Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Reflectievaardigheden en instrumenten
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Visie Mensontwikkeling WSD
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Dataverzamelingsmethoden
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Herontwerptool Educator – CINOP.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
De kracht van de ervaring
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Voortgangsgesprek fase 1
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Communicatie met ouders
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Betere examenresultaten Dicht die kloof! 12 december 2009 Lambrecht Spijkerboer
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
BCBG Workshop Corporate Governance en Compliance Door Jean Frijns.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Kengetallen exporteren naar MMP
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Open(bare) onderwijsdata
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
DE OVERHEID & GOED WERK.
Voorlichting leerplicht
De beoordeling van scripties en werkstukken
Kwaliteitvolgsysteem & Horizontale Verantwoording
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Kwaliteitszorg les 3.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
De toren van Babel Spraakverwarring in toezichtland
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek

Toezichtsvisie BZK vertaald naar Inspectie van het onderwijs minder last –elementen toezichtsvisie onderwijs illustreren dit –effecten intern toezicht en horizontale verantwoording niet goed in te schatten, maar is dit een last? meer effect –door sterke governance: belang horizontale verantwoording intern toezicht moet hiermee kunnen werken –door intensief toezicht waar nodig

Implicaties Propotionaliteit Proportionaliteit i.v.m. intern toezicht Proportionaliteit i.v.m. horizontale verantwoording

Eisen aan verantwoording Kwaliteitsaspecten Bruikbaar en betrouwbaar Doelen voldoende niveau

Beoordeling werking governance Scheiding bestuur en toezicht –TO onafhankelijk en competent –Afbakening TO en BO –Goede informatiestroom TO-BO Verzameling van betrokkenen interne en externe omgeving –Relevante groepen –Adequate bevraging Relevante verbeteracties?

Sober & selectief Risico-analyse (jaarlijkse vragenlijst, jaarlijks relatiebeheerbezoek) –Risicomodel –Ter validatie –Ter identificatie –Beoordeling Bronnen: jaarverslag instelling, jaarlijkse vragenlijst, jaarlijks relatiebeheerbezoek, klachten, diverse onderzoeken inspectie, benchmark instrumenten branche

Empirie Effecten van toezicht Effecten van performance feedback in het algemeen –Maximizing –Satisficing Konsequenties voor –Vernieuwing individuele instelling –Algeheel kwaliteitsniveau (stelsel) Geen konsequenties voor wel/niet voldoen aan minimumeisen

Numerieke doelen Kwantificeerbaar: status Vergelijkbaarheid t.o.v. andere instellingen Vertaling: lost in translation

Specifieke doelen Na feedback zoeken, maar niet teveel en niet te vroeg! –bounded rationality Feedback niet voor diagnostiek, maar probleemgericht –Zoeken met focus (maatwerk) –Verschillende specifieke i.p.v. één algemeen doel –Beter volharden en lang, diepgaand en systematisch zoeken

Criteria: aspiratieniveau per doel Zonder aspiratieniveau minder leereffect: –Geen doel, alleen feedback –Wel doel, geen feedback –Doel + feedback grootste leereffect Risicobereidheid bij verbeteracties na feedback: –Satisficing –Maximizing Aspiratieniveau absoluut, sociaal of historisch –satisficing –stickiness

Periodiciteit Niet te korte intervallen! Bounded rationality, meer vooruit en minder achteruit kijken Voorspellend vermogen toekomstige prestaties –Lange termijn metingen zijn betrouwbaarder en meer valide (beter aan probleem te koppelen) –Onderkennen trends: wat is daarvan de periodiciteit –Learning by doing toestaan –Assumptie: managers proberen kwaliteit te verbeteren

Belang horizontale verantwoording decentralisering, ook naar de burger dubbele democratie (RMO-rapport) meer voice = meer informatie voor school over wenselijke verbetering tegengaan satisficing: introduceren van hoge aspiratieniveaus bevorderen transparantie en marktwerking (yardstick competition) verantwoording aan de keten

Uitkijken met zachte normen accountability werkt aan de onderkant van de rangorde: verhult zwakste scholen satisficing aan de bovenkant regressie naar het gemiddelde voorkomen: minstens een steeds opschuivend gemiddelde