Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage aan de invulling en uitvoering van het provinciaal sociaal beleid.
Versterken en Verbinden Organisaties en mensen samenbrengen vrijwilligers en professionals. Prisma Brabant werkt tweedelijns en vraaggericht. Advies en ondersteuning aan welzijnsinstellingen, vrijwilligersorganisaties en gemeenten. Voorbeelden:Vrijwilligersbeleid Leefbaarheid in de dorpen en steden
Onderzoek Vrijwilligerswerk Grave De resultaten van de enquête
Informatie 187 organisaties aangeschreven187 organisaties aangeschreven 113 algemene enquêtes retour113 algemene enquêtes retour Respons ruim 60%Respons ruim 60% 2 bijeenkomsten die onderdeel zijn van het onderzoek2 bijeenkomsten die onderdeel zijn van het onderzoek Eindrapport klaar eind januari. Te bekijken via klaar eind januari. Te bekijken via
Beleidssectoren
Activiteitenvoorwie? Activiteiten voor wie?
Waar richten de activiteiten zich op?
Hoe lang bestaan organisaties?
Aantal beroepskrachten
Aantalvrijwilligers Aantal vrijwilligers
Aantal werkzame uren
Duur vrijwilligerswerk
Advies of begeleiding
Van wie ondersteuning?
Ondersteuningsbehoefte
Tevredenheid samenstelling
Voldoende vrijwilligers
Moeilijk vervulbare functies antwoordpercent bestuursfuncties37,3% speciale vaardigheden14,7% activiteiten tijdens kantoortijden7,9% activiteiten op weekavonden4,0% activiteiten in het weekend8,5% activiteiten in bepaalde tijd van het jaar 5,1% andere functies of activiteiten8,5% kost ons geen moeite14,1% Totaal100,0%
Intern beleid antwoordpercent waardering (presentjes, uitjes)28,5% verzekeringen (W.A. en ongevallen)18,6% onkostenvergoeding14,2% begeleiding van vrijwilligers12,3% vaste vrijwilligerscoördinator of contactpersoon10,3% scholing van vrijwilligers9,9% vrijwilligerscontracten4,0% vrijwilligersbeleid/plan2,4% Totaal100,0%
Samenwerking Vrijwilligersorganisaties
Bronnen van inkomsten
Subsidie gemeente
Contact gemeente
Tevreden over contact
Verbeterpunten beleid Gemeente antwoordpercent procedures voor subsidies en vergoedingen12.9% weten niet wat we mogen verwachten9.4% praktische faciliteiten9.4% vaste contactpersoon9.4% huisvesting of accommodatie8.7% vergunningenbeleid7.7% tevreden, geen verbeteringen7.0% collectieve verzekering7.0% bestuurlijke aandacht, waardering en promotie6.6% overleg tussen gemeente en vrijwilligersorganisaties 5.2%
Actuele knelpunten antwoordpercent werving van bestuursleden11,2% werving van overige vrijwilligers11,2% financiële middelen voor de exploitatie (huisvesting, personeel, onkosten) 11,2% werving van leden of klanten10,7% sponsoring of fondsenwerving10,1% huisvesting of zaalruimte voor activiteiten9,5% gemiddelde leeftijd van vrijwilligers7,1% deskundigheidsbevordering van vrijwilligers4,7% onkostenvergoeding voor vrijwilligers4,7% imago van de organisatie3,6%
Tevreden over huisvesting
Sociale activering
Einde