Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Opzet workshop Professional = leraar Leren van professionals: uitgangspunten Hoe leren leraren? 1999: 21 activiteiten (vo) 2007: 27 activiteiten (vmbo) Ontwikkelingen sindsdien Kern: actualisering activiteitenlijst
Leren van leraren: uitgangspunten n Leraar = professional n Kern professional = continu leren Wanneer: beroepsloopbaan Doel: kwaliteitsverbetering Context: werkplek Sturing: gedeeld en zelf
Leren van leraren Je op de hoogte houden Uitproberen, experimenteren Reflecteren Samenwerken Buiten beschouwing: netwerken etc.
Leren van leraren (vo): Hoe? 21 professionele leeractiviteiten Drie typen geclusterde activiteiten (18), zie bijlage: 1. taakverbreding 2. professionele verbetering 3. vakdidactische toepassing
Leren van leraren vmbo: Hoe? 27 professionele leeractiviteiten Dezelfde drie typen geclusterde activiteiten: met hogere betrouwbaarheid van het cluster activiteiten genaamd “vakdidactische toepassing”
Ontwikkelingen sindsdien IPB: competentiemanagement wet bio en bekwaamheidseisen context van lerarentekort opleiden in de school lectoraten en onderzoek lerarenbeurs (masteropleidingen) functiemix
Ontwikkelingen sindsdien competentiegericht onderwijs leergebieden en samenhang vakken meer nadruk op teamwerk meer ontwerpen van onderwijs nadruk op taal, rekenen, vakinhoud diversiteit leerlingenpopulatie pleidooi voor beroepsgroepvorming
Actualisering lijst van 27 leeractiviteiten Welke activiteit kan eruit? Welke activiteit wil je toevoegen? Welke activiteiten zijn het meest belangrijk?