ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Narcose door middel van een prikje
Leerlingbemiddeling / mediation
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Opkomen voor jezelf.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Zes denkhoeden De Bono Gebruik
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Maatschappelijke stage
Proefkonijnen.
Zelfstandig werken Groepen 3.
5 manieren van praten over de dood
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
De Topklas.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Iedereen gebruikt social media.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Welkom op onze thema-avond
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Beleid en regelgeving Les 2.
De gemiddelde leerling…
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Liefde en relaties.
‘Tucht’? 1.
Exodus 18: De hele dag kwamen lange rijen mensen bij Mozes.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
DA dag april 2016.
Efeziërs 6: 5-9 Gehoorzaam je baas, zoals je ook naar Christus luistert: met eerbied en met heel je hart. Doe niet net alsof je je best doet en gehoorzaam.
Commissie voor vrijwilligerswerk
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Trauma sensitief lesgeven
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
GEESJE CLAASJE BRAM TJERK EELCO
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!

Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Begeleiden 8 februari 2016.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
De schrijver mee op reis
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Onze school is een KiVa-school!.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
5 valkuilen & Tips.
Liefde en relaties.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Project gamemarket Les 1.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen

Workshop Motivatie: wat weet een jong kind hier zelf van? Hoe werkt het: motivatie, en wat is de rol van belonen? Een 'paspoort' samenstellen

Wat wil het kind?

Motivatie Mensen kunnen iets om twee redenen doen, zeggen veel psychologen: omdat ze het zelf écht willen, of omdat er iets in de wereld is dat hen ertoe drijft (ze krijgen er geld voor, hun baas verwacht het van hen, ze vinden dat het hoort)

Beloning Dingen voor een ander doen omdat je het leuk vindt om iets voor diegene te doen Vaak is dat omdat iemand dan iets positiefs tegen je zegt Of het levert je iets op Het idee is dat veel gedrag in eerste instantie van buitenaf aangestuurd wordt

Versterkers Activiteiten – iets voor je doen Sociaal – complimentje Materiaal – sticker Ruilen – stempels verzamelen voor....

Hoe werkt het voor jou? Wat motiveert deze leerling? Gesprekje aangaan Voorbeelden geven Tijdsplan maken Een 'paspoort' samenstellen

Wat is een Pijnpaspoort? Het Pijnpaspoort is een boekje waarin een kind zijn eigen gewoontes en wensen kan opschrijven Bij een onderzoek of behandeling kan hij of zij het Pijnpaspoort aan de dokter of verpleegkundige laten lezen Hij of zij kan dan rekening houden met hoe het kind het graag zou willen

Wanneer krijgt het kind een Pijnpaspoort? Om een Pijnpaspoort in te kunnen vullen, moet het kind wel al een beetje weten wat hem of haar helpt Wat zijn zijn of haar eigen wensen en gewoontes? De pedagogisch medewerker op de afdeling bekijkt samen met het kind (en de ouders) of het Pijnpaspoort hem of haar kan helpen

Wat staat er in het Pijnpaspoort? De bladzijden in het Pijnpaspoort hebben allemaal verschillende kleuren, dat maakt het voor de mensen in het ziekenhuis gemakkelijk om iets op te zoeken: Blauw: wie ben ik en stempels verzamelen Paars: mijn manier: zo doe ik dat (als ik pijn heb of bang ben) Rood: prikken (voor verschillende soorten prikken kun je verschillende dingen invullen) Groen: onderzoek en behandeling (voor verschillende onderzoeken of behandelingen kun je verschillende dingen invullen) Oranje: narcose en uitslaapkamer Geel: tips, reisverhalen en complimenten verzamelen

Motivatie bij dyslexiebehandeling (Pijn)paspoort als uitgangspunt Hoe houdt het kind de behandelingen vol? Wat houdt hem of haar bezig? Plan maken voor 6 weken, evalueren en opnieuw een plan vaststellen

En nu zelf aan de slag Versterkerslijst aanvullen Schets van paspoort maken in groepje