB ziet focus op effectiviteit SHV
Kansen in samenwerking -Vroegsignalering voorkomt hogere schulden -Voorkomen (maatschappelijke) kosten - Afstemmen intensiteit van hulpverlening -Schulden van invloed op gedrag klant -Gedrag klant van invloed op effectiviteit SHV
VRAGEN?