Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?
Advertisements

Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Werken met de BaSO-fiche
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Project “Netoverstijgende Samenwerking” Programma “Onderwijsaanbod” GO!2020.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
De Modernisering van het secundair onderwijs
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
De modernisering van het secundair onderwijs
Kiezen voor keuzedelen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Uitstroomgesprekken.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Infosessie Modernisering SO
‘Naar het Secundair Onderwijs’
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Het Secundair Onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Modernisering Secundair Onderwijs
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply

Inhoud Wat voorafging Bespreking conceptnota’s 31 mei 2016 (luik SO) Hoe hiermee verder?

Korte historiek 2002: Accent op Talent (minister Vanderpoorten) Centrale pijlers waren: o anders leren, anders werken --- zie o.m. nieuwe ET en werkplekleren/duaal leren nu o anders besturen --- zie o.m. BOS nu o anders kiezen --- zie o.m. OLB nu o anders vernieuwen: bottom-up initiatieven stimuleren en faciliteren 2 lichtingen proeftuinen rond onderwijsinnovatie (Vanderpoorten en Vandenbroucke)

Korte historiek 2009: het rapport Monard (minister Vandenbroucke) 2010: oriëntatienota minister Smet en hadden we prioritaire nascholingstrajecten rond competentiegericht leren, werkplekleren, differentiatie … 2013: het Masterplan hervorming SO: een groot aantal maatregelen voor o.m. BaO en SO waarvan vele uitgevoerd werden, in uitvoering zijn of nog zullen uitgevoerd worden. 2016: conceptnota met focus op de architectuur (was in het masterplan voorzien om op te leveren in het voorjaar 2016)

De inhoud van de architectuurnota’s

Inhoudelijk overzicht 1 e graad secundair onderwijs  drie beheersingsniveaus van de eindtermen: basisgeletterdheid (doelen die elke leerling moet halen), minimumdoelen (die de grote meerderheid moet halen) en uitbreidingsdoelen (die zo veel mogelijk leerlingen moeten halen).  geen brede eerste graad, wel een oriënterende. In het eerste jaar krijgen leerlingen net zoals nu 27 uur algemene vorming.  Daarbij komt er een keuzegedeelte van 5 lesuren in het eerste jaar. Hier kunnen leerlingen kiezen om nieuwe vakken te verkennen, kennis bij te spijkeren of te verdiepen.

Inhoudelijk overzicht  Op het einde van het eerste jaar krijgt een leerling een A-attest (eventueel met verplichte remediëring) of uitzonderlijk een C- attest. Een B-attest kan niet, herexamens kunnen wel.  In het tweede jaar wordt het keuzegedeelte uitgebreid tot 7 lesuren. Die kunnen opnieuw zowel verdiepend als remediërend zijn.

Inhoudelijk overzicht 2 e en 3 e graad secundair onderwijs  Er komen 8 studiedomeinen in plaats van de huidige 29 studiegebieden. Dat betekent dat sommige studierichtingen zullen verdwijnen en andere een andere inhoud zullen krijgen. STEMSport Economie en organisatieLand- en tuinbouw Kunst en creatieVoeding en horeca Bouwen en WonenZorg en welzijn

Inhoudelijk overzicht  Binnen die domeinen zitten leerlingen samen naargelang de richting de leerlingen voorbereidt op hoger onderwijs (in aso, tso en kso), de arbeidsmarkt (bso en buso) of beide keuzes openlaat (tso).  De opdeling aso-bso-tso-kso blijft behouden. Scholen kunnen er wel voor kiezen om domein- of campusschool te worden. Dat betekent dat ze respectievelijk binnen één of meerdere studiedomeinen een samenhangend geheel van studierichtingen aanbieden op verschillende abstractieniveaus. Die scholen krijgen een financiële bonus voor moderne technische uitrusting.

Bemerkingen/valkuilen  Het verlaten van het concept ‘domein’: die 8 studiedomeinen zijn nieuwe studiegebieden (die tot nog toe het ordeningskader zijn van BSO-, TSO- en KSO-opleidingen), de ASO-opleidingen vallen inhoudelijk buiten de domeinen in het voorstel. Het concept 'domein' omvatte namelijk ook doorstroomgerichte opleidingen die een inhoudelijke verwantschap met de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktgerichte opleidingen vertoonden.  Het is onduidelijk waarom sommige opleidingen behouden worden en andere verdwijnen, de criteria ontbreken.  De integratie van BuSO OV3 is bedroevend (basis EBK’s VKS2): een kolom erbij kan tellen vanuit het perspectief inclusief onderwijs en inclusieve arbeidsmarkt …  Invulling keuzegedeelte 1 e graad?

Opportuniteiten Toch zien we ook enkele opportuniteiten:  De minister benoemt het voorstel van matrix als een eerste worp: de onderwijsverstrekkers zullen ruim inbreng hebben bij de kwaliteitscheck van dit voorstel.  De figuur van curriculumdossier wordt expliciet vermeld: dit betekent dat er ruimte zal zijn om netoverschrijdend het ‘wat’ vast te leggen en nadien werk te maken van nieuwe opleidingsconcepten.

Hoe gaat het nu verder? Eindtermen Architectuur SO

Eindtermen  Op 16 juni 2016: overleg in de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement met ‘experten’ eindtermen van de verschillende onderwijsverstrekkers (via Vlor) over het design van de eindtermen  Communicatie eerstdaags vanuit kabinet i.v.m. verdere procedure actualisering eindtermen in opvolging van het maatschappelijk debat

Architectuur SO  15 juni 2016: ronde tafel matrix onderwijsverstrekkers (afzonderlijk ook met sectoren en sociale partners) – bedenkingen/alternatief tegen 15 september aan kabinet bezorgen  22 juni 2016: start van het netoverschrijdend bespreken van de architectuur  Eens de architectuur vastligt: starten met het ontwikkelen van netoverschrijdende curriculumdossiers + groeipaden in scholengemeenschappen uittekenen richting domein- en campusscholen

Mogelijke stappen? Raadsnota ‘Een structuur voor scholen(gemeenschappen) in het SO Het strategisch plan GO!

Raadsnota ‘Een structuur voor scholen(gemeenschappen) Mogelijke schoolconcepten: Doorstroomgerichte school Arbeidsmarktgerichte school Domeinschool

Raadsnota ‘Een structuur voor scholen(gemeenschappen) Campusschool

Raadsnota ‘Een structuur voor scholen(gemeenschappen) Qua schoolconcepten geeft het GO!, vanuit het PPGO!, de voorkeur aan domein- en campusscholen:  Omdat de regionale en lokale context van scholen verschilt, zal het schoolconcept niet in alle scholengroepen hetzelfde zijn en zal de transitie een aanpak op maat vergen.  Een optimaal schoolconcept moet doordacht en planmatig uitgetekend worden en voor elke school of scholengemeenschap in een groeipad worden uitgezet, waarbij de vrije keuze gewaarborgd moet blijven.  Men kan een domeinschool organiseren op het niveau van één school of op het niveau van een cluster van scholen maar men kan ook opteren om verschillende domeinen te organiseren hetzij op het niveau van een scholengemeenschap hetzij over de grenzen van verschillende scholengemeenschappen heen.

Raadsnota ‘Een structuur voor scholen(gemeenschappen) Vanuit de centrale diensten van het GO! wordt aan scholen, scholengemeenschappen en scholengroepen vraaggerichte ondersteuning geboden bij het herschikken van hun onderwijsaanbod om te evolueren naar een van de twee schoolconcepten die het GO! verkiest.

Strategisch plan GO! Bij strategische doelstelling 2 “Het GO! garandeert kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen”, ligt de focus bij de operationele doelstellingen op  De implementatie van de architectuur SO  Samenhang tussen de eindtermen en de curriculumdossiers  Onderwijsloopbaanbegeleiding

Rol van de scholengemeenschap  Belangrijk om in de scholengemeenschap het gesprek te voeren rond de uitbouw van de 1e graad en hoe de bovenbouw te organiseren  Vanuit de centrale diensten zijn Hilde De Meyer( B&S) en Els Supply (OOP) bereid om met uw scholengemeenschap mee een groeipad uit te tekenen, i.s.m. de regio-begeleider (PBD). Gelieve uiterlijk op 30/06/16 mee te delen wanneer dit kan worden ingepland in het schooljaar

Vragen? Contactgegevens: