Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Portfolio
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ontwikkelingsperspectief
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Pemprl.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Ouderavond 19 januari 2017.
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Ouderavond Cambridge 2016.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Nieuwe onderzoekskaders
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Ouderinformatie avond
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Welkom op de informatieavond groep 1-2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Curriculaire spinnenweb
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Om de PowerPoint te starten:
Themabijeenkomst 14 november 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016

Feedbackgesprek 1.Het beeld van de school 2.Toelichting op het beeld en verhelderingsvragen 3. Vooruitkijken: - koppeling van het zelfbeeld van de school aan het beeld van de inspectie - wat betekent dit voor de ambities en verdere ontwikkeling van de school? 2

Oordelen op de standaarden 3 De AkkerInspectie Kwaliteitsgebied 1 Onderwijsresultaten 1.1 Cognitieve eindresultatenVoldoendeGoed Kwaliteitsgebied 2 Onderwijsproces 2.1 AanbodVoldoende 2.2 Zicht op ontwikkelingGoedVoldoende 2.3 Didactisch handelenVoldoende 2.4 OndersteuningGoed Kwaliteitsgebied 3 Schoolklimaat en Veiligheid 3.1 SchoolklimaatVoldoendeGoed 3.2 VeiligheidVoldoende Kwaliteitsgebied 4 Kwaliteitszorg en Ambitie 4.1 Evaluatie en verbeteringGoed 4.2 KwaliteitscultuurVoldoendeGoed 4.3 Verantwoording en dialoogGoed

Kwaliteitsgebied Onderwijsresultaten Wat gaat goed: Eindopbrengsten zijn al 3 jaar op rij hoog (rondom de bovengrens). Doelen voor niet alleen taal en rekenen, maar ook voor wereldoriëntatie en Engels. Aandachtspunten (wat kan beter): Streefdoelen formuleren ook t.a.v. de uitstroom in referentieniveaus, let daarbij ook vooral op gebieden die niet in de eindtoets worden gemeten (zoals mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. 4

Kwaliteitsgebied Onderwijsproces Wat gaat goed: De ontwikkeling van de leerlingen wordt goed gevolgd. De leerkrachten beheersen de basisvaardigheden van het lesgeven. Het aanbod is breed en voldoet aan de kerndoelen. Er is een taakgerichte werksfeer in de groepen De (intensieve) zorgbehoefte wordt goed in kaart gebracht en hierop wordt gehandeld. Aandachtspunten (wat kan beter): In de kleutergroepen mag de focus verlegd worden van volgen naar sturen op ontwikkeling (voorzichtigheid?). Aanbod Nederlandse taal is door de inderdaad noodzakelijke aanpassingen een beetje een lappendeken geworden. De afstemming in de klas behoeft verbetering. Het onderwijs is vooral gericht op de gemiddelde/lager presterende leerling. Leerlingen die meer aankunnen, komen te kort. Ook het tempo van de lessen kan omhoog. De lessen mogen interactiever en minder leerkracht gestuurd, de betrokkenheid van de leerlingen kan verbeterd worden. Kijk eens kritisch naar het klassenmanagement. Leerlingen wachten soms te lang en hebben geen zinvol uitloopwerk. 5

Kwaliteitsgebied Schoolklimaat en veiligheid Wat gaat goed: De leerlingen zijn in beeld. De focus is op het welbevingen is voelbaar en zichtbaar. Daarnaast ligt er ook een duidelijke focus op het leren. De school hanteert duidelijke regels en het pedagogisch klimaat is prettig en voorspelbaar. De leerlingen voelen zich veilig en gaan met plezier naar school. Aandachtspunten (wat kan beter): Hoewel de focus wel ligt op het leren van de kinderen mogen jullie nog wel wat ambitieuzer worden voor de leerlingen (relatie met vorige sheet). Praat wat meer met de leerlingen in plaats van over de leerlingen. Objectieve en structurele meting van de veiligheidsbeleving Aanwijzen van een vertrouwenspersoon voor de leerlingen 6

Kwaliteitsgebied kwaliteitszorg en ambitie Wat gaat goed: De evaluatie en verbetering van het onderwijs zit qua planning en inhoud goed in elkaar. De kwaliteitscultuur wordt breed gedeeld. Jullie leveren met elkaar degelijk onderwijs en zijn ook dagelijks bezig met verdere verbetering. Tegelijkertijd is het zichtbaar dat de school nadenkt en keuzes maakt. Professionalisering heeft een duidelijke plek gekregen binnen de school. Rapportage naar belanghebbenden (ouders/bestuur) is zeer compleet. Aandachtspunten (wat kan beter): Vergeet bij externe audits het onderwijsleerproces niet. Hier liggen ook precies de mooiste verbeterkansen. Het leren van elkaar kan nog een impuls krijgen door het incidentele/persoonsafhankelijke karakter er af te halen. Naleving: er zijn te veel te korte weken (5 dagen is het uitgangspunt, 7 weken per jaar 4 dagen mag maar geen kortere lesweken plannen) 7

Zijn hierover vragen? 8

Vooruitkijken Wat zijn, gezien het kwaliteitsbeeld en de ambities, zinvolle stappen in de schoolontwikkeling? Wat is daarvoor nodig? 9

Schriftelijke reactie bestuur 1. Reactie in rapport (verplicht) Uw reactie als hoofdstuk in het rapport (na ontvangst conceptrapport). Hierin kunt u aangeven wat u met de bevindingen gaat doen (voornemens voor verdere verbetering). Dit wordt opgenomen in het rapport. 2. Eventuele vragen, opmerkingen, redactionele kwesties of feitelijke onjuistheden (facultatief). 3. Indien u het niet eens bent met onze bevindingen (facultatief). Na conceptrapport: U geeft aan waar u het niet mee eens bent. In de fase tussen het concept- en het definitieve rapport proberen we overeenstemming te bereiken (hoor en wederhoor). Na definitief rapport: Indien geen overeenstemming bereikt is kunt u gebruik maken van de mogelijkheid een formele ‘zienswijze’ in te dienen volgens artikel 20 en 21 van de WOT. Deze zal worden opgenomen in het rapport onder een apart kopje. 10