H7 – Het beeld nog scherper stellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld verdienen met trends
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Consumentengedrag bij communicatie
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
Inleiding tot marktonderzoek
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
COMMUNICATIEPLANNING
Beleidsvoering naar groei
Een dialoog met klanten opbouwen
Segmenteren en Positioneren
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Omgevingsanalyse, doelgroepen, doelstelling, strategie, moodboard
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Gefelicitaart.nl.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
De marketing van kennis
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER 7.1 Doelmarktstrategie: markt uitkiezen en betreden 7.2 Stap 1: segmenteren: 7.3 Stap 2: doelgroep bepalen 7.4 Stap 3: positioneren 7.5 Klantrelatiebeheer (CRM): segment van 1 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER http://www.youtube.com/watch?v=tHGBN6_dXAI

7.2 Stap 1: segmenteren: = opsplitsen van totale markt in kleinere, homogene deelmarkten om zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften en wensen van een bepaald segment Eisen: - meetbaar - bereikbaar - voldoende omvang - haalbaarheid van de strategie

Segmentatiecriteria: B2B: - Geografisch - Bedrijfstak (SBI) - Grootte B2C: - Geografisch - Demografisch - Psychografisch - Gedrag

Segmentatiecriteria (B2C) demografische kenmerken: leeftijd, psychografische informatie: gedrag: Business-to-businessmarkten segmenteren

1. Demografische: Inkomen: Leeftijd: Fase in de gezinscyclus: Sociale klasse (vooral vroeger) Voorbeelden: generatie X (65-76), en Y, (77-94) Einstein (95-nu) vrouwen in sportwagens geodemografie:geografie = plaats,demografie = bevolkingsopbouw:

2. Geografische: woonplaats; bijvoorbeeld: postcode Kopers in verschillende culturen

3. Psychografische: Persoonlijkheid: Levensstijl: indeling op basis van activiteiten, Interesses en Opinie (mening) Benefit-segmentatie: op basis van dezelfde voordelen, eigenschappen of toepassingsmogelijkheden die de consument in een product ziet. o.a VALS-typologie (Mitchell). Waarde- en levensstijltypologie (value and lifestyle) op basis van gedrag, activiteiten, belangen en opvattingen.

Vals-typologie: Marketing, een reallife-perspectief meer zie: http://www.strategicbusinessinsights.com/vals/ustypes.shtml Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

4. Gedragscriteria: Verbruik: : heavy, light & de niet-gebruikers. Merktrouw: Vaste klanten vs merkswitchers Koopbereidheid: Adoptiesnelheid: hoe snel men een nieuw product voor 1e keer gaat aanschaffen Te verdelen in: 1. Innovators/consumptiepioniers: (2-3%): als eerste een nieuw product kopen 2. Early adopters: (10-15%) 3. Early majority: (+/- 35%) 4. Late majority: (+/- 35%) 5. Laggards/ achterblijvers: (+/- 15%):personen die als allerlaatste een nieuw product aanschaffen

1 2 3 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Segmenteren tot positioneren Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

© 2008 (Verhage)Noordhoff

Segmentatieproces: Definiëren vd totaal markt Verdelen in segmenten Kiezen van een segment Positioneren binnen het segment 5) Afstemmen van de marketingmix

7.3 Stap 2: doelgroep bepalen Marktsegmenten evalueren: meetbaar bereikbaar voldoende omvang haalbaarheid van de strategie Segmentprofielen ontwikkelen Doelmarktstrategie kiezen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerd: - één mix voor totale markt

Gedifferentieerd: - diverse mixen voor verschillende segmenten Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Geconcentreerd: (Niche) - één mix voor een (of enkele) segmenten

Op maat: Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

7.4 Stap 3: positioneren Positioneringsstrategie ontwikkelen = Hoe kijkt de mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Merkpersoonlijkheid: een product tot leven brengen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

positionering doelgroep gebruiksmoment Herpositionering Cup-a-soup: van een sluimerend bestaan tot een graag geziene gast ! Oorspronkelijke positie positionering Verwensoepje, genietmoment voor jezelf doelgroep Vrouwen v.a. 35 jaar gebruiksmoment Eind van de ochtend

Herpositionering positionering doelgroep gebruiksmoment Cup-a-soup: onder invloed van concurrenten Honig en Maggi en marktstagnatie wordt een nieuwe strategie ontwikkeld. Nieuwe positie positionering Warme, hartige oppepper op de werkvloer doelgroep Mannen en werkende vrouwen gebruiksmoment Om 16.00u: niet te machtig en ca. 2 uur voor de avondmaaltijd

Positioneringsgrafiek/matrix (perceptual mapping) bron: http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_0mpl3rQBgmI/SZRKPxDs2iI/AAAAAAAAGNI/teLsIyQIT3U/s400/jumbo.JPG&imgrefurl=http://mennostechblog.blogspot.com/2009/02/positionering-supermarkten-jumbo-rules.html&usg=__2niRUp-IAWtr-JLtg5qUARzyecc=&h=322&w=400&sz=30&hl=nl&start=12&tbnid=lpVoVSck154PeM:&tbnh=100&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dsupermarkt%2Bpostionering%26gbv%3D2%26hl%3Dnl%26sa%3DG

7.5 Klantrelatiebeheer (CRM): segment van 1 4 stappen van 1 op 1 benadering: Benoemen en kennen Differentieren/onderscheid maken Interactie: doen Maatwerk: onderzoek wat klant wil Kenmerken van klantrelatiebeheer klantaandeel customer lifetime value customer equity nadruk op hoogwaardige klanten CRM: Customer Relationship Management  

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Meer weten: http://www.economiehulp.nl/segmenteren http://www.youtube.com/watch?v=llJNwdV-G88&feature=player_embedded# http://www.youtube.com/watch?v=tHGBN6_dXAI