Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Technisch lezen en spellen
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Preventieve instructiemethodiek
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Kan de pc het remediëren overnemen?
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Informatieavond 3 Groep 3.
Lesgeven en begeleiden
Effectief lees- en spellingonderwijs
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Het cito-leerlingvolgsysteem
Methode: Schrijven leer je zo
Voortgezet technisch lezen
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
REKENEN.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Dyslexie.
Logopedische aspecten
Welkom op de informatieavond van groep 7
… de stap naar het eerste leerjaar
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Een kleurrijk avontuur.
Planborden en dag- /weektaken
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Lezen leren.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Ontwikkeling van het basisschoolkind
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Woordjes leren.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 6 Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Spelling & Dyslexie 2 week
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Spelling & Dyslexie 2 week
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Effectief lees- en spellingonderwijs
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen

2 Begrippen Fonemisch bewustzijn Fonologisch bewustzijn Orthografische kennis Fonetisch bewustzijn Lexicaal/prelexicaal Fonotactische waarschijnlijkheden Psycholinguïstiek

3 Theoretisch kader

4 Via tellen naar taal

5

6 Samenvattend; Mensen met dyslexie; hebben een probleem bij de waarneming en verwerking van spraakklanken!

7 Ontwikkeling van fonologische vaardigheden Training van fonologische vaardigheden werkt niet (Eleveld, 2006) Combinatie met letters werkt wel. Margaret Snowling; phonological awareness and reading intervention (2006)

8 Fonologische problemen en lezen??

9 Hoe doen zich fonologische problemen voor bij het lezen Hoe kun je fonemisch bewustzijn koppelen aan het lezen? Leer ze lezen met het aantal letters dat ze kennen!! Is mkm te moeilijk? Ga over naar km woorden Eventueel opbouw woordkaarten; a ak tak

10 Volgorde in inoefening Aanleren van de naam van een letter met klankgebaar. Letter laten herkennen tussen andere letters (visuele discriminatie) Letter laten naschrijven op veel verschillende manieren. Letter laten herkennen aan het begin van een woord (auditieve analyse) Woorden in stukjes hakken en letter laten herkennen (auditieve synthese)

11 Hoe doen fonologische problemen zich voor bij de spelling? Spelling van JM (Snowling, 2000) Het woordbij 8 jaarbij 10 jaarbij 12 jaar umbrella adventure cigarette membership understand instructed refreshment unenprl afveorl sikeoleg meaofe unenstand inthder refent unbrl addfch cigeragg membship understant intrmu reafrestmint unberller venter citterlit menbership unstand interdie refeashment

12 NEDERLANDSE KINDEREN KUNNEN ER OOK WAT VAN sabotagesabeltasje PortugalPatigal medaillemedae chauffeurcjfur schrielsriew schaatswedstrijdsgratswesteit

13 Spellingstrategie 1 Fonologisch principe Fonologische strategie

14 Spellingstrategie 2 Morfologisch principe en Etymologisch principe Woordbeeld Strategie

15 Spellingstrategie 3 Regelstrategie

16 Spellingstrategie 4 Analogiestrategie Vakantie/ garantie Eerlijk / gevaarlijk

17 UIT TWEE STELPRODUCTEN (leerlingen groep 5/6) WELK FOUTENBEELD? buasis (basis)FONO Aaniriekaa (Amerika)FONO amirika (Amerika)FONO zutuwatie (situatie)FONO + Fonetisch cituati (situatie)ORTHO mek donalts (Mac Donalds) Fonetisch needer lat (Nederland)MORFO + ORTHO

18 Opdracht Welke soort fouten maakt dit kind? Welke hulp geef je aan het kind bij deze fouten?

19 Tot slot; Dyslectisch sprookje Koodrapje en de Woze Bolf 705c