Cliënten Over Kwaliteit (COK)
Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training, ondersteuning cliëntenraden, cliëntvertrouwenspersonen.
Lichamelijke beperking/ Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH) 3 zorgvormen: 25 Activiteitencentra 35 Woonlocaties 16 teams Ambulante Dienstverlening ca cliënten, medewerkers Over InteraktContour (2)
Over InteraktContour (3)
Onderwerpen: Cliënten Over Kwaliteit Doel Uitgangspunten Werkwijze Resultaten Kosten Toekomst Vragen?
Doel 1.Inzicht krijgen in: Oordeel van cliënten over de kwaliteit van zorg en bestaan (wat vinden cliënten?) Achterliggende meningen, ervaringen, behoeften en wensen (waarom vinden cliënten dat?) 2.Vaststellen van concrete verbetersuggesties/ het opstellen van een verbeterplan.
Uitgangspunten (1) Cliënt centraal Versterking zeggenschap Versterking medezeggenschap Maatwerk
Uitgangspunten (2) Resultaatgericht Procesgeoriënteerd Maatwerk
Werkwijze (1)
Werkwijze (2) Cliëntenraadpleging (1x per 4 jaar) Evaluatie (1 jaar na raadpleging)
Resultaten (1) Raadpleging (locatie-/teamniveau): Rapportage (incl. verbeterplan) Samenvatting rapportage Cliëntenversie
Verbeterplan
Resultaten (2) Evaluatie (locatie-/teamniveau): Rapportage (incl. bijgesteld verbeterplan) Samenvatting rapportage
Verbeterpunten + afspraken Naleven afspraken Reactie raad Nieuwe afspraken Tijdspad 1Het ondersteuningsplan Deelnemers weten niet wat er in hun ondersteuningsplan staat, blijkt uit de raadpleging. Geheugenbeperkingen vragen om meer herhaling van informatie. Voordat het overleg over het (voorlopige) ondersteuningsplan begint, worden regelgeving en afspraken rondom het ondersteuningsplan besproken JaTevredenGeenJaarlijks herhalen Bijgesteld verbeterplan
Resultaten (3) Resultaat totaal (stichtingsniveau) Stichtingsrapportage (jaarlijks) Analyse ondersteuningsplan (jaarlijks)
Stichtingsrapportage
Kosten Tijd: afstemming planning, voortgang, werkwijze Geld: euro per raadpleging (incl. evaluatie) euro stichtingsrapportage euro analyse ondersteuningsplan
Toekomst Korter, dieper, specifieker Betrekken medewerkers (dialoog) Ervaringsdeskundigheid cliënten meer inzetten
Vragen? Corien Leemburg (InteraktContour) Tel: Dominique van ‘t Schip (het LSR) Tel: 030 –