Blackbox-project Een geregistreerde kassa voor de horeca
Inhoud De geregistreerde kassa met blackbox? Effect op onderneming Hoe dit aanpakken?
DE GEREGISTREERDE KASSA MET BLACKBOX Deel 1
Voor wie? Minstens 10% van de omzet is voeding die ter plaatse wordt geconsumeerd Zo ja: kassa Zo nee: BTW-briefje voor voeding ter plaatse en de daarbij horende dranken
Voor wie? Restaurant, brasserie, … (Eet-)café´s: 10%-regel Frituren, broodjeszaken, pita, …: 10%-regel Hotels Traiteurs en feestzalen
Wat? Twee onderdelen: – Kassasysteem – Fiscale controle module – Fiscale data module – VAT Signing Card Onlosmakelijk met elkaar verbonden
Kassasysteem verplichte functies Onveranderlijkheid van de ingebrachte gegevens Bewaring van alle ingebrachte gegevens in een elektronisch journaal of journaalbestand Btw-ticket (doorlopend genummerd) Z-rapport / X-rapport Registratie van alle gesimuleerde dienstprestaties uitgevoerd in vorming of pro forma
Fiscal Data Module verplichte functies Registreren + Bewaren 8 jaar 4 poorten: - VAT Signing Card - kassasysteem - fiscale controle - elektronisch journaal/journaalbestand (opt) Datum, uur en seconde van aanmaak ticket
Ticket 3 soorten “events”: NORMAL TRAINING PRO FORMA 2 soorten transacties: SALES REFUND 2 PLU’s: ARBEID IN en ARBEID UIT
Afdrukken ticket Alleen indien aangesloten aan FDM “BTW-TICKET” of “DIT IS GEEN GELDIG BTW- TICKET” Alle correcties en terugnames zichtbaar op ticket Identiteit van o.m. belastingplichtige, gebruiker, kassasysteem …
Gebruikersregistratie Gebruiker: persoon die handelingen stelt INSZ-nummer Registratie van personeel? (zie later)
Hoe van start gaan? STAP 1Bent u “kassaplichtig of niet? STAP 2Registreer u tussen 1 januari en 30 april 2013 bij de FOD Financiën STAP 3Ga met registratienummer naar kassaverdeler en koop gecertificeerde blackbox en (indien nodig) gecertificeerde kassa. STAP 4Vraag uw gratis VAT Signing Card aan bij FOD Financiën STAP 5Bestel “voldoende” BTW-bonnetjes bij erkende drukker INFOHOU IN HET OOG!!!
IMPACT OP ONDERNEMING Deel 2
De kassa komt op 1 juli 2013… De kassa is – Onherroepelijk – Onvermijdelijk Alle ontvangsten worden officieel. Bedrijfsvoering moet professionaliseren.
Voordelen van de kassa Eerlijke concurrentie in de horeca Geen energie steken in constructies Omzet staat vast Geen angst voor controles Kassa is instrument voor professioneel beheer Maar… … het moet mogelijk zijn…
Arbeidsintensieve sector Een horeca-onderneming is arbeidsintensief Arbeid is niet vervangbaar – Niet delocaliseerbaar – Niet automatiseerbaar Arbeid is zeer duur DUS: hét probleem bij professionalisering is de loonkost
Voorbeeld 1: 84/16 A (=B+C) Huidig totaal B Aangegev en gedeelte C Niet aangegeven gedeelte Cbis Verwit gedeelte D (=B+Cbis) Nieuw totaal E (=D-A) Verschil €%€% Bruto omzet Netto aankopen , , Bruto personeelskost , , Bedrijfsresultaat
Voorbeeld 2 Kok: Brutoloon van € 2437,92 Enveloppe van € 1527,99 Totaalkost: € 5289,50 Na verwitting: € 9427,11 (+ 78%)
HOE DIT AANPAKKEN? Deel 3
Hoe dit aanpakken? Wat doet Horeca Vlaanderen? Wat doet de overheid? Wat kan de ondernemer doen?
Wat doet Horeca Vlaanderen? Het “Blackbox-project”: Sensibiliseren Vormen, ondersteunen en begeleiden Steun vragen bij de overheid
Sensibiliseren TIJDIG INFORMEREN VAN DE SECTOR Sinds Horeca-expo Krant, Echo, brochure, … Blackboxsessies over het ganse land
Vormen, ondersteunen en begeleiden : Wetgeving GPS-toolkit Sociale en fiscale tips Laatste nieuws Opleidingen: vanaf najaar Sociaal Economisch Persoonlijke begeleiding: vanaf najaar
Steun vragen bij overheid Nota voor rendabele horeca Voortdurend overleg met ganse regering Parlementaire werkgroep Resultaat?
Wat doet de overheid? Federaal BTW-verlaging Horeca-plan Vlaams Peeters: steun voor ondernemerschap Agentschap Ondernemen Lokaal: praat met uw gemeente!
Horeca-Plan Gelegenheidsarbeid 100 dagen voor werkgever; 50 dagen voor werknemer Sociale bijdragen » Uurforfait: bijdrage op €7,5 (max. zes uur) » Dagforfait: bijdrage op €45 Fiscaal: » Bevrijdende voorheffing van 33% Registratie van extra’s: » Per uur in geval van uurforfait » Aanwezigheid in geval van dagforfait Vanaf 1 januari 2013
Horeca-plan
Lastenverlaging voor vast personeel Voor onderneming met maximum 20 werknemers Voor 5 werknemers naar keuze: » Verlaging sociale bijdragen met €500 per werknemer » Verlaging met €800 per werknemer <26 jaar Voorwaarde: aanwezigheidsregistratie van alle personeel Vanaf invoering kassa
Evaluatie Horeca-plan Overheid zal uw probleem niet oplossen Veel onduidelijkheden blijven: Maatregel studentenarbeid? Grens van 20 werknemers? Voortbestaan andere extra-systemen? Combinatie met andere lastenverlagingen? Hoe overuren betalen? … Horeca Vlaanderen streeft naar een verbeterd plan!
WAT TE DOEN IN DE HORECA? Deel 4
Wat kan de ondernemer doen? Maak een financiële foto van uw zaak Bv met GPS Toolkit Welke maatregelen nemen? Arbeidsefficientie Fiscale en sociale “engineering” Organisatie van de onderneming Prijzenbeleid Marketing Welke overheidsmaatregelen kan je gebruiken? …
Wat kan de ondernemer doen? Welke stappen te zetten? Volg opleiding Laat u begeleiden Wie kan u helpen? Horeca Vlaanderen: vragen Agentschap Ondernemen Sociaal secretariaat/boekhouder Guidea/Consultant
Al uw vragen: