Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
Advertisements

Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
The Netherlands organisation for health research and development Kostenbesparing door (de) implementatie: een krachtige strategie.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
In het bestuursakkoord
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Ouderenpsychologie: een divers vak Angeline Swank
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
De klinisch verloskundige Van nu en de nabije toekomst!
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Ergotherapie bij CVA Kwaliteitseisen of -wensen? Symposium Organisatie en financiering van de CVA zorg, op naar 2020 Theo van der Bom MBA, directeur-bestuurder.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
psychische zorg voor kinderen en jeugdigen
Professionalisering Sociaal Werk
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Jeugd-GGZ binnen de jeugdzorg
Met Minder Meer en Beter
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Dyslexie in Transitie Plan van aanpak Aanbesteding innovatie ambulante jeugdhulp Gemeente Sittard-Geleen April 2015.
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Zorgpad Palliatieve zorg
De migrantenpoli nu, en in de toekomst
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Hoe volgen wij onze kinderen?
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011

Kwaliteitsinstituut Dyslexie Kwalitatief en kwantitatief monitoren dyslexiezorg Hoe wordt voorzien in diagnostiek en behandeling protocol CVZ Kwaliteit monitoren via visitatie en databank Benchmarken Evaluatie Dyslexiezorg (Deloitte) Evaluatie van de kwaliteit van de behandeling Uiteindelijk doel: (mede) verbeteren van dyslexiezorg

Onderzoek naar kwantiteit en kwaliteit

Behandelaars dyslexiezorg Hoofdbehandelaars Mede-behandelaars Dilemma Standpunt en handelwijze KD

Hoofdbehandelaars BIG geregistreerde GZ-psychologen NIP geregistreerde Kinder- & Jeugdpsychologen NVO geregistreerde Orthopedagogen Generalist NB: NIP Onderwijspsycholoog (nabije toekomst)

Medebehandelaars in dyslexiezorg Staan in een GEZAGSVERHOUDING tot de hoofdbehandelaar (dit i.t.t.’verlengde arm-constructie’) Hebben géén gezagsverhouding met de school waarop het kind zit Hebben aantoonbaar ervaring met behandelen in de zorg

Essentieel: bekwaam in het uitvoeren van goede dyslexiebehandeling Logopedisten (cono) –Vooral brede taalexpertise (w.o. lezen en spellen door de aanvullende opleidings- en ervaringseisen), kennis van onderwijsprotocollen Leesproblemen en Dyslexie (PO-VO- MBO-HO), –veelal minder op de hoogte van schools handelen, mede ook omdat samenwerking met school niet bekostigd wordt Dyslexiespecialisten Master-SEN (niet-cono) –Expertise op het gebied van lezen/spellen : (remediale en behandelmethoden, kennis van onderwijsprotocollen Leesproblemen en Dyslexie (PO-VO-MBO-HO) –deskundig op het gebied van schools handelen en (micro-meso-macro) Andere medebehandelaars: orthopedagogen (cono), taalkundigen ( niet-cono ), enzovoorts. Expertise medebehandelaars

Dilemma CONO-lijst (DBC)

Dilemma: medebehandelaar ZN wijst RT’er af als mede-behandelaar (immers niet op DBC-conolijst: dus: géén mede-behandelaar in 2 de lijns GGZ) Vooralsnog respecteert KD dit besluit. Echter, wel REGISTER Medebehandelaarsregister, versie_4.pdf KD biedt registratielijst m.b.t. Monitoring en Evaluatie VWS Eind 2011 : Verdere besluitvorming m.b.t. medebehandelaar n.a.v. resultaten van evaluatie VWS

Handelwijze KD KD gaat voort met monitoren deskundigheid en kwaliteit hoofd-/medebehandelaars dyslexiezorg : Opleiding, scholing en professionalisering van medebehandelaar én hoofdbehandelaar Kwaliteitsbewaking: hoe regelt de hoofdbehandelaar de supervisie en behandelintegriteit (visitatie) Eisen m.b.t. gezagsverhouding van hoofd- en mede- behandelaar en de school waarop het kind zit

Oproep KD → Behandelaars Verdere ontwikkeling m.b.t. de benodigde competenties voor kwalitatief goede dyslexiezorg Focus op: ‘wat werkt’ bij dát kind in díe context (school, thuis, externe ketenpartners) Vorm kwaliteitskringen en leergemeenschappen om van elkaar te leren (multidisciplinair)

Oproep KD → Opleidingen De bestaande HBO- en Universitaire opleidingen voorzien onvoldoende in behandelexpertise voor dyslexiezorg (dit geldt zowel voor hoofd- als mede-behandelaars) Er is nood aan een (academische) opleiding tot behandelaar dyslexiezorg (ter verdere professionalisering van het beroep van Dyslexiebehandelaar in de Zorg Oproep aan Hogescholen én Universiteiten hierin gezamenlijk op te trekken (vóór eind 2011)

Post-master behandelaar dyslexiezorg

Vragen?