Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Belangenbehartiging door de VELON
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Kennis borgen Kennis integreren
Leerwerkgemeenschappen
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Marjan van Hof & Lineke Bos
Op school en in de scholengemeenschap
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Met de Kennisbasis in zee!
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
GROEP 8.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Het project Begeleiding Startende Leraren
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
ONZ bij ons op school.
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Opzet workshop  Professional = leraar  Leren van professionals: uitgangspunten  Hoe leren leraren?  1999: 21 activiteiten (vo)  2007: 27 activiteiten (vmbo)  Ontwikkelingen sindsdien  Kern: actualisering activiteitenlijst

Leren van leraren: uitgangspunten n Leraar = professional n Kern professional = continu leren  Wanneer: beroepsloopbaan  Doel: kwaliteitsverbetering  Context: werkplek  Sturing: gedeeld en zelf

Leren van leraren  Je op de hoogte houden  Uitproberen, experimenteren  Reflecteren  Samenwerken  Buiten beschouwing: netwerken etc.

Leren van leraren (vo): Hoe?  21 professionele leeractiviteiten  Drie typen geclusterde activiteiten (18), zie bijlage: 1. taakverbreding 2. professionele verbetering 3. vakdidactische toepassing

Leren van leraren vmbo: Hoe?  27 professionele leeractiviteiten  Dezelfde drie typen geclusterde activiteiten:  met hogere betrouwbaarheid van het cluster activiteiten genaamd “vakdidactische toepassing”

Ontwikkelingen sindsdien  IPB: competentiemanagement  wet bio en bekwaamheidseisen  context van lerarentekort  opleiden in de school  lectoraten en onderzoek  lerarenbeurs (masteropleidingen)  functiemix 

Ontwikkelingen sindsdien  competentiegericht onderwijs  leergebieden en samenhang vakken  meer nadruk op teamwerk  meer ontwerpen van onderwijs  nadruk op taal, rekenen, vakinhoud  diversiteit leerlingenpopulatie  pleidooi voor beroepsgroepvorming 

Actualisering lijst van 27 leeractiviteiten  Welke activiteit kan eruit?  Welke activiteit wil je toevoegen?  Welke activiteiten zijn het meest belangrijk?