Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
presentatie NPV 10 oktober 2012
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Gevoelens reflecteren
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
5 manieren van praten over de dood
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Uitleg persoonsvorm (pv)
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Om soms eens dieper over na te denken
Jezus leert ons: Bidden vindt plaats in de intimiteit van je relatie met God.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Gespreksvaardigheden
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Rauw en troosten.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
Hoofdstuk 16 VVT Persoonlijke Basiszorg 2 VP15 Verpleegkunde Carin Hogenbirk juni 2016.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Lio-praktijkonderzoek
Begeleiden van een zorgvrager
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Vernieuwen wijkparticipatie
Begeleiden van groepsprocessen
Beleving tijdens het sterven
Rol van de coach Voedingspatroon
Dood in onze samenleving
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Ongelijke relaties Hoofdstuk 22 VP14 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Vaardigheden Interviewen
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
VAARDIGHEDEN 1 Afleidingstechnieken
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 2.
gesprekstechnieken Les 2
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015

Hoe begin je als verpleegkundige een gesprek?  Wat is er anders aan als dat je een privé persoon bent  Deskundigheid  Rol  Verwachting

 Informatie delen  Anders tegen zaken aankijken  Herkenning  Ervaring delen  Dingen op een rijtje zetten  Gevoelens uiten  Behoefte aan erkenning  Geaccepteerd  Intimiteit ervaren  Bloot kunnen geven  Diepere gedachtes uiten  Zwijgen  Vertrouwen

 Gesloten vragen  Weinig ruimte om te antwoorden  Open vragen  Geeft ruimte  Uitnodigend  Sociaal wenselijk  Indirecte vragen  Geen echte vragen  Inspelen op de situatie

 Aandachtige houding  Open vragen  Ingaan op wat wordt gezegd  Vertel daar eens meer over  Had u dat verwacht  Dat was vast schrikken  Was u daar verbaasd over  Parafraseren  Laatste woorden van een zin herhalen  Emoties delen

 Aangeven dat je gaat eindigen  Nieuwe afspraak maken  Evalueren Proces Product  Rapporteren

Maak een observatieformulier  Hoe begin je een gesprek  wat moet er minimaal in het gesprek aan de orde komen  Welke vragen kunnen er gesteld worden  Welke vaardigheden moeten in het gesprek zichtbaar worden  Hoe rond je af  Voer een gesprek in 3-tallen  Eén observator  Eén verpleegkundige  Eén zorgvrager  Voer een gesprek over een aankomend onderzoek  Zorgvrager is ongerust  Vraagt zich af wat de uitslag zal zijn  Is bang dat het onderzoek pijn gaat doen