DIY MET KUNSTENAARS MAAK EEN POSTER MET PHILIPPE APELOIG Zie notities voor meer informatie voor de docent
WAT? DIY staat voor Do It Yourself. In deze reeks filmpjes ga je zelf aan de slag met opdrachten die worden gegeven door bekende Nederlanders die gebaseerd zijn op het werk van beeldende kunstenaars. In deze les is het de beurt aan rapper Akwasi, misschien ken je hem wel van tv en zijn muziek. Hij geeft een opdracht die verbonden is aan de ontwerper Philippe Apeloig.
MADE BY: BLIKOPENERS De Blikopeners zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud die een bijbaan hebben in het Stedelijk Museum. Met hun rondleidingen, workshops en evenementen geven ze hun eigen blik op kunst. Het filmpje dat je zo gaat bekijken is door hen gemaakt. Eén van de Blikopeners Foto: Tomek Dersu Aaron
VIDEOCLIP
Akwasi zegt: “Maak een poster.” Maak een poster met behulp van typografie die vertelt wie jij bent. DE OPDRACHT
OVER DE KUNSTENAAR Philippe Apeloig (1962): -Geboren en opgegroeid in Parijs. -Heeft gestudeerd aan de kunstacademie voor toegepaste kunst. -Grafisch ontwerper bij het Louvre. -Vertelt een verhaal met de vormgeving van tekst, ook wel typografie genoemd.
WAAR GAAT DEZE POSTER OVER? WARMING UP:
LESS IS MORE © studio Anthon Beeke WARMING UP:
WELK BEELD WEG? WARMING UP: Charles Loupot, Le café Martin, 1929 c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam Michel Quarez, La Baleine, 1996, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam Henryk Tomaszewski: Irkucka Historia, 1967 c/o Pictoright Amsterdam 2004
WARMING UP: Welk lettertype past bij wie? Maak duo’s en kies op de website van Apeloig een lettertype dat bij de ander past.
WARMING UP: KIJK ONDERSTAANDE VIDEO TER VOORBEREIDING OP DE VOLGENDE OPDRACHT
WARMING UP: MAAK EEN SHOCKEREND ALFABET, EEN ALFABET VOOR HET JAAR 3000.
DO IT YOURSELF MAAK JE POSTER!
NU GAAN WE HET TESTEN! Heb je met behulp van je poster kunnen laten zien wie je bent? Hang alle posters op, bekijk ze allemaal en schrijf op welke poster van wie is. EN NU!?
WAT HEB IK HIERAAN? Je kunt meerdere ideeën bedenken en die omzetten in een grafisch ontwerp. Je onderzoekt een poster en typografie als een uitdrukkingsvorm. Je onderzoekt de relatie tussen vormgeving en het vertellen van een boodschap.