Ondernemen in de nevel een onderzoeksontwerp Michiel van Meeteren (UGent, SEG)
Overzicht 1.Theoretische context van het bedrijfsperspectief 2.Het gebiedsperspectief 3.Het case study gebied uitgelicht 4.Krijtlijnen voor onderzoeksontwerp
De polycentrische stad in ondernemingsperspectief Onderneming staat bloot aan /heeft baat bij agglomeratie- externaliteiten in haar omgeving Verschillende typen externaliteiten bijv: 1: urbanisatie, 2: localisatie 3: netwerk Verschillende geografische rijkweidten: 1: ‘face-to-face’, 2: arbeidsmarkt, 3: bedrijfsnetwerken, infastructuur 4: voorzieningenniveau Typen en reikweidte ‘passen niet mooi op elkaar’. Als we de geografie erbij betrekken ‘valt de economische theorie uit elkaar’
Ruimtelijke voetafdruk van de onderneming -Arbeidsmarkt? -Klanten? -Toeleveranciers? -Kennis? Wat is de ruimtelijke schaal van elk van die?
Metropoolvorming en polycentriciteit Voor een onderneming (zeker in een ‘kenniseconomie’ is de mate van specialisatie (van arbeidsmarkten, toeleveranciers e.d.) cruciaal Grotere marktgebieden leidt ‘in theorie’ tot die specialisatie Metropoolvorming gaat over gedeelde grootte en polycentriciteit: het tussengebied is dus cruciaal We hebben echter collectief ‘de stad als bolletje’ (Witsen & Zonneveld, 1996) in onze hoofden (en onze economische modellen) zitten
Bron: achtergrondstudies Groenboek BRV
(concept) Onderzoeksvragen Hoe worden abstracte theoretische concepten als ‘ruimtelijke externaliteit’ concreet in het handelen en de leefwereld van ondernemer en onderneming? Kunnen we verschillende typen agglomeratie- externaliteiten relateren aan specifieke ruimtelijke voetafdrukken? Op welke manier werkt de fragmentatie van het case- study gebied door in de schaalniveaus van de verschillende typen ‘agglomeratie-externaliteiten’?
Onderzoeksmethoden -‘Voorinterviews’ met POM’s, Intercommunales en andere Sleutelinformanten -Diepteinterviews met ‘kennisintensieve’ stuwende ondernemingen (mid- en high tech). - Karteringsoefeningen